Gallring

Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

17 inlägg 7293 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77748 När jag i höstas var ute på fastigheten med ett antal olika virkesköpare, så tyckte jag mig skönja ett mönster: De virkesköpare som själva främst förädlar massaveden själva och säljer timret till externa sågverk (Sydved och Södra) verkar rekommendera en hårdare gallring än de virkesköpare som främst sågar timret själva och säljer massaveden till externa massafabriker (Weda och Vida). Är det ett mönster som ni också känner igen?

Det är ju inget snack om att de stora pengarna för skogsägaren ligger i slutavverkningen och inte i gallringen, varför jag drar mig för att gallra så hårt som massavedsköparna önskar i mina trakter.
/Niklas



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

masterchief  
#77762 Det ligger onekligen en del i ditt resonemang :???:
Blir nästan lite mörkrädd när man tänker på det...

Avatar Fallback

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77773 De gallringsmallar Södra har tagit fram tycker jag är utformade med ett
för stort uttag. Visserligen skyller de på att skogen blir stormfast.
Men blåser det ordentligt så står inga träd ändå och spec inte om det är nygallrat till
glesa förband.
Man får hålla lite förmaningstal för skördarföraren så brukar det bli riktigt bra!

Användarvisningsbild

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

masterchief  
#77779 På Sveaskog kör vi inte lika hårt uttag som södras gallringsmall.
Risken är att det blir med den som med Pefc certiferingen.
Då stod Södrai bräschen och förkastade FSC men nu har de krypit till korset :???:
Har blivit mer än lovligt rörigt med 2 olika standarder och ingen vet riktigt om den ena standarden har lov att göra affärer med den andra standarden....

Användarvisningsbild

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77796
masterchief skrev:Det ligger onekligen en del i ditt resonemang :???:
Blir nästan lite mörkrädd när man tänker på det...


Jo, det var därför jag tog upp ämnet. Noterade att ingen annan tråd verkar ta upp denna problematik.

Det är givetvis inte fel att lyssna på olika virkesköpare när det gäller gallring, men glöm inte att det är du som skogsägare (och diverse myndigheter 😡 ) som bestämmer över din fastighet och inte några virkesköpare med välsmort munläder. Se till att ha så mycket fakta som möjligt på bordet innan du tar beslutet och ge sedan inte entreprenörerna helt fria händer.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77799 "Alla" vill ju ha så mycket virke som möjligt. Inköparen och entreprenören och även skogsägaren men det sistnämnde får ju tänka ett steg längre för det är ju han som ska ha beståndet kvar efter gallring. Ett "kvartsamtal" med skördarföraren innan han börjar är alltid lämpligt. Skräm honom lagom men inte så mycket så att han inte törs ta nåt alls.

Avatar Fallback

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77816
Niking skrev:Jo, det var därför jag tog upp ämnet. Noterade att ingen annan tråd verkar ta upp denna problematik.


Ja, vi pratade lite i denna tråd, väl?

viewtopic.php?f=112&t=6671

Pengar nu eller pengar sen. Kvalitet kontra volym. Spela högt eller fega ur.

Sågar man vill man öka mängden timmer på marknaden för att få ner priset, kokar man vill man öka mängden massaved på marknaden för att få ner priset.

Dagsnotering på min inställning är max en gallring (färre maskiner i min skog). Det blir då ganska hårt röjt och hårt gallrat.

Användarvisningsbild

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84581 Senaste numret av tidningen Såg och Skog (nr 1/2010) finns en intressant artikel om rotröta. I artikeln står bl.a.

"Kraftiga gallringar ger mer röta än svaga. Detta beror på det större antalet stubbar som kan bli infekterade av sporer. Ju fler gallringar man gör desto högre är risken för att få in röta i beståndet. Tidiga gallringar kan potentiellt ge mycket röta jämfört med sena. Ju tidigare svampen introduceras i beståndet via stubbinfektioner desto längre tid har den på sig att breda ut sig och sprida sig till friska träd."

