sön 09 aug 2026, 15:55#914711Har i dag alstor og P25d Pro. Har fungert fint til hobbybruk, men ser jo at effektiviteten er så som så. Man er ute stort sett bare når været er fint, og å sitte å skote uten hytte når det regner og blåser er jo ikke så trivelig
Vurderer å selge/bytte inn alstor og P25 for å kjøpe en kombimaskin for å få en behageligere arbeidsdag i skogen og få opp effektiviteten. Er tenkt som tilleggsnæring til sauedrifta på gården vår.
Har 1500 mål med skog som kan/bør tynnes, rundt 13000 kubikk stående. Noe terreng som er bratt og med en del stein/berg, og delvis lang kjøreavstand (fra 300-1200m)
Har også mange naboer med stort tynningsbehov, så kan bli en del leiekjøring også i tillegg til egen skog.
Valg 1: Alstor 850 combi. Forholdsvis "billig" i innkjøp, rundt 1.55 mill med det utstyret jeg vil ha. Kjøper tapio 170 med stubbebehandling, kan tynne både vår, sommer og høst når man har anledning. Farta på aggregatet anser jeg som grei, ulempen er at man får med lite volum når man skal kjøre det ned. Vi har vanligvis mye snø, så det setter begrensninger på vinter for 850.
Valg 2: Malwa 560.4 combi. Får en fint brukt til rundt 2.5mill, med log max 928. Denne går bedre i snø går jeg ut i fra? Mye større kapasitet enn 850, sikkert over det dobbelte+ at man får med dobbelt så mye når man skal skota.
Valg 3: Terri 34 combi. Stort sett samme pris som Malwaen, og samme aggregat og lasteevne. Vil tro denne flyter bedre og sikkert bedre framkommelighet enn Malwaen? Har hørt den er dyrere i drift?
Valg 4: Kinetic 437. Litt dyrere enn alstor, men laster 4000kg mot alstors 3000kg. Jobo kombiaggregat med rullematning, virker som ett effektivt alternativ. Har forhandler 1 time unna. Virker ikke like forseggjort som alstor? Har variatordrift... Ikke stubbebehandling.
Valg 5: Kjøpe brukt Kranman 620S og Bison 11000 til rundt 1.5 mill. Usikker på om 620S takler terrenget her? Fordel hvis vi er 2 stk som kan kjøre. Er også litt væravhengig på vinteren i forhold til snø?
Mye å spekulere på her altså.. 😄
Gallring
Ny tynningsmaskin-Hva skal man gå for?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 09 aug 2026, 17:56#914716Finns även Vimek 404 Duo, där man har byggt kombimaskinen på en skördare istället för en skotare. En kombimaskin blir en kompromiss, frågan är vad som är viktigast att den går bra som skördare eller skotare. Skotningsavstånd över kilometern blir tufft med de minsta maskinerna, men man kanske kan kombinera med en gammal fullstor skotare eller traktor med vagn. Ha någon basväg genom beståndet där man kör med större maskin och alla stickvägar med den lilla. Jag är också fundersam hur de minsta maskinerna går i snö.
sön 09 aug 2026, 18:55#914720Det er veldig avhengig av terrenget og skogen i ditt område. Jeg befinner meg midt i Østfold, under marin grense hvor vi må holde granskogen ganske tett og bestandene er små før vi treffer en fjellvegg. Tynner grana med en Usewood. Siden den har rullemating kjører jeg stammene hele gjennom i retning nærmeste vei. Kan bli snakk om opptil 4 ganger før jeg kapper dem når de er innenfor rekkevidde for normal lassbærerkran. Ikke maks kapasitet, men bestand uten veier, evt. med laaaang avstand.
Der vi har furu skal det være så åpent at større maskiner kan kjøre overalt.
Var vi over i Värmland hvor det er "endeløse" bestand av gran ville det vært uaktuelt system.
Vil du litt opp tror jeg på Vimek, da alle kombimaskiner er for mye kompromisser, etter min smak. Ellers er Malva velprøvet og forseggjort.
OH
Der vi har furu skal det være så åpent at større maskiner kan kjøre overalt.
Var vi over i Värmland hvor det er "endeløse" bestand av gran ville det vært uaktuelt system.
Vil du litt opp tror jeg på Vimek, da alle kombimaskiner er for mye kompromisser, etter min smak. Ellers er Malva velprøvet og forseggjort.
OH
mån 10 aug 2026, 19:45#914837Har fått tilbud på en terri 34 combi, 2015, keto k-forst eco aggregat, 4500 timer. Dette er utgaven med belter. Noe spesielt man må være obs på på disse, eller er det holdbare maskiner? Skal være i god stand, og jevnlig vedlikeholdt.
TS
Re: Ny tynningsmaskin-Hva skal man gå for?
ons 12 aug 2026, 19:54#914952Jag har ju en Terri 34 men skotarmodell med skotarkran så jag kan inte säga något om combin med parallelkran. Som skotare tycker jag den är nog rätt stabil i kuperande terräng för maskinen är ganska låg och motorn sitter veldigt lågt. 😀
Alla mynter har två sidor. Markfrigången på bandburna Terrin är också låg så de fastnar lätt på stubbar under midjan.
Helhydraulisk drift (en motor i varje boggi) är inte helt optimaliskt då det blir längre skotningsavstånden eller maskinen ska flyttas körandes i skogsvägar.
Vad jag har sett videon verkar Terri 3 8WD ha kraftigare drift.
Alla mynter har två sidor. Markfrigången på bandburna Terrin är också låg så de fastnar lätt på stubbar under midjan.
Helhydraulisk drift (en motor i varje boggi) är inte helt optimaliskt då det blir längre skotningsavstånden eller maskinen ska flyttas körandes i skogsvägar.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
Re: Ny tynningsmaskin-Hva skal man gå for?
ons 12 aug 2026, 20:14#914957Det är något jag inte vågat testa. Lätt maskin med bredda band kommer ju ned som en kälka i iset! 😮
Hannu
ons 12 aug 2026, 21:58#914959
Jag körde ett halvt lass med en 34c combi som skotare när de ar demomaskiner här på ön i vintras.
Jag tyckte inte att parallelkranen påverkade skotningen negativt då.
HannuRöj skrev:Jag har ju en Terri 34 men skotarmodell med skotarkran så jag kan inte säga något om combin med parallelkran. Som skotare tycker jag den är nog rätt stabil i kuperande terräng för maskinen är ganska låg och motorn sitter veldigt lågt. 😀
Jag körde ett halvt lass med en 34c combi som skotare när de ar demomaskiner här på ön i vintras.
Jag tyckte inte att parallelkranen påverkade skotningen negativt då.
Midnattsmekaniker.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar