Gallring

gallring, bästa möjliga sätt att avverka

31 inlägg 9051 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

paavo25  
#791557 Lite, lite oftare har jag märkt är bra, nu i ett bak hörn, lite svårare att slippa dit, så enbart röjsåg, ca 30 årig främst gran. topp brott på di klenaste, från grannens skog, delvis eget fel av avbrutna toppar granbarkborr angrep, därtill di som levde hade övriga fel som dubbel top. De man tog ner för att slippa dit, di hade rot röta. Detta stääl ganska garanterat ej varit mskiner eller trktorer sist sedan kalhygge på nittiotalet. Dit blir stora svängplaner för vagn och county traktor nu, hoppas om de skulle komma naturliga björkar dit.....

Rot röta, en svamp som finns i jorden, litet man kan göra

Nu skall de gå att underhandla med 10 ha hur "lätt" gallring man vill ha?

Malwa
Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Sommar  
#791900 Tack för alla svar 🙂 Jag får ge mig ut och begrunda helheten en gång till när vägarna tillåter. Lutar åt ett mindre antal stammar, men då blir frakten å andra sidan ganska dyr. Tänkte åt leveransrotköp-hållet med fast pris på avverkningen för att säkra att det inte blir minus på gallringen. Men verkar som virkesköpare och sågverk inte direkt hänger på låset för sådana affärer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Hodal  
#791991
Sommar skrev:Tack för alla svar 🙂 Jag får ge mig ut och begrunda helheten en gång till när vägarna tillåter. Lutar åt ett mindre antal stammar, men då blir frakten å andra sidan ganska dyr. Tänkte åt leveransrotköp-hållet med fast pris på avverkningen för att säkra att det inte blir minus på gallringen. Men verkar som virkesköpare och sågverk inte direkt hänger på låset för sådana affärer.

LRK är inte någon bra form för gallring. Om du vill ha ett fast pris per m3, kommer den som avverkar att ta de stammar som täcker kostnaden, och då blir det inte en normal beståndsvårdande låggallring. AU är en bättre form för gallring. Slutavverkning är en helt annan sak, men du löper risk att få ett dåligt bestånd kvar med LRK i gallring.

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

isteskog  
#792012 Hodal, Jag har sålt gallringar med LRK och det har fungerat bra för mig. Jag har talat om för både virkesköparen och sen får skördarföraren inte börja gallra innan jag kommit dit och förklarat hur jag vill ha det gallrat. Man får visa lite eget intresse om man ska leja bort gallringar..... 😀

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

isteskog  
#792013 Hodal, Jag har sålt gallringar med LRK och det har fungerat bra för mig. Jag har talat om för både virkesköparen och sen får skördarföraren inte börja gallra innan jag kommit dit och förklarat hur jag vill ha det gallrat. Man får visa lite eget intresse om man ska leja bort gallringar..... 😀

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792022 Vad sa du till skördarföraren, @isteskog? Vad måste/kan man säga för att det skall bli bra?

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792024 Man kommer långt med att visa sig och visa intresse. Man behöver inte lära dem deras jobb. Oftast är markägaren bara ett okänt namn på vältlapparna

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

isteskog  
#792028
Mangan skrev:Vad sa du till skördarföraren, @isteskog? Vad måste/kan man säga för att det skall bli bra?

Gå en runda och visa hur man vill ha det brukar räcka. 😎

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

isteskog  
#792029
Skogsola skrev:Man kommer långt med att visa sig och visa intresse. Man behöver inte lära dem deras jobb. Oftast är markägaren bara ett okänt namn på vältlapparna

Handlar inte om att lära dom deras jobb, utan det handlar om att få det som man vill. De flesta förarna uppskattar ett intresse från markägarna, även om det kanske kolliderar med deras uppfattning om hur jobbet bör göras. Kunden bestämmer! 😎

Användarvisningsbild

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Stavve  
#792210
Hodal skrev:
Sommar skrev:Tack för alla svar 🙂 Jag får ge mig ut och begrunda helheten en gång till när vägarna tillåter. Lutar åt ett mindre antal stammar, men då blir frakten å andra sidan ganska dyr. Tänkte åt leveransrotköp-hållet med fast pris på avverkningen för att säkra att det inte blir minus på gallringen. Men verkar som virkesköpare och sågverk inte direkