Gallring

Gallringsplan

12 inlägg 8727 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

Gallringsplan

Vinkelvolten  
#844927Har noterat att verktyget gallringsplan försvunnit från skogskunskap på grund av tekniska problem. Jag har efterlyst återkoppling på vad detta beror på och om det finns något nytt alternativ på gång. Någon fler än jag som använder verktyget eller har tips på andra verktyg med samma funktion förutom gallringsmallarna?

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Gallringsplan

Torbjörn Johnsen  
#844950Jag har noterat samma sak och saknar också Gallringsplan som var ett intressant och användbart verktyg. Så jag ställde frågan till Mats Hannertz som tidigare har jobbat med Skogskunskap.se. Så här svarade han mig:

Det är tre program som är släckta: Gallringsplan, Röjningsanalys och Flis av flis. Anledningen är tydligen en säkerhetsrisk med koden nu när Skogforsk har uppdaterat sin Windowsplattform. Det verkar inte finnas några direkta planer för att programmera om verktygen, och dessutom sägs det att funktionerna inte är tillräckligt anpassade för ”moderna” skogar med mer löv.

Det kan till viss del vara en prioriteringsfråga för Skogforsk, och att det kan löna sig om de får ordentligt med påtryckningar utifrån. Om det är en ekonomisk fråga (som det troligen är) borde det gå att ragga pengar om intresset är tillräckligt stort. Så stöt gärna på - vi är många som vill ha tillbaka verktygen.

Grundprogrammet för Gallringsplan är ju Ingvar, och det är också borttaget för nedladdning från hemsidan.

Användarvisningsbild

Vinkelvolten  
#845000Onekligen väldigt trist. Man får kanske ta saken i egna händer och utveckla ett eget verktyg men synd om koden redan finns. Tyckte det var ett användbart verktyg.

TS

Nils22  
#874555Det har gått ett tag sedan senaste inlägget. Ingen som snubblat över andra vettiga alternativ till Gallringsplan?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#874562Jl2 la upp grafer från INGVAR (som jag tror är samma som Skogforsk använde i Gallringsplan?) i den här tråden i går: Jl2 - Gallra eller inte gallra? Del 1 - Trejegallring i G36?

Jag vet inte om INGVAR körs som nedladdat program eller om det går att hitta online. Jag kan dock inte hitta det. @Jl2 kanske vet?

Nils22  
#874564Jag såg det, men INGVAR verkar vara borttaget från nerladdningssidorna. Och vad jag förstår är det en förlaga till Gallringplan, sen vet jag inte om det är "sämre" för det? @Jl2 får gärna ladda upp installationsfilen om den inte är Copyright.

Användarvisningsbild

Jl2  
#874634Mycket riktigt finns tyvärr inte INGVAR att ladda ner längre.
Jag har det nedladdat på datorn, kan se kanske att jag kan ladda upp det på något sätt.

Användarvisningsbild

Jl2  
#874636Annars finns ju Heureka. Har laddat ner den men inte provat än då jag har fastnat med installationen av sql servern. Men jag skulle kanske ta tag i det för det skulle vara intressant att prova.

Användarvisningsbild

Vinkelvolten  
#874645Jag är också intresserad av Ingvar om det går att få till. Står och stampar på samma ställe med SQL servern vad gäller Heureka, ska försöka mig på ett nytt försök inom kort.

TS
Användarvisningsbild

lv_101  
#874656Jag kom så långt med Heureka att jag lyckades installera SQL server och någon annan SQL komponent som behövdes, men lyckades ändå inte få det att snurra i Heureka. Fick ingen kontakt med någon databas. Vill också gärna testa Ingvar.

Svendufva  
Jl2 skrev:Mycket riktigt finns tyvärr inte INGVAR att ladda ner längre.
Jag har det nedladdat på datorn, kan se kanske att jag kan ladda upp det på något sätt.

Man behöver inte ha kvar installationsfilerna. Applikationen är ganska enkel så det fungerar att flytta "Skogforsk"-mappen (ligger normalt under "Program (x86)"-mappen på C-enheten) till en annan dator så kan det köras. Det enklaste är nog att skapa en zip-fil med hela katalogen.

Man kan även köra INGVAR direkt från ett USB-minne.

(tyvärr kan jag inte tillhandahålla några filer själv, pga mitt civila yrke...)

Användarvisningsbild

Turi  
#904474Hej! Jag saknar också verktyget Gallringsplan och har letat efter alternativ. Ett tips är att kolla in Skogsstyrelsens hemsida, där finns en del verktyg för planering av gallring. Även silvaskog.se har några digitala hjälpmedel. Hoppas det dyker upp en uppdaterad version snart!

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).