Gallring

Gallra eller inte gallra? Del 5 – Gallringskatastrofen i G42

47 inlägg 23265 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

Gallra eller inte gallra? Del 5 – Gallringskatastrofen i G42

Torbjörn Johnsen  
#875201Det här är en artikel i en serie där vi tittar på fem olika gallringsbestånd och sätter in dem i gallringsmallen. I vilka bestånd finns det gallringsbehov? Och skulle vi ha låtit bli att gallra något bestånd?

Här hittar du alla delar i serien "Gallra eller inte gallra":

Del 1 - Tredjegallring i G36?
Del 2 - När virkesköparen fick bestämma
Del 3 - 1100 stammar men inte gallring?
Del 4 - Ja - Äntligen gallringsskog!
Del 5 - Gallringskatastrofen i G42

Del 5 - Gallringskatastrofen i G42

Här tittar vi på bestånd nr 5.
Bestånd fem hittade vi av en slump efter vägen när vi åkte runt i området. Vi vet inte så mycket mer om beståndshistoriken än vad vi kan se och mäta oss till idag. Planterad gran på extremt bördig mark. En långsluttning med bra tillgång till rörligt markvatten och en makalös höjdutveckling på granarna. Och här har en i våra ögon brutal gallring gjorts.

1742295415_område5-1.jpg

Beståndet idag
Beståndet är ganska litet och består mestadels av gran. En kantzon innehåller mer tall och björk och där är marken lite torrare. Själva granbeståndet ser friskt och växande ut men det är påtagligt stamglest. Vi räknade årsringar på några stubbar och hamnade på 25 års totalålder. Övre höjden hamnade runt 21 meter vilket ger ett Ståndortsindex på extrema G42. Det innebär att det inte finns några gallringsmallar att titta i för denna skog. Grundytan var 22 m2 och stamantalet så lågt som 700 stammar/ha efter en första gallring. Virkesvolymen enligt Skogskunskaps övrehöjdsverktyg hamnade på 185 m3sk/ha.

1742295097_område-5-beskrivning.jpg

I gallringsmallen
Det finns som sagt ingen gallringsmall för G42 i Skogskunskap.se och vi hittar ingen sådan någon annan stans heller. Om vi lägger in beståndet i G36-mallen (som är det högsta SI som finns för gran) så hamnar beståndet långt under det gröna fältet. Ca 6 m2 lägre GY än vad som hade rekommenderats. Beaktat då att den här skogen växer på en mycket bättre bonitet så hade det legat ännu lägre om det funnits gallringsmallar för G42.

1742295097_område-5-gallringsmall.jpg

Paragraf 10?
Vi tittade även i Skogsvårdslagens graf över kurvorna för §10 och §5. Paragraf 10 innebär att virkesförrådet inte får vara lägre än denna kurva efter gallring eller annan åtgärd. En slags ”skamgräns” för vad som är lagligt att ta ut som allra mest. Kommer man under §5 är man skyldig att avveckla och föryngra beståndet.

1742295404_område5-§10.jpg

När vi lägger in bestånd 5 i Paragraf-grafen så hamnar det strax ovanför §10-kurvan och gallringen som gjorts är alltså nästan på gränsen till att vara olaglig. Vi har sett flera exempel på hur hårda gallringar hamnar på §10-kurvan och ur ett skogsägarperspektiv så anser vi att det är totalt förkastligt. Man tappar tillväxt under lång tid samtidigt som skaderisken i hårt utglesade bestånd ökar exponentiellt. Frågan är om det finns virkesköpare som missförstått §10-grafen och istället tar det som en gallringsmall?

Här finns ett annat exempel på hård gallring ner till §10-kurvan, som @Skogsteknikern lagt upp i tråden Hård gallring Man behöver inte leta så länge bland utförda gallringar för att hitta liknande exempel. Det är det här vi kallar för ”Gallringskatastrofen” och den kan ni läsa mer om här: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

1742295063_område5-2.jpg

Det aktuella beståndet kommer inte att ha något framtida gallringsbehov utan nästa åtgärd bör bli slutavverkning om det inte blåser sönder innan dess. De kvarvarande träden kommer säkert att växa rejält i diameter fram tills slutavverkning men de är helt enkelt för få för att utnyttja markens extremt höga produktionsförmåga.

Tyvärr glömde vi att filma i det här beståndet eftersom vi glömde tid och rum när vi hittade ett angränsande, magnifikt slutavverkningsbestånd på samma bördiga mark. Det kan ni se mer av i andra halvan av den här filmen om rumslig fördelning:

1742295190_område5-3.jpg

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Gallra eller inte gallra? Del 5 – Gallringskatastrofen i

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#875204Tråkigt att se.

Användarvisningsbild

LiteNyfiken  
#875222@vedproducent hur hade du skött en G42? Förstagallra vid 20 års ålder till 1800 stam
Andragallring vid 30 år till 1300 kanske?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
LiteNyfiken skrev:@vedproducent hur hade du skött en G42? Förstagallra vid 20 års ålder till 1800 stam
Andragallring vid 30 år till 1300 kanske?
Då frågan kom så lägger jag in mitt svar men jag vill inte t fokus från Ts.
Ja jag kör ju med mina småmaskiner och det passar mig men jag är fullt medveten om att det ju inte är ett alternativ för alla. Men fantastiskt fint blir det och det är så långt ifrån gallringskatastrof man kan komma. En ren njutning varje arbetsdag. Det här området kördes före Jul. Bra bonitet runt G38 planterat 1998. Inte jättelångt från exemplet som gavs. Jag och några skogsintresserade gick i området här för två år sen. Vi var överens om att det nog snart behöver gallras men hur ska det gå till undrade vi? Man såg bara enstaka meter in i beståndet och mycket grenar ända ner till backen. Sen gick jag där i somras och det var ju nästan som en annan skog bara på två år. Då fick jag väldigt bråttom att bestämma att det här måste köras i år. Känns rätt lagom i tid och jag tror absolut detta blir enda åtgärden. Blir det något mer så är det bara för att plocka bort sånt som är på väg att självgallra sig. Så det är så jag gör och resultatet för att producera kubik tror jag är svårslaget. Men det är ju givetvis ett alternativ som går bort för dom flesta.

Axl  
#875233Har det forskats för lite på skogsproduktion de senaste årtiondena? Tillväxtfunktionerna är väl framtagna på beståndsfrö på 70-talet. Det saknas ju gallringsmallar för höga boniteter både på gran och tall. Det är inte så ovanligt att man hamnar över T30 om man övrehöjdsboniterar tallskog som är 20-30 år.

syre  
#875234Hoppas att trådskaparen kan visa gallringar på bra granmark ex-vis G 30 eller normal G 26. G 36 och högre är ju mer udda än T 12

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
syre skrev:Hoppas att trådskaparen kan visa gallringar på bra granmark ex-vis G 30 eller normal G 26. G 36 och högre är ju mer udda än T 12

I areal ja men troligen inte om man räknar bidrag till Sveriges virkesförsörjning. En G36 producerar uppskattningsvis 8ggr så mycket som en T12.

Att göra fel på en hög bonitet ger alltså större påverkan på virkesflöde än att sätta av skog med låg bonitet till reservat.

alias  
Axl skrev:Har det forskats för lite på skogsproduktion de senaste årtiondena? Tillväxtfunktionerna är väl framtagna på beståndsfrö på 70-talet. Det saknas ju gallringsmallar för höga boniteter både på gran och tall. Det är inte så ovanligt att man hamnar över T30 om man övrehöjdsboniterar tallskog som är 20-30 år.

Nog syns det på bilderna att det är bra granmark som visas i trådstarten, men jag reagerade just på den stora osäkerheten det medför när man försöker skatta SI med övrehöjdsbonitering i skog som knappt uppnått 20 års brösthöjdsålder. Erfarenheten från den geografi jag rör mig i är att man i regel överskattar SI vid dessa tillfällen, jämfört med hur bestånden sedan utvecklar sig.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Jl2  
#875259Kollade beståndet i INGVAR, tyvärr går det bara upp till G40.
Beståndet i dag.
1742338639_1000023358.jpg

Beståndet när INGVAR får välja åtgärd, avverkning vid 52 års ålder 477 m3sk .
1742338638_1000023359.jpg

Jämförelse av Tåndemålas ogallrade G42 i en tidigare tråd där han hade över 800 m3sk efter 43-44år. INGVAR här efter 43år 346 m3sk.
1742338639_1000023360.jpg

Har nog varit stort gallringsutag i detta bestånd, men tveksamt om det varit så stort som 450-500 kubik. Dessutom räknat på en G40.

