Gallring

Grenig tall

4 inlägg 2872 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grenig tall

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54089 Har flera, tja många, sådan här tallar i den avdelning jag gallrar nu. Vad är det, ser ut som tallar som brukar stå vid havet, men det här är på nordsidan av ett berg mitt i landet. Fick ett förslag från SVO att det var "evighetsträd", men det känns inte riktigt rätt. De är inte så höga, men vilka grenar! Fällde flera idag och en del grenar hade kunnat gått med som massaved :surp: (nåja). Han som ägde skogen före mig får jag inte tag på O:-)



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Grenig tall

halvproffs  
#54111 Får tallen stå med gott utrymme då får den mycket näring både från sol och mark och då blir den grovkvistig.

Användarvisningsbild

Re: Grenig tall

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54137 Är det bra eller dåligt ur ett kvalitetsperspektiv? Vad händer på sikt, blir det färre kvistar när den bli äldre eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grenig tall

halvproffs  
#54138 Ur ett kvalitetsperspektiv är kvistfritt bäst, sen är det färskkvistvirke. När kvistarna inte får tillräckligt med solljus faller dom av och den yttre delen som är kvar i trädet ruttnar(rötkvist). Det positiva är att det trädet växer fort. I framtiden kanske dom flisar allt virke och sen limmar och pressar ihop dom till önskvärda dimensioner. Om det blir på det viset spelar kvaliteten ingen roll och det virket blir rakt o bra :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).