sön 30 jun 2024, 12:14#848529Har en fråga som jag fruktar är lite dum. Fick rådet efter en rätt dyr och misslyckad bortskotning av gran och tall efter toppbrott 2021-2022 att låta dem som låg kvar förbli kvar. Att ev kapa de kvarvarande stockarna för att de ska sjunka ner lättare och bli näring i marken. Området är svårtillgängligt så jag har bara varit där en gång efter jobbet som gjordes, såg inga barkborreskador då. Ska nu dit igen och tänker, blir inte kvarvarande träd efter toppbrott angripna av granbarkborrar under sommaren? Kan man försöka kapa, skota ut dem och sälja som brännved eller annat?
Gallring
gamla träd efter toppbrott
TS

sön 30 jun 2024, 12:51#848537Så länge du kan ta det med gripen och det följer med duger det som energived.
Hur väl eller hur mycket du vill städa är upp till dig.
Hur väl eller hur mycket du vill städa är upp till dig.
sön 30 jun 2024, 13:18#848542Det är för gamla för att de skall var yngelhärd för granbarkborre, du kna låta dem va.
Det är även lagom gamla för att du inte skall få ta ut dem om du är certifierad. 🙃
Det är även lagom gamla för att du inte skall få ta ut dem om du är certifierad. 🙃
Självvald väg i egen skog
sön 30 jun 2024, 18:52#848578
Fritt ur minnet så ska man lämna träd som har dött för mer än ett år sedan.
MVH
Alias
Sommar skrev:Var går gränsen för att man får ta ut skadade träd? Trodde gränsen gick vid "död ved"? Men det är kanske så det är, alltså att de i nuläget kallas död ved.
Fritt ur minnet så ska man lämna träd som har dött för mer än ett år sedan.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
sön 30 jun 2024, 21:12#848585
Finns det gröna barr eller färsk innerbark/kambium så är det inte död ved.
Träd kan ligga ner väldigt länge utan att dö. Det krävs bara tillräcklig rotkontakt
Sommar skrev:Var går gränsen för att man får ta ut skadade träd? Trodde gränsen gick vid "död ved"? Men det är kanske så det är, alltså att de i nuläget kallas död ved.
Finns det gröna barr eller färsk innerbark/kambium så är det inte död ved.
Träd kan ligga ner väldigt länge utan att dö. Det krävs bara tillräcklig rotkontakt
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).