Användarvisningsbild

Jl2  
#875260Stämmer verkligen alla siffror?
Blir lite konfunderad angående höjden 21m.
Enligt INGVAR har en 25 årig G40 höjd på 16,8m, en G38 15,7m, en G36 14.5m och slutligen en G34 13,5m.

G 40 (16,8) - G 34(13.5m) = 3.3m
G 42 (21m) - G 40 (16.8m)= 4.2m ?

Axl  
alias skrev:
Axl skrev:Har det forskats för lite på skogsproduktion de senaste årtiondena? Tillväxtfunktionerna är väl framtagna på beståndsfrö på 70-talet. Det saknas ju gallringsmallar för höga boniteter både på gran och tall. Det är inte så ovanligt att man hamnar över T30 om man övrehöjdsboniterar tallskog som är 20-30 år.

Nog syns det på bilderna att det är bra granmark som visas i trådstarten, men jag reagerade just på den stora osäkerheten det medför när man försöker skatta SI med övrehöjdsbonitering i skog som knappt uppnått 20 års brösthöjdsålder. Erfarenheten från den geografi jag rör mig i är att man i regel överskattar SI vid dessa tillfällen, jämfört med hur bestånden sedan utvecklar sig.

MVH
Alias

Om man alltid hamnar väldigt högt i yngre bestånd kan det då inte vara så att kurvorna behöver uppdateras eller lägsta ålder för öh-bonitering flyttas upp?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Jl2 skrev:Stämmer verkligen alla siffror?
Enligt INGVAR har en 25 årig G40 höjd på 16,8m, en G38 15,7m, en G36 14.5m och slutligen en G34 13,5m.

Jo jag funderade också lite på det. Sen känns det lite som jag anmärker på allt dom visar och det är inte min avsikt. Dom här gallringsuppföljningarna är bra att det läggs fokus på. Det är gallringskatastrof på många håll. Jag har i mitt exempel 18 meter övre höjd och 27 år plus tre år plantålder. Totalt 30 år. Men jag skulle nog gjort en koll till på övre höjden och åldern i Ts bestånd, Får inte riktigt det att stämma med bilden som man mycket väl kan lura sig på. Så säger inte att det är fel.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Jl2 skrev:Stämmer verkligen alla siffror?

Jag har inte tillgång till INGVAR utan har använt Skogskunskaps verktyg för att få fram ståndortsindex:
https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... ortsindex/

Då blir utfallet så här:

1742371744_skärmavbild_2025-03-19_kl._09.07.09.jpg

Det är ju anmärkningsvärt om det skiljer såpass mycket mellan den gamla gallringssnurran INGVAR (som Skogforsk låg bakom) och verktyget på Skogskunskap (som Skogforsk driver med stöd från Skogsstyrelsen och LRF Skogsägarna). Men jag kan hålla med om att övrehöjdsbonitering i den hör typen av skog drar upp SI en del. I alla fall jämfört med vad det har stått i gamla skogsbruksplaner. Man kan ju fråga sig om det är ett SI som håller ända upp till hundra år? Å andra sidan så kommer den här typen av skog inte att stå i hundra år utan kanske snarare 55-65 år beroende på hur hårt gallrat det är. Och då kanske det följer sin SI-kurva så långt i alla fall? Intressant är det att jämföra och diskutera.

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#875280Används totalålder eller brösthöjdsålder i INGVAR? I Skogskunskap är det totalålder för barr och vi räknade årsringar på några stubbar (+ 2 år) så det bör vara ganska exakt. Övre höjden är mätt med lasermätare från Haglöfs.

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#875283Någon som vet hur beståndet såg ut innan gallring? Hur stamtätt, hur mycke va eventuellt förröjning. Va ja själv läser när det nämns på speciellt höjden så e ju gallringsåtgärden utförd för sent. Men det kanske hade räckt i det här fallet att eventuellt bara förröjt beståndet o låta stå en stund till,men som sagt hade vart intressant o sett beståndet innan åtgärden för att kunna dra rätt slutsatser

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).