Gallring

gallring, bästa möjliga sätt att avverka

31 inlägg 9040 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Hodal  
#792407
Stavve skrev:
Hodal skrev:
Sommar skrev:Tack för alla svar 🙂 Jag får ge mig ut och begrunda helheten en gång till när vägarna tillåter. Lutar åt ett mindre antal stammar, men då blir frakten å andra sidan ganska dyr. Tänkte åt leveransrotköp-hållet med fast pris på avverkningen för att säkra att det inte blir minus på gallringen. Men verkar som virkesköpare och sågverk inte direkt hänger på låset för sådana affärer.

LRK är inte någon bra form för gallring. Om du vill ha ett fast pris per m3, kommer den som avverkar att ta de stammar som täcker kostnaden, och då blir det inte en normal beståndsvårdande låggallring. AU är en bättre form för gallring. Slutavverkning är en helt annan sak, men du löper risk att få ett dåligt bestånd kvar med LRK i gallring.


Håller inte med. Med din syn skulle illsinniga entreprenörer ta det bästa även i AU. De flesta vill göra ett bra jobb dvs det ska se bra ut efter - annars lär det ju inte bli så många fler jobb åt den kunden.

Har sålt LRK både i slutavverkning och gallring med bra resultat - det viktiga är att i skrift som påskrives av säljare/köpare förtydliga vad man vill med gallringen, såsom grundyta/stammar efter gallring, vad som ska tas ut etc.

En variant är avverkningsuppdrag med ett garanterat netto per m3fub. Men ta in vad bruttopriserna samt kostnaden för avverkning är.

Huruvida du får några bud på aktuell post med aktuellt val av försäljningsform avgörs av hur attraktiv posten är vilket i princip betyder volym, avstånd till industri samt hur köparna ligger till med sina lager.

Hur ser underlaget ut - bedömd uttagsvolym, medeltransportavstånd, närhet till industri?

Det gläder mig att det kan fungera med LRK i gallring, men jag vet att det vid LRK i gallring har förekommit muntliga direktiv till skördarförare att ta det som ger bäst lönsamhet för köparen, oavsett vilket bestånd som blir resultatet efter gallring. Det som står i traktdirektivet följs inte alltid, vilket vi ju också vet från rapporterna om alltför hårda gallringar.

Jag misstror inte entreprenörerna. De får förhoppningsvis sin ersättning oavsett vad de avverkar, så deras lönsamhet är inte beroende av stamval, utan det är köparen som är problemet. Entreprenören står dock närmare köpande bolag än mig som skogsägare, så även om jag dyker upp på avverkningen kommer köparens direktiv och önskemål att trumfa mina. Till mig kommer de inte tillbaka på många år, medan köparen är den som förser dem med det dagliga arbetet. Viss skillnad i beroendeställning.

Skillnaden i beståndets nuvärde mellan väl utförd gallring och motsatsen är så enorm, att jag inte chansar. Det är också omöjligt att i efterhand bevisa att gallringen är dåligt utförd, eftersom entreprenören kommer att hänvisa till att skador och stickvägar gav tvingande uttag av de stammar som avverkats.

Se gallringen som skogsvård, som ger det netto den ger. Öka intäkterna med bra premier och priser, men aldrig på bekostnad av utförandet.

Malwa
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).