Gallring

Mild vinter rotröta

11 inlägg 3361 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

Mild vinter rotröta

Robin larsson  
#865110Hej. Hur funkar rotrötan?
Tänker som så . Nu är det den 14 dec det har varit minus grader om nätterna några dagar . Men plus på dagen.
Det har tidigare varit kallt med minus någon vecka i november. Men nu är det milt upp mot 8 plusgrader. Vi tänkte börja gallra ett gran bestånd . Behöver vi då stubbehandla eller har typ rotrötan in vintrat eller är den " aktiv" när det är plus 5 grader direkt .
Isåfallär det ju väldigt svårt att vara självverksam i södra svergie.
Om det skulle bli under 5 plus och vi hugger utan behandling . Hur länge är stubben omottaglig mot rotröta.? Tänker om den blir vår snabbt . Hur nära inpå våren vågar man hugga utan behandling.
Förstår att man inte kan ge ett exakt svar men nåt lite grovt svar räcker långt.

TS
Malwa Combi i 5:e generationen

Re: Mild vinter rotröta

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865144Tror att det har blivit lite hysteri med det där som med mycket annat. När jag högg i somras så penslade jag stubbarna med adblue. Men där jag gallrade mitt i sommaren på 80-talet så är det inte mer röta än någon annanstans. Är det frost på natten och snö på marken så kan du nog vara lugn.

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865145Om det är regnigt/disigt sprids inte heller rottickans sporer, även om det är över 5 grader. Är ju sällan både varmt och soligt mellan dec-feb.

Användarvisningsbild

Robin larsson  
#865146Det jag undrar är mer om rotrötan typ invintrar. När det är frost och snö så är det ju lungt. Men sen när det blir milt hur är det då. Vi har ju typ ingen vinter längre. Kan ju inte hoppa ut från maskin och pensla stubbar. Har en hypro med fällgrip .

TS
Användarvisningsbild

Robin larsson  
#865148Typiskt vinterväder i kronoberg.
Har aldrig hört någon självverksam som stubbehandlar på vintern.

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865167Jag höll på med adblue fram till november, det var fortfarande 7-8 grader. Men sen kom någon minusgrad och lite snö, då slutade jag. På måndag skall det vara +9 och sol, tänker inte börja igen. Väntar till mars i alla fall.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Robin larsson skrev:Det jag undrar är mer om rotrötan typ invintrar. När det är frost och snö så är det ju lungt. Men sen när det blir milt hur är det då. Vi har ju typ ingen vinter längre. Kan ju inte hoppa ut från maskin och pensla stubbar. Har en hypro med fällgrip .

Rotticka har ingen växtsäsång - vintervila cyckel.
Det tar fem dyngn och lufttemperaturen ska vara kontinueligt över fem grader, då börjar tickan släppa ut spårerna igen.
Smittan är möjlig så länge marken är varm, eftersom rötterna har ändå någonslags aktivitet kvar även efter växtsäsången.
På vårsidan är marken sval. Så även om spårerna sprids ur tickan, smittas inte stubbarna eftersom trän varit i vintervila. 🌲

Användarvisningsbild

Elis76  
HannuRöj skrev:Rotticka har ingen växtsäsång - vintervila cyckel.
Det tar fem dyngn och lufttemperaturen ska vara kontinueligt över fem grader, då börjar tickan släppa ut spårerna igen.
Smittan är möjlig så länge marken är varm, eftersom rötterna har ändå någonslags aktivitet kvar även efter växtsäsången.
På vårsidan är marken sval. Så även om spårerna sprids ur tickan, smittas inte stubbarna eftersom trän varit i vintervila. 🌲

Kiitos Hannu!

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Elis76 skrev:
HannuRöj skrev:Rotticka har ingen växtsäsång - vintervila cyckel.

Kiitos Hannu!

Kiitos vaan itsellesi, Elis! Mukavaa kun voin olla avuksi.

😉 Juu, suomeksi tulisi tosiaan tekstiä aika paljon helpommin.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865282Hur lång tid på sågytan innan den inte tar åt sig? Är ju ingen idé att ha på dagen efter.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#865322Presis, stubbarna ska beshandlas omedelbart. 😀
Det sägs vara så kort tid som några timmar som kapyta är lämplig för spårerna at fastna på.
Vet inte exakt varför. Är det koda, förändrad pH, kontakt med syra i luften eller något annat, men faran blir över och därmed även stubbehandling blir meningslös.

Rotticka är ett utmaning även för forskningen, eftersom det tar väldig lång tid förran levande träd börjar visa täcken för röta.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).