Gallring

Stamkvistning - hur stor diameter meningsfullt?

33 inlägg 13676 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

Stamkvistning - hur stor diameter meningsfullt?

Asplöv  
#856507Hej!
Är nybliven skogsägare.
Har förstått att 8-10 cm är idealiskt för stamkvistning av tallar - men skog som redan hunnit bli större... hur stora är alls meningsfullt att stamkvista?

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning - hur stor diameter meningsfullt?

Elis76  
#856509Personligen skulle jag säga att stamkvistning inte lönar sig annat än för ens egen filosofi. Det är mycket bättre att använda tiden till att röja i stället för att stamkvista.

I dagsläget får man inte en krona extra för stamkvistat virke - åtminstone inte i Norrbotten där vi har tätvuxet virke.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856510Kvalitetsklassning av timmer är mer eller mindre på avskrivning. Trä som trä bara att det går att såga.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Asplöv skrev:Hej!
Är nybliven skogsägare.
Har förstått att 8-10 cm är idealiskt för stamkvistning av tallar - men skog som redan hunnit bli större... hur stora är alls meningsfullt att stamkvista?

Med dagens ökade konkurrens om virke o volym, samt utvecklandet av ny teknik med röntgen på sågverken etc. Så kan kvalitet bli en "ny" prisbildning i framtiden. BAU, bulkmentaliteten o Oligopolen, har ju hämmat denna utveckling i över 30 år.
Stamkvista du för både estetiken o framtiden !
Dessutom får man bättre överblick inför både röjning o gallring i bestånd där man annars kanske tar för hårt.
Levande träd är ju trots allt det vi vill ska finnas o bilda våra skogar fram till slutavverkning.

Användarvisningsbild

Asplöv  
#856512Tack för era varierande synpunkter! 😀

Frågan kvarstår hur grovt träd som är meningsfullt. Om man alltså bestämt sig för att stamkvista - vilket jag nu får överväga ännu hårdare.
I mean, det är ju ingen poäng om avverkning ska ske nästa år...

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
Asplöv skrev:Tack för era varierande synpunkter! 😀

Frågan kvarstår hur grovt träd som är meningsfullt. Om man alltså bestämt sig för att stamkvista - vilket jag nu får överväga ännu hårdare.

Hur stor fastighet i hektar har Du och hur ser åldersförfördelningen ut?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  

Jag har ju själv haft samma inriktning o avsikt med det jag gör, främst i yngre bestånd. Att skapa kvalitet o tillväxt inför framtiden !
I äldre bestånd så ligger det närmast till hands att se det ur ett "estetiskt" o för marken ( via ökat ljusinsläpp ), främjande av biodiversitet.
Men det är ju främst min komb. av flera olika åtgärder, som ger den tot. effekten i beståndsutvecklingen.
Sen, selektiv röjning av främst RASE för att bibehålla viltbete ( tar ner skadorna på gagnträd ), låggallring för att optimera volymproduktionen / areal, stamkvistning för att skapa kvalitet.
Jag har stamkvistat 25 - 26 m höga 60 + Tallar upp till 15 - 16 m höjd o som växer så det knakar med spetsiga toppar på T 22 mark.
Men även 5 - 6 m höga, som är 5- 8 cm i BHD o ökar sin höjdtillväxt de nästföljande 3 - 4 åren med upp emot 25 - 30 % ( gäller även Gran ).
Tätheten driver tillväxt i höjd o kan sen följas med aktiva åtg. för att nå kvalitet o volym med tiden. Blandbestånd är inget hinder.
Jag vart uppväxt med industriell BAU, men började sen se träden.
Idag ser o vet jag skillnaden mellan vilka effekter de olika synsätten ger, hos mig !

Men vi har alla olika förutsättningar, olika mål med vår produktion. Lycka till med din !

Användarvisningsbild

skogshare  
#856519Jag menar att stamkvistningen, utöver de fördelar som @Älgfoderodlare framhåller ovan, samtidigt ger en bättre stamform / sågutbyte. Sammantaget innebär det att man kan röja - och kanske också förstagallra hårdare - än om ingen stamkvistning görs. Frågan är vilken maximal andel av den totala trädhöjden man kan / vågar stamkvista på olika trädslag utan att riskera tillväxtförluster eller hur många grenvarv, som bör lämnas kvar. Jag skulle framför allt för tall, lärk och douglasgran, gärna se stamkvistning i ett par omgångar upp till två stocklängder ( ca. 10 m ) med optimala redskap.

