Gallring

Netto gallring i ädellöv

14 inlägg 8114 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Netto gallring i ädellöv

kalby  
#73711 Hej jag har nyligen blivit skogsägare till ca 20 hektar skog. Det mesta äldre ädellöv av ganska dålig kvalitet (mest massaved). Mest bok, en del ek.

Är det någon som har en aning (mellan tummen och pekfinger) om netto/ha vid manuell avverkning av ca 30% av beståndet (dvs inga planteingskostnader). Virkesförråd ca 250 m3sk/ha.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

askur  
#74080 Huggningskostnader bör ligga på 100-200 kr/fub (beror på hur skogen ser ut + timkostnader/prestation).
Skotningskostnad ca 50-70 kr/fub

Om man bara räknar med massaved och energived så ligger grundpriserna på
bokmassaved = 300kr/fub
bok-fiberkubb (>25cm) = 350 kr/fub
ek-energived = 250 kr/fub

grattis till skogsägandet :grin:

Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

kalby  
#74090 Tack för ditt svar askur. Verkar i alla fall inte gå back. Vet du också om man kan hitta priser för olika lövsortiment på nätet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

askur  
#74091 Vad jag vet så finns det inga priser på någon av köparnas hemsidor. Kontakta någon virkesköpare på Södra, Sydved eller motsv. så får du nog bra info om vad som gäller just i din trakt (var är det förresten någonstans?)

Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

kalby  
#74124 Tack för info. Norra Skåne, utanför Osby.

   TS
Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74125 Sydved betalar bäst när det gäller bok!

Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74181 Vad ligger deras priser på idag?

Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

askur  
#74189 Sydveds priser ser ni ovan på mav

Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74215 Tack Askur. Vet du även hur det är med sågbara sortiment?

Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

askur  
#74269 Sågsortiment i bok finns som kubb, bl.a. Junkers med grundpris som ligger på ca 450 kr/fub (via Södra, osv - Junkers betalar dock i ton).
Sågbar bokstock är väldigt svårsåld
Sågbar ek är lättsåld, främst till Kährs. Priset ligger på mellan 400 - 5000 fubben. Får betalt för användbar del av stocken vilken innebär att enstaka stora fel på stocken kan mätas bort istället för att hela stocken vrakas. Tidigare hade Kährs sin prislista på sin hemsida men vet inte om det fortfarande är så.

Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74271 Du kan sälja bokstocken till Sydved och få betalt för stockpris, inga problem att bli av med den, dock åker den rakt in på Nymölla och hanteras som massaved. MEN man får fullt betalt för stockpris.

Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

askur  
#74309 Det har väl hänt att stock åkt in i massabruken, speciellt när det gäller gran. Men att Sydved som regel betalar stockpris (dvs upp till 1200 kr/m3mittmätt) för virke som åker in i Nymölla låter inte som någon vidare hållbar affärsidé!!??!! Eller???????????

Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74331 Inte en susning, ingen vidare efterfrågan på bokstock skulle jag tro. De betalar ju vad den är värd, synd att den ska gå till spillo bara, så från en markägares synvinkel är det ju bara bra då Sydved gör rätt för sig och betalar marknadsvärdet på stocken.

Avatar Fallback

Re: Netto gallring i ädellöv

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74373 Ja det är ett stort slöseri i så fall. Att sydved skickar bokkubben till nymölla är ju allmänt känt men jag visste inte att det var likadant med stocken. Vad betalar de för bokstock av normal kvalitet cirka 50 cm mittmätt? Är de konkurrenskraftiga eller finns det andra aktörer som betalar bättre?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).