Gallring

Plantera i framtida stickväg - backaffär?

8 inlägg 302 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

Plantera i framtida stickväg - backaffär?

Fredrik Reuter  
#915707Efter en avverkning startar en ny generation skog, oftast genom markberedning och plantering. När väl beståndet växt upp till gallringsålder så gallras sedan ofta skogen. Här väcktes en kanske udda idé, hur ekonomiskt är det att hugga bort planterad skog i stickvägar, alltså som "tvingande uttag"?

Det går att räkna på men eftersom skog, skogsbruk och tillvägagångssätt skiljer sig så mycket åt så är exempel dåliga. Jag gjorde därför ett interaktivt verktyg där man själv kan "ställa in" parametrar och se hur det kan bli för just dig.

Länk till verktyget finns längre ner (inloggning krävs). Se verktyget som "version 1". När sidan laddas så landar reglagen på vad som skulle kunna vara medelvärden. Ta dessa med en nypa salt för hela grejen är att du kan justera själv. Testa gärna verktyget så kommer det viktigaste av allt: att vi diskuterar vidare om frågan. För, vid givna parameterinställningar så ser det inte så muntert ut ekonomiskt.

En viktig not: jag valde att ta med plantavgång i procent i verktyget. Det är egentligen en annan fråga men påverkar kanske uttaget så det fick vara med i denna version.

Här kan du testa direkt: skogsfakta/tvingande-uttag-gallring.php

TS
Malwa Combi i 5:e generationen

Re: Plantera i framtida stickväg - backaffär?

alias  
#915710Snackar vi gran så tror jag mer på att plantera 1000-1200 plantor/ha och sedan driva det helt gallringsfritt.

Konceptet med oplanterade stickvägsstråk förefaller som en opraktisk och oekonomisk halvmessyr.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#915711Ja, det är en idé och håller med om att förplanera kan bli en utmaning. Men då är frågan, hur många kör 1000 plant och gallringsfritt idag? Jag känner inte många och det är lite därför jag ville lyfte det genom verktyget.

TS

alias  
Fredrik Reuter skrev:Ja, det är en idé och håller med om att förplanera kan bli en utmaning. Men då är frågan, hur många kör 1000 plant och gallringsfritt idag? Jag känner inte många och det är lite därför jag ville lyfte det genom verktyget.

Jag har faktiskt testat att glesplantera gran på ca 0,5 ha (tror det var våren 2021, så facit ligger långt fram i tiden) då jag har en kil mark på fel sida ett krondike och tvingas köra över grannens skifte och bro över diket för att nå kilen ifråga.
Nu kom det dock en skapligt med självsådd björk och tall på delar av området, vilket får mig att vackla kring skötselplanen, då jag gärna gynnar självsådd tall...

Du som har kört skördare kan ju säga om jag tänker rätt eller fel;

- Det "tvingande uttaget" i stckvägarna bör väl ha ett högre netto per kubik än träden i mellanzonerna, då de lär gå snabbare och enklare att avverka samtidigt som de lär vara överlag grövre och ha färre defekter än stammarna som gallras ut i mellanzonerna?

-Med kantträd utmed stickvägarna med grönkrona långt mot marken så försämras väl rimligen sikten så att produktionen/timme sjunker samtidigt som risken för felaktiga stamval och skador på kvarstående skog ökar?

-Hur vet man vilka maskiner som ska gallra skogen om ett drygt kvartssekel (påverkar ju både vägbredd och stickvägsavstånd - blir det fel här så kan man ju ändå få hugga nya vägar samtidigt som man har tappat produktion i de planerade vägstråken)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
alias skrev:
Jag har faktiskt testat att glesplantera gran på ca 0,5 ha (tror det var våren 2021, så facit ligger långt fram i tiden) då jag har en kil mark på fel sida ett krondike och tvingas köra över grannens skifte och bro över diket för att nå kilen ifråga.
Nu kom det dock en skapligt med självsådd björk och tall på delar av området, vilket får mig att vackla kring skötselplanen, då jag gärna gynnar självsådd tall...