Hoppas på en spännande diskussion!

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#856535😀 Vid stamkvistning påverkas tillväxten nedanför grenvarvet negativt, och därigenom skapas mer cylinderiska stamform.
Okvistade trän utväcklar sig mer koniska, vilket betyder de producerar mer virke i kubik.

Användarvisningsbild

Badger  
#856545"Jag har stamkvistat 25 - 26 m höga 60 + Tallar upp till 15 - 16 m höjd o som växer så det knakar med spetsiga toppar på T 22 mark." Hur når du så högt som 14 meter upp? Stege?

Jag har läst att man ska spara minst 7 grenvarv på tall och halva trädets höjd på lövträd. Men andra har nog mer exakt info.

Användarvisningsbild

skogshare  
skogshare skrev:Jag menar att stamkvistningen, utöver de fördelar som @Älgfoderodlare framhåller ovan, samtidigt ger en bättre stamform / sågutbyte. Sammantaget innebär det att man kan röja - och kanske också förstagallra hårdare - än om ingen stamkvistning görs. Frågan är vilken maximal andel av den totala trädhöjden man kan / vågar stamkvista på olika trädslag utan att riskera oacceptabla tillväxtförluster eller hur många grenvarv, som bör lämnas kvar. Jag skulle framför allt för tall, lärk och douglasgran, gärna se stamkvistning i ett par omgångar upp till två stocklängder ( ca. 10 m ) med optimala redskap.

Användarvisningsbild

skogshare  
#856549Jag menar att stamkvistningen, utöver de fördelar som @Älgfoderodlare framhåller ovan, samtidigt ger en bättre stamform / sågutbyte. Sammantaget innebär det att man kan röja - och kanske också förstagallra hårdare - än om ingen stamkvistning görs. Frågan är vilken maximal andel av den totala trädhöjden man kan / vågar stamkvista på olika trädslag utan att riskera oacceptabla tillväxtförluster eller hur många grenvarv, som bör lämnas kvar. Jag skulle framför allt för tall, lärk och douglasgran, gärna se stamkvistning i ett par omgångar upp till två stocklängder ( ca. 10 m ) med optimala redskap.

Användarvisningsbild

skogshare  
HannuRöj skrev:😀 Vid stamkvistning påverkas tillväxten nedanför grenvarvet negativt, och därigenom skapas mer cylinderiska stamform.
Okvistade trän utväcklar sig mer koniska, vilket betyder de producerar mer virke i kubik.

Frågan är inte minst vad framtidens skogsindustri helst vill ha och vad man är beredd att betala för respektive sortiment. Bra slankt timmer, massaved eller GROT?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#856558Min upplevelse i stamutveckling, är att jag nedom det stamkvistade området får en snabbare diam. tillväxt, övervallningen går fortare, mer kvistrent virke. O via kontinuitet så bibehålls denna effekt. Samt att de flesta arter svara med en högre höjdtillväxt i 3-4 år efter varje åtgärd.

Så här skrev Lars L i tråden om stamkvistning av Tall, i kat. "Skogsröjning" sid. 3.

"Det finns nog väldigt lite skrivet om stamkvistning av gran. Det du gör är ju att minska barrmassan och gran har ju en förmåga att bygga krona på ett annat sätt än tall, så granarna kanske reagerar bland annat genom att öka höjdtillväxten? När de växer under björkarna är det tänkbart att de håller igen lite. De har ju barr ändå hela vägen ner till marken.
Att stammen reagerar är en rent mekanisk reaktion. Den reagerar på hur kronan belastas av vind och får stammen att svaja."

Användarvisningsbild

Asplöv  
Elis76 skrev:

Hur stor fastighet i hektar har Du och hur ser åldersförfördelningen ut?

Det är några hektar som har lika gamla tallar där jag funderat på det. Men 🤪 vet faktiskt inte hur gamla de är. Tänkte jag ska mäta dem. Han från skogsbolaget sa att jag inte behövde bry mig om den delen på 30-40 år så jag har mest fokuserat på annat här...

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).