Gallring

Mest prisvärda gallringsgrupp

56 inlägg 22205 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

Mest prisvärda gallringsgrupp

Peter_Högdahl  
#874452Ska gallra lite och funderar på vad som är mest lönande att anlita för detta.
En vimekgrupp eller en H8 med en lite större skotare bakom?
Stickvägar finns sedan förra gången det gallrades så det spar man in kostnad på denna gång.
Har pratat med olika virkesköpare men alla bedömer ju olika i uttag men säg 100kubik som en grund.
Max 300-350m körväg åt båda håll.

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda gallringsgrupp

bodaedet  
#874454Är ju liite färgad men. Tycker du ska köra H8 och litet uttag.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874455En vanlig stickvägsgående skördare är mest prisvärt. Vimekgrupp går bort om priset överhuvudtaget har betydelse.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#874456Det är andragallring alltså? Då är stickvägsavståndet avgörande för val om du frågar mig. Är det "standard" 5 meter breda och 20 m mellan så är det bara att fortsätta med stickvägsgående för det blir svårare att köra med H8. Håller du med bodaedet?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#874457Tillägg: Är det andragallring så kan det, beroende på hur skogen ser ut och hur förstagallringen är gjord, faktiskt vara mest lönsamt att låta stå också...

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
Skogsola skrev:En vanlig stickvägsgående skördare är mest prisvärt. Vimekgrupp går bort om priset överhuvudtaget har betydelse.

Ena virkesköparen sa att en beståndsgående var nödvändigt då han tyckte vägarna låg långt isär medans en annan köpare sa att man kunde köra stickväg och bara göra instick i där det behövs🤔
Förra gången kördes det med en 1070 om jag minns rätt just pga atf det är grövre skog på vissa ställen

TS
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
Fredrik Reuter skrev:Tillägg: Är det andragallring så kan det, beroende på hur skogen ser ut och hur förstagallringen är gjord, faktiskt vara mest lönsamt att låta stå också...

Jo det är sant🤔
Är 10 år sedan det blev gallrat sist men tycker vissa ställen på skiftet stuckit iväg rejält sen dess så lite puts behövs nog för att skogen ska växa till sig 🌲

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#874462Berätta gärna mer om skiftet och vill du lägga ut beståndsdata här i tråden? Vi håller på med att publicera flera gallringsartiklar och videos nu och därför så är det extra spännande.

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
Fredrik Reuter skrev:Det är andragallring alltså? Då är stickvägsavståndet avgörande för val om du frågar mig. Är det "standard" 5 meter breda och 20 m mellan så är det bara att fortsätta med stickvägsgående för det blir svårare att köra med H8. Håller du med bodaedet?

Gillar H8 mycket just pga att det blev minimala körskador och jävligt fin skog på andra skiftet som gallrades 2022. Körde ut allt själv med Atvvagn då,förmodligen inte lönsamt men man får tänka längre än i nuet👍

TS
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
Fredrik Reuter skrev:Berätta gärna mer om skiftet och vill du lägga ut beståndsdata här i tråden? Vi håller på med att publicera flera gallringsartiklar och videos nu och därför så är det extra spännande.

Vad för data tänker du på?
Är inte så insatt i sånt tyvärr men vet bara att enligt mina sidor på skogsstyrelsen så uppgick totala virkesvolym till ca 1100kubik på alla 6 hektar😅
Scanningen gjordes 2020dock....

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#874465Ingen fara, var nog jag som var otydlig. Trädslagsblandning, ålder, höjd, BHD och grundyta. Det kommer man långt med för att bilda sig en uppfattning och även kolla var beståndet ligger i gallringsmallen.

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
Fredrik Reuter skrev:Ingen fara, var nog jag som var otydlig. Trädslagsblandning, ålder, höjd, BHD och grundyta. Det kommer man långt med för att bilda sig en uppfattning och även kolla var beståndet ligger i gallringsmallen.

Får återkomma senare idag med det 👍

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874467Även om det inte är skogsvårdsmässigt nödvändigt så är det prismässigt läge att gallra nu. Gjordes det med en 1070 förra gången så känns det avigt att göra det med en mindre maskin nu.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874468Om det förstagallrats med en 1070 så är sannolikheten för att det är färdiggallrat stor.

Som Fredrik skriver, fram med beståndsdatan och in med det i en gallringsmall så få du resultat.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#874469Här finns ett enkelt verktyg som kanske inte är optimalt men som ändå ger en bild. Kolla och se om du kan få tag på den data som behövs och så kan du mata in trycka på beräkna. Då kommer det fram en gallringsmall där ditt bestånd "blinkar" med en punkt i mallen. Så kan du enkelt se var ditt bestånd ligger i utveckling.

https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... ringsmall/

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).