Gallring

Gallra nu?

32 inlägg 14818 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

masterchief  
#67280
Skogsmullle skrev:hej hej :D om det gäller en förstagallring tycker jag att du ska ta in en stickvägsgående direkt för att inte i andragallring osv. behöva hugga upp vägarna för att ta sig fram. och sen att vara säker på att du når igenom så att inte det blir en kant kvar i mitten som inte blir gallrad för att du inte når...

Iofs inte otrevligt att ha vägvirke när man kommer i andragallringen med en större maskin 8)

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67346 Håller med masterchief,skadar inte att få hugga lite grövre vägträd i senare gallring :smile:. Blir ju förhoppningsvis lite mer timmer och även mer ris att gå på då(kan ju vara svårt att få bra risbädd i en del senare gallringar annars).
"vägarna" efter en 2004 och en alstor kommer ju knappt synas i andragallringen,men om man tänker andvända samma vägar då och bredda dom kan man ju tänka på att lämna något fler stam närmast vägen så den inte blir för bred sen när man breddar den
Ska man köra helt beståndsgående och inte hugga väg till skotare blir dock produktionen något lägre på skördaren eftersom vägtråden går snabbast/smidigast att hugga.
Men det blir grymt fina bestånd om man slipper hugga för mycket väg :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

Torparn79  
#67377
jönsson84 skrev:Ska man köra helt beståndsgående och inte hugga väg till skotare blir dock produktionen något lägre på skördaren eftersom vägtråden går snabbast/smidigast att hugga.
Men det blir grymt fina bestånd om man slipper hugga för mycket väg :smile:


är inte huvudsyftet med en gallring beståndsvården, då är väl produktionen på skördaren fullkomligt ointressant..
jag som skogsägare ska väl inte tumma på min tro/åsikt över hur skogen ska skötas bara för att prisbilden för entreprenörerna är rutten, det är väl deras sak att förhandla fram vettiga avtal..

Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67386 Om du å andra sidan är intresserad av att tjäna pengar på din skog, så är skötselmodellen avhängig av kostnaderna.

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67387 Inte bara kostnaderna, utan skötselmodellens inkomst också! ;)

//.D

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

Torparn79  
#67389 jo Mangan, visst är det så..
det får ju inte kosta för mycket att "leva som man lär"..

det är väl det som är charmen med skogen, ett sätt att sköta skogen kan vara helt vansinnigt hos dig men funka klockrent hos mig..

Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67390 ... och inget av sätten behöver ens vara i närheten av SVO:s gallringsmallar och skötselråd!... :-)

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

Torparn79  
#67391
Mangan skrev:... och inget av sätten behöver ens vara i närheten av SVO:s gallringsmallar och skötselråd!... :-)

exakt, dom backar ju upp sina "råd" med försök och forskning..
medans vi skogsägare/brukare går efter gamla kunskaper som grundar sig i generationer av brukande..
jag tror ju för min del att man får ett skogsbruk som har en större bredd sett både ur produktion och kvalité om dom låter oss göra som vi anser vara bäst, men det är klart, vi har ju inte 5 år på universitet som ger oss kunskapen att sköta skogen rätt..

näe, jag är inte bitter, jag är bara lite småkritisk..

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67392
Torparn79 skrev:
Mangan skrev:... och inget av sätten behöver ens vara i närheten av SVO:s gallringsmallar och skötselråd!... :-)

exakt, dom backar ju upp sina "råd" med försök och forskning..
medans vi skogsägare/brukare går efter gamla kunskaper som grundar sig i generationer av brukande..
jag tror ju för min del att man får ett skogsbruk som har en större bredd sett både ur produktion och kvalité om dom låter oss göra som vi anser vara bäst, men det är klart, vi har ju inte 5 år på universitet som ger oss kunskapen att sköta skogen rätt..

näe, jag är inte bitter, jag är bara lite småkritisk..


Bra det! Universitet har sitt värde, det är jag alldeles övertygad om. Men när det gäller det praktiska handhavandet av något med en omloppstid på minst 100 år så ger jag mer för 5 timmar med dig än 5 år på universitet :smile:
Jag saknar massor att vara den första i släkten som brukar skog, så skogsforum har fått ersätta detta. Därför alla frågor, ibland mindre begåvade kanske, men de har hjälp mig massor. Ni skulle sett mitt första försök till röjning eller rättare sagt, ni ska vara glada att ni slapp :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67393 Är det stickvägar i provytorna för gallringsmallarna? Om jag förstått rätt har man till och med en buffertzon mellan stickväg och själva provytan. Gallringsmallarna tar alltså ingen hänsyn till stickvägarna (vilket det också står i gallringsmallen).