Ska man se ovanstående citat som en ren partsinlaga från de privata sågverken, som ju vill säkra den långsiktiga tillgången på sågtimmer genom färre gallringar och mindre uttag? Eller har ovanstående citat en rejäl verklighetsförankring?

Detta nummer av Såg och skog kan laddas ner på http://www.sagisyd.se/Bilder/110.pdf och ovanstående citat återfinns på sidan 16.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

jg  
#86276 att sveaskog inte gallrar hårdare än södra är nog de dummaste jag hört men vist de skiljer sig kanske en del vart i landet me men här där jag bor så gallrar sveaskog överlägset hårdast ingen tvekan

Avatar Fallback

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86278 Låter lite konstigt att bolag skulle gallra olika.Kan det inte bero på enskilda entreprenörer?Det finns ju gallringsmallar att följa och markägaren skall givetvis bestämma.
Fast det är ju sannerligen inte så lätt att veta vilken gallringsstrategi som kommer visa sig bäst.Särskilt inte i norrland där "facit" är måånga år bort. S.k skogsvårdande gallringar tror jag passar sig bäst i bördigare delar av landet.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86294 I alla fall så gjorde olika virkesinköpare/inspektorer olika bedömningar hur vida ett visst bestånd behövde gallras nu eller om gallringen gott kunde vänta i 5-10 år. Virkesköparna hos de bolag, som mest lever på gallringar och massabruk (läs Södra och Sydved) gjorde en hårdare bedömning än virkesköparna hos de bolag, som mest lever på sågtimmer (läs Vida, Weda, Sveaskog).

Hur vida respektive virkesköpares entreprenörer delar sina virkesinköpares åsikter i frågan, låter jag vara osagt.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86312 Jag tror att det spelar lite roll vad du får för Entreprenör åxå, för nog gallras det väldigt olika å tas olika hårt beroende på den som kör, även om man kör åt samma bolag, men visst är det bolag som tar mer än andra i gallringar, men de ja vill säga är att "nån" entreprenör kanske tar lika hårt även fast han kör för ett bolag som normalt inte gör det....

Användarvisningsbild

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

Pidden  
#86559
nutte skrev:Jag tror att det spelar lite roll vad du får för Entreprenör åxå, för nog gallras det väldigt olika å tas olika hårt beroende på den som kör, även om man kör åt samma bolag, men visst är det bolag som tar mer än andra i gallringar, men de ja vill säga är att "nån" entreprenör kanske tar lika hårt även fast han kör för ett bolag som normalt inte gör det....




Nutte har en poäng med vad han säger! Det är olika från entreprenör till entreprenör och bolag till bolag.

Vi kör efter 3-4 olika inköpare som alla har olika sätt att se på hur det ska gallras! Nr 1 & 2 tyycker att det ska rivas runt i alla dimensioner men ändå tas så att det blir mycket virke, Nr 3 Tycker att Låggallring/utställning är bäst, allså bort med så mycket som möjligt av smått och klent och numemr 4 (vet jag faktikst inte än :/) men skulle gissa på att vi ska ligga nånstans mellan 1,2 och 3! Så ibland blir man helt yr i huvet av vad dom olika herrarna tycker! :???:

Avatar Fallback

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86571 Pidden: är nr 1 eller 2 sydved? som förespråkar sk. fri dansk gallring/krongallring .

Sveaskog gallrar generellt ganska hårt här i trakterna på deras egna marker,även sydved o södra beror väl lite på entreprenör och ackord iofs.

Tror man kan se lite samband mellan uttag och entreprenörens ackord
-lågt ackord=högre uttag för att få ihop timpeng på maskin
- högre ackord=möjlighet att köra ihop maskinkostnad på lägre uttag.

Avatar Fallback

Re: Varierar rekommenderad gallringsintensitet med köparen behov

alias  
#86631 Tror att jag har sagt det i nån annan tråd, men jag säger det igen;

Om man har en entreprenör som man litar på vad det gäller både produktion och kvalitet så ska gallring köras på timme, det blir rättvisast för båda parter.

(gissar att det finns någon med avvikande uppfattning och detta är bara min åsikt)

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).