Gallring

Plånbok vs kvalite

18 inlägg 7433 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plånbok vs kvalite

GremoNiclas  
#68131 Ja, hur tänker ni skogsägare när det ska gallras? Speciellt i första gallring, där kanske +- noll är ett realistiskt resultat eller kanske t o m minus, alltså betala för jobbet.
Stirrar ni er blinda på kronor och ören eller föredrar ni en fint utförd gallring till ett högre avverkningspris?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Plånbok vs kvalite

skotarmasse  
#68134 I 1:a gallring helt klart kvalitet viktigare, än ett slarvjobb för att få några få kronor extra.

Användarvisningsbild

Re: Plånbok vs kvalite

masterchief  
#68148 Tror mer uppdragsgivarna är intresserade av att pressa den sista kronan än markägarna.....

Avatar Fallback

Re: Plånbok vs kvalite

alias  
#68180 Hej Niclas!

Helt skulle säga att det är helt klart viktigare hur beståndet ser ut efter gallringen än att pressa fram sista kronan i netto/m3 (gallring är ju per definition beståndsvårdande avverkning, alltså ej primärt plånboksvårdande - även om ett kassatillskott ju ofta blir en trevlig bieffekt).

Det snackas ju mycket om att det är starka personrelationer mellan skogsägare och virkesköpare (stor lojalitet och förtroende från skogsägarens sida). Det tror jag bygger på att skogsägarna är måna om sin skog och vill veta att både netto och fysiskt slutresultat blir bra, resonemanget "man vet vad man har men inte vad man får".
Skulle med utgångspunkt från ovanstående vilja påpeka avverkningsentreprenörens oerhört viktiga roll som representant för virkesköparens bolag. En virkesköpare kan ju lova vad som helst vad det gäller markägarens eventuella speciella önskemål men det är ju, till stor del, upp till entreprenören att infria virkesköparens löften.

Tror personligen att ett lite sämre netto är lättare att fördra än ett nygallrat bestånd som ser för jävligt ut - visst är det irriterande att inte få ut maximalt av vad skogen är värd - men ett söndergallrat bestånd kommer kanske att stå där och irritera en i ett antal decennier.

Det är i slutavverkning som man ska få betalt för tidigare nedlagt arbete!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Plånbok vs kvalite

GremoNiclas  
#68211
masterchief skrev:Tror mer uppdragsgivarna är intresserade av att pressa den sista kronan än markägarna.....

Pressa entreprenören på några kronor? :???:

alias! Du är en vis man. Bra talat! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plånbok vs kvalite

masterchief  
#68217
GremoNiclas skrev:
masterchief skrev:Tror mer uppdragsgivarna är intresserade av att pressa den sista kronan än markägarna.....

Pressa entreprenören på några kronor? :???:

alias! Du är en vis man. Bra talat! :smile:

Jodå så verkar det i många fall.....
Det för att kunna öka deras provisioner utan att markägarna ser det...
Nu är det inte alla uppdragsgivare som kör den linjen.
Varför skulle annars en virkesförmedlande uppdragsgivare köra på stenhårt och försöka sänka priserna om de inte har något att tjäna på det?
Varför trängs entrepenörer som har gångbara listor ut när någon kör billigare om det inte tjänas på avverkningen?

Avatar Fallback

Re: Plånbok vs kvalite

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68218 Svaret är enkelt: Både och.

Jag vill ha hög kvalitet *och* lågt pris. Ungefär som när jag köper ost i affären.

Användarvisningsbild

Re: Plånbok vs kvalite

GremoNiclas  
#68277
masterchief skrev:
GremoNiclas skrev:
masterchief skrev:Tror mer uppdragsgivarna är intresserade av att pressa den sista kronan än markägarna.....

Pressa entreprenören på några kronor? :???:

alias! Du är en vis man. Bra talat! :smile:

Jodå så verkar det i många fall.....
Det för att kunna öka deras provisioner utan att markägarna ser det...
Nu är det inte alla uppdragsgivare som kör den linjen.
Varför skulle annars en virkesförmedlande uppdragsgivare köra på stenhårt och försöka sänka priserna om de inte har något att tjäna på det?
Varför trängs entrepenörer som har gångbara listor ut när någon kör billigare om det inte tjänas på avverkningen?

Precis! Och poängen med anbud är ju "iiiinte" att försöka sänka avverkningskostnaden... :roll: Åtminstone om man frågar bolagen. :D Konstigt att det är i entreprenörsledet priserna ska pressas...
Tänk om alla entreprenörer som kör på bondskog hade samma ersättning +- nån krona och bolagen fick konkurrera med virkespriserna istället!


Mangan: Så klart att det är bäst. Men ofta brukar det väga åt ena eller det andra hållet.


Ingen som vågar tänka med plånboken? Eller åtminstone erkänna det? :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Plånbok vs kvalite

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68281 Så snart det inte handlar om rekreation/hobby så är det väl just plånboken som bestämmer?

Ett fint bestånd skulle inte vara så fint om det inte genererar pengar.Annars skulle det stå betydligt mera vackra,vita stammar i våra mörka granskogar.
Hård gallring nu ger mindre pengar senare. Potentiellt mycket mindre om man får stormskador.Allt handlar förstås om hur man ser på framtiden.Vid stort kapitalbehov kan det kanske vara ekonomiskt att låna av banken istf hårdgallra.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Plånbok vs kvalite

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68287
nisse skrev:Så snart det inte handlar om rekreation/hobby så är det väl just plånboken som bestämmer?

Ett fint bestånd skulle inte vara så fint om det inte genererar pengar.Annars skulle det stå betydligt mera vackra,vita stammar i våra mörka granskogar.
Hård gallring nu ger mindre pengar senare. Potentiellt mycket mindre om man får stormskador.Allt handlar förstås om hur man ser på framtiden.Vid stort kapitalbehov kan det kanske vara ekonomiskt att låna av banken istf hårdgallra.

/Nisse


Jo så är det nog. En havreåker har ju inte så mycket gemnsamt med en vacker sommaräng med fjärilar. Så är det med skogen också, den brukas så rationellt det går. Det har byggt vårt lands så kallade välstånd. Det är riktigt som jag ser det, vi kan inte leva på vacker utsikt och urskogar att vandra i.
Men det jag som skogsägare (liten skog) saknar är möjligheten att välja mellan kvalitet/utseende/"känsla" och pengar. Det finns liksom ingen dialog mellan mig och han som ska praktiskt göra det. Har nu försökt få tag i en gallringsentreprenör som jag kan engagera direkt själv, och sen sälja till virkesköpare. Detta för att få berätta exakt hur jag vill ha det och vad just jag är beredd att "betala" för det (nettot). Ingen vill, absolut ingen av de jag tala med, är intresserade. De vill att jag ska gå via de stora uppköparna.

Men nu kan det i och för sig vara så att jag är alltför liten volym, de med typ 75 Ha har nog bättre möjligheter antar jag.

Avatar Fallback

Re: Plånbok vs kvalite

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68298 Ställkostnad+timpenning borde väl inte vara något problem för ett maskinlag att köra på?
Då får du ju planera helt själv.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Plånbok vs kvalite

MAFA  
#68301 Hej!
Ny här och tyckte detta var lite intressant. Jag tecknar personligen bara leveransvirkeskontrakt och sköter entreprenörskontakten själv. Jag betalar alltid timpris och slipper på så vis en "galen volymjägare". Får en väl genomförd gallring utan stress. Tror inte att det blir mycket dyrare än att betala en entreprenör med ackord. Hoppas att alla entrepreörer kunde våga vägra ackord. Skulle nog totalt sett bli fler nöjda kunder.

Användarvisningsbild

Re: Plånbok vs kvalite

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68316 Men hur får man tag på entreprenörer som vill jobba direkt med skogsägaren? Även mindre sådan (storleken på skogen alltså....)

Användarvisningsbild

Re: Plånbok vs kvalite

masterchief  
#68331 Man tar och ringer runt 8)
Jag brukar inte säga nej när de lokala bönderna ringer.
Rätt bra att ha lite poster att klämma in emellanåt.
Har du inga kontakter i dina trakter, andra markägare som haft entrepenörer inne?

Användarvisningsbild

Re: Plånbok vs kvalite

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68333 Nu är jag ju ny som både skogsägare, brukare och inköpare av tjänster, vilket kanske märkts på mina inlägg på forumet (typ grävjobb :roll: :smile: ). Nätverket lokalt är lite tunt på den sidan, men det växer så sakteliga.
Men ni gör mig inspirerad ,lyckades jag till slut med grävmaskin så vore det väl tusan om det inte skulle gå att få tag på en skördare också. Avsparken för Älgjakten nästa vecka blir ett bra tillfälle att fråga runt :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).