Gallring

All planterad tall dog, vad göra?

5 inlägg 1346 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

All planterad tall dog, vad göra?

John LLA  
#850566 Har en avdelning på 25ha där förra ägaren planterat tall (22 år sen). Pga törskate och älgbete så är i princip alla tallar döda. Egentligen är det nog bättre mark för gran där. Norrbottens inland.

Jag har röjt bort det mesta av tallen och satsat på självföryngrad björk och lite gran, fördelning 85/15 kanske. Det är röjt till ca 2000 stammar/ha men det är lite ojämnt pga omständigheterna. Det är ganska stor spridning i höjd och grovlek på träden. Mellan 10-20 cm i BHD. Det kommer lite smågranar underifrån men inte så mycket.

Hur hade ni gjort med detta? När det blir dags, gallra enligt skolbok två tre gånger och avverka om 50 år typ? Eller kanske bara låta det stå och avverka rubbet om 25 år? Vad är lönsammast? Det är nära till väg. Andra förslag?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: All planterad tall dog, vad göra?

Elis76  
#850567 Törskate blir mer och mer vanligt här uppe i Norrbotten som det är svårt att skydda sig mot. SCA har haft stora problem med älgbetade områden, men nu har älgstammen decimerats rejält efter många år med kraftiga avskjutningar.

Gran och björk fungerar bra här uppe. Jag skulle vilja säga att - låt tiden utvisa när det är dags för gallring. Se bara till att du inte får plockepinnbjörkar, dvs 15 meter långa gänliga stänger med en liten lövruska högst upp vilket händer då björkarna växt för trångt. Granen är yvig som behöver plats och lätt tränger undan björken och hindrar solljuset att nå ner.

Tänk på att om Du har rotröta i området, kan dina granar smittas.

Nu har jag pratat ur Norrbottningssynnvinkel då jag själv har mina skogar här uppe.

Användarvisningsbild

Re: All planterad tall dog, vad göra?

rokon  
#850570 Om du har kraft och tid att vara självverksam så är det väl idealiskt att göra björkved i säck för försäljning, och det kan du ju hålla på med redan vid de dimensioner det är nu vad gäller björken, men lämna hela tiden de grövsta och finaste exemplaren.
Smyger du igång det här nu, och börja sälja vid nästa höst så hinner du få till en kundkrets för många år framöver. Norrmännen kommer nog bli en bra kundgrupp.
Det är väl glasbjörk du har, den tål att stå lite tätare, än vårtbjörken.
Granen kan vara känslig för Borbrist, se upp med dem som inte växer på höjden om de får krulliga toppar som inte kan bestämma sig för vad som skall bli ett nytt toppskott då är det sannorlikt borbrist.
Man måste hela tiden anpassa sig efter situationen, och det ser ju bra ut med björken för din del framöver!

Användarvisningsbild

Re: All planterad tall dog, vad göra?

John LLA  
#850574 Jag bor 20 mil från marken och förvärvsarbetar ännu så vedförsäljning hinner jag inte med. Kanske att jag skulle kunna hugga leveransvirke om 10 år när jag blir pensionär.

Tänkte mest hur jag ska göra för att maximera det ekonomiska utbytet på avdelningen med avseende på gallringar och framtida avverkning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: All planterad tall dog, vad göra?

Hodal  
#850578 Sköt om björken med låggallring och låt granen etablera sig som nästa generation. Björken kommer inte att maximera ståndortens volymtillväxt, men den står där och har nog hyfsad värdetillväxt eftersom den är så pass grov, så det är bättre att låta den växa klart medan granen etablerar sig i ett undre skikt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).