Gallring

840 i gallring?

11 inlägg 7097 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

840 i gallring?

Ecolog554  
#72161 Hej skulle bara höra om de är någon som har efarenhet om valmet 840 med loadflex är lämplig i första och andra gallring efter en ponnse beaver? Just nu kör ja en logset 5F i första och andra gallring kör även slutavverking därför vill vi ha loadflex på 840n.
///Björn



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: 840 i gallring?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72191 Lämplig, absolut...men för ni mest gallring tror jag den blir svår att räkna hem. Kör själv en sådan, mest i slutavverkning plus en del gallring, funkar kanon!

Avatar Fallback

Re: 840 i gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72196 Som skogsägare är jag tveksam. Tycker att den är för stor. Men det körs mycket gallring häromkring med sådana. Ger kanske en femma mer i netto till skogsägaren jämfört med en smidigare maskin.

Användarvisningsbild

Re: 840 i gallring?

Sedvall  
#72198 Jag kör 840.4 loadflex med 700hjul. Tycker den är för klumpig för 1a gallring, med funkar perfekt i 3e. hade nog funkat i 1a med 600hjul men då skulle ju loadflexen nästan bli onödig. Vet inte hur stor en beaver är men en 1270 eller 911 är lagom storlek att gå efter.

Användarvisningsbild

Re: 840 i gallring?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72201 Ska man köra lite slutavverkning också ska man absolut inte ha ngt mindre än en 11-12tonnare.

Avatar Fallback

Re: 840 i gallring?

Ecolog554  
#72231 Tack för alla svar jo det är ju de att vi kör ju mycket gallring och slutavverkningar på typ 1500-2000fub blir ett jävla körande när man har så liten maskin :S vet inte riktigt vad man ska ha en allround maskin? några tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: 840 i gallring?

John_Deere  
#74540 1110 med als eller vls kan nog vara ett bra alternativ skulle jag tro, den ligger ju i samma storleks klass som 840in :)

Avatar Fallback

Re: 840 i gallring?

JD_1110  
#74696 Kompromisser är aldrig optimala! Nisha er och kör antingen slutavverkning eller gallring. Låt någon annan mer lämpad maskin köra de stora slutavverkningarna och skaffa er en smidig gallringsskotare!

Själv kör jag 1110D VLS med kortad ram i både gallring och sav :surp:

Avatar Fallback

Re: 840 i gallring?

dexter  
#75744 själv sitter ja ne 840 me fast rede, i allt från 1a gallring till slutavv. och man öser på rätt bra i allsorts avverkning. går efter en 901. så loadflex kanske kan vara lite onödigt, beroende hur mycke slutavv ni kör

Avatar Fallback

Re: 840 i gallring?

Prorider  
#81953 Utan tvekan skulle jag satsa på en 1110:a med als. Bara att ha als:en infälld i gallring och höja stöttorna när det behövs. Sedan att lassen går att tilta är ju inte helt fel heller.

Avatar Fallback

Re: 840 i gallring?

Axmen  
#82313 840 har en stor fördel och det är att den ar grymt mycket billigare än 1110:an

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).