Fattar! Men jag skulle klassa detta lyckat ändå, kanske blir en spännande blandskog av det då?

alias skrev:Du som har kört skördare kan ju säga om jag tänker rätt eller fel;

- Det "tvingande uttaget" i stckvägarna bör väl ha ett högre netto per kubik än träden i mellanzonerna, då de lär gå snabbare och enklare att avverka samtidigt som de lär vara överlag grövre och ha färre defekter än stammarna som gallras ut i mellanzonerna?

-Med kantträd utmed stickvägarna med grönkrona långt mot marken så försämras väl rimligen sikten så att produktionen/timme sjunker samtidigt som risken för felaktiga stamval och skador på kvarstående skog ökar?

-Hur vet man vilka maskiner som ska gallra skogen om ett drygt kvartssekel (påverkar ju både vägbredd och stickvägsavstånd - blir det fel här så kan man ju ändå få hugga nya vägar samtidigt som man har tappat produktion i de planerade vägstråken)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Tänker vi låggallring så skulle jag vilja vända på det: tvingande uttag är med och sänker totalkostnaden för åtgärden givet att medelstammen för objektet höjs. Alltså, ja, men att det går snabbare tror jag inte spelar så stor roll givet att det mesta idag går på ackord och inte timme?

Jag är också med på att det troligtvis är nära en utopi att planera stickvägar i planteringen, det finns många utmaningar. Men vi har varit på det tidigare i en light-version jag faktiskt tror på: plantera inte basvägar. Och hoppas att självföryngringen tar sig. Tror någon på forumet till och med har testat det. Kommer självföryngringen så är det ju inga problem med lågt grenverk och dessutom slipper man troligtvis snitsla!

Vi vet ju inte hur det ser ut i skogen om 50 år, helt rätt och håller med. Ta bara om ex. AirForestry får brett fäste. Då behöver vi inte prata stickvägar ö.h.t.

Jag gillar ändå att vi är igång med diskussionen och verktyget kan ha sin roll i vi fortsätter och diskuterar detta. Det kan te sig som en "skitsak" om man tittar på några exempel så påverkas ju ekonomin ändå ganska mycket. Och det är ju eftersträvansvärt att inte "elda för kråkorna" i onödan.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#915737Visst har Fredrik bra point med detta. 😀

Tro ändå den vanliga stickvägbredd är för smal att det skulle göra faktiskt någon större nytta men tillräcktligt bredda oplanterade sträckor kunde avverkas med klippaggregat redan före första gallring.
Inte bara plantering och höglägning utan då även ungskogskötseln kunde slippas i någon bestämda andel av arealen. (20%-50%?)

Jag har tänkt på allvar att höglägga och plantera gran i sträckor, till och med kanske tätare än vanligt, i fyra-sex råd, och jämna marker med skopa i 10-20 m bredda mellansträckor så det skulle ta bra naturlig föryngring av björk. Alltså skulle arealen bli delat ca hälften och hälften.
Om det nu blir granplantering någon gång i min ägo.

Hur gles är glesplanterat? Berående väl marken och var skogen ligger?
Mina granplanteringar är mest glesare än dåvarande rekommentation (1800) ca 1500 st och de älsta närmar sig nu första gallring. Nu ser jag skogen hade haft mer växtpotential och jag hade kunnit sälja energi istället för röjning. Växtpotentialen borde ju bara haft riktat åt 'kortomloppssträckor'.

Sämsta alternativ är nog tät plantering i jämna avstånden och hård slutröjning alternativt förstagallring bland antala klena stammar som uttag.

Skogrates  
#915757I podden nämndes Tvillingarna i Hyssna. Jag har för mig att dessa har prövat att plantera julgranar i den tänkta körvägen.

Jag kommer dock inte ihåg eventuella konsekvenser av denna strategi, men det kanske det är någon annan som gör?

Kul med alternativa metoder åtminstone!

Användarvisningsbild

Badger  
#915771Väldigt snyggt och lättanvänt verktyg. Dock inget för mig som kör luckor och självföryngring.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).