De flesta studier som görs mäter enbart volym som jag ser det. Frågan är hur kvalité kommer att påverka den ekonomiska utfall för skogsägaren i framtiden? Är volym den enda parametern att ta hänsyn till?

Dessutom, vad händer om jag väntar lite med att röja och tar ut det som bioenergi lite senare? Det blir mindre kvist, åtgärden blir dyrare, men ger det en inkomst av "röjningsvirket" kanske det kan vara ett alternativ.

Synd att det är sådana omloppstider att det är svårt att se resultatet av olika typer av skogsskötsel. Vi kan inte idag säga hur maskiner, stickvägar, markompaktering, trädslagsval, etc påverkar sett över ett par omlopp. Allt är modeller, mer eller mindre goda.

Det ända man kan säga är att det är intressant och givande att få flera källor för att bygga sig en egen uppfattning.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67447 Här är en artikel i Skogsaktuellt som belyser det jag försökte beskriva:

http://www.skogsaktuellt.se/?p=32024&pt=108&m=1422

//.D

Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67476
Skogsmullle skrev:hej hej :D om det gäller en förstagallring tycker jag att du ska ta in en stickvägsgående direkt för att inte i andragallring osv. behöva hugga upp vägarna för att ta sig fram. och sen att vara säker på att du når igenom så att inte det blir en kant kvar i mitten som inte blir gallrad för att du inte når...


beståndsgående funkar minst lika bra i förstagllring. allt beror på den som planerar området ifall allt blir genom gallrat.
En betåndsgående maskin når oftast ihop enklare än en stickvägsgående pga slingerstråken man kör i mellanzonen.

Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

john85jj  
#105413 när jag gallrar med en sampo 1046 så brukar jag hålla uppe stickvägsavstånden till mellan 30 och 40 meter och då är det inga problem ifall man nu vill köra med en stickvägsgående i andra gallring

Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105506
Uvskogen skrev:
Torparn79 skrev:
Mangan skrev:... och inget av sätten behöver ens vara i närheten av SVO:s gallringsmallar och skötselråd!... :-)

exakt, dom backar ju upp sina "råd" med försök och forskning..
medans vi skogsägare/brukare går efter gamla kunskaper som grundar sig i generationer av brukande..
jag tror ju för min del att man får ett skogsbruk som har en större bredd sett både ur produktion och kvalité om dom låter oss göra som vi anser vara bäst, men det är klart, vi har ju inte 5 år på universitet som ger oss kunskapen att sköta skogen rätt..

näe, jag är inte bitter, jag är bara lite småkritisk..


Bra det! Universitet har sitt värde, det är jag alldeles övertygad om. Men när det gäller det praktiska handhavandet av något med en omloppstid på minst 100 år så ger jag mer för 5 timmar med dig än 5 år på universitet :smile:
Jag saknar massor att vara den första i släkten som brukar skog, så skogsforum har fått ersätta detta. Därför alla frågor, ibland mindre begåvade kanske, men de har hjälp mig massor. Ni skulle sett mitt första försök till röjning eller rättare sagt, ni ska vara glada att ni slapp :lol:


Hmmm, alltså...eeeeh...Både ja och nej. Jag vill inte låta allt för mycket som en pappersnäsa, men jag är ju ändock civilingenjör :grin:
Det mesta som avhandlas inom skogsvård här på skogsforum är trots allt teoretiskt, eller har en terotisk grund sprungen från universitetet. Vi diskuterar ofta i termer av ståndortsindex, bonitet, grundytor etc och baserar våra åtgärdsbeslut på det. Såna begrepp har knappast kommit fram genom att far och son i generationer gått och resonerat sig fram. På en välvårdad skogsgård som funnits länge i familjen, där man skött skogen utan nån som helst vetenskaplig approach i generationer, har knappast förvaltats optimalt, där har med all sannolikhet trial and error bruket skapat vissa förluster sett under omloppstiden.
Om vi antar att inget akademiskt arbete nånsin lagts på ämnet, hur skulle då tex en skogsbruksplan se ut?

Å andra sidan, utan duktiga praktiker sulle det inte finnas någom som på ett vettigt sätt omsätter teorierna och skulle jag tvingas välja så skulle jag också gå på det praktiska lärandet. Dock, om man föraktar det teoretiska och avfärdar det, riskerar man att göra många misstag själv i sitt lärande.

Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105507 Bra skrivet, JF!

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).