Gallring

Röta sistagallring granskog

7 inlägg 5934 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röta sistagallring granskog

FredrikB  
#834105
1708774061_20240224_113405.jpg
Vi har ett skifte med gran som det börjar bli dags att gallra för sista gången.
Moränmark långsmalt sluttande åt sydväst, beläget i NV Skåne någon mil söder om Hallandsåsen, 30% torr mark, 70 frisk mark.
Andra generationen gran, tidigare skogsbete / naturbete.
Gallrat med maskin 2016.

Planen är gjord 2017 inför försäljningen av fastigheten, (utförd åt mäklare för att få ett snabbt underlag).
G34 - 35 år - 1,3 hektar - diam. 20 cm - höjd 18m - stam / ha 900 - grund m2 24.
Då planen räknade på en större areal än i verkligheten, är det istället två olika skiften nu.
33-35 år (räknade årsringar) - 0,7 hektar - genomsnittshöjd 18m - övre höjd 22m - diam. 28cm. Har ej räknat stam/ ha och grund.
Oavsett så hade vi tänkt ta ut ca 15% i sistagallring.

Sagt och gjort så tog vi in anbud för gallring med skördare och skotning.
Tyckte inte det lät lockande med vad dem erbjöd och vi har ett intresse av att göra det med motorsåg själva.
Givetvis inte någon höjdaraffär, men samtidigt äger vi inte skogen enbart för att göra de bästa ekonomiska valen.
Det är med andra ord ganska kul att fälla och sköta det själv. Har dessutom både traktor och vagn för att kunna sköta det själv.
Vi tänkte ta och fälla under ett par veckors tid, nu innan våren kommer, sen ta resterande nästa vinter. Då det finns mycket mer extra tid att göra klart det.

Under gårdagen när jag ändå va ute med sågen och fällde några björkar i ett område intill, så fick jag tid över att gå in i beståndet och börja fälla.
Efter ca 10 träd började det skymma och det va inte mycket glädje under promenaden hemåt.
Av dessa 10 träd va det röta i 8 träd. Nu väljer jag ju bort det sämre under gallringen, alltså de som är något mindre än övriga, dubbelstam o.s.v.
Med andra ord som man brukar. Dessutom så hade jag varken kilar eller skogsvagn, för att undvika fastfällning mot andra träd.
Så jag fällde mestadels svagare lättfällda träd igår. Men samtidigt tycker jag mängden röta är hög.
Jag sökte runt lite under någon timme på kvällen, men hittar inget motsvarande den situation vi är i.
Det är ju tidigt att dra en slutsats av 10 fällda träd, men mängden röta är ju inget vidare.
Vi hade från början tänkt att detta skulle stå 20-30 år till. Men är det värt att låta det stå om mängden röta är genomgående hög i skiftet?
Alternativet är ju att ta ner det så fort det går, alltså om ca 12 år.
Kommer att uppdatera tråden när vi fällt mer och har lite mer koll på mängden rötangripna träd.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Röta sistagallring granskog

Fixaren1  
#834136 Jag har mycket röta i gran och jag relaterar det till de torkår som vi haft. Min bedömning är att det är inget annat än att avverka innan det är röta i alla rotstockar. Nu blir det tall istället.

Avatar Fallback

Re: Röta sistagallring granskog

Tralsmo  
#834140 De man kan fundera över är ju hur mycke tillväxt de blir.

Är de räta å håller sig i första stock ( inom 3 m) så kan man ju låta de växa å bli mer volym.

Mer volym massa är ju ochså pengar.

Var man ska stoppa är ju svårt å förutse.

Grannen hadde 120årig skog som de va mycke gran i tallbonitet.
Nästan 30% massa.

Ja hadde granbonitet me 97% gran å 18% massa.

Är de bra betalt för massa så gör de ju ingen skillnad så länge de går å göra 3m massa.

Avatar Fallback

Re: Röta sistagallring granskog

Fixaren1  
#834143 Nu blev det fel: 97% + 18%= 115%

Användarvisningsbild

Re: Röta sistagallring granskog

Knagge  
#834175 Är det mycket röta skall man låta bli att gallra.
Har man otur så blir det mycket stormskador och rötan sprider sig via de nya stubbarna och körskador från gallringen.
Hugg ner det vid LSÅ istället och börja om med nya föryngringar.

Användarvisningsbild

Re: Röta sistagallring granskog

skogsjan695xl  
#834196
Fixaren1 skrev:Nu blev det fel: 97% + 18%= 115%


Han menar nog 97% granandel.

Avatar Fallback

Re: Röta sistagallring granskog

Tralsmo  
#834214 Nu fattade ja.

Jo naturligt vis 97% gran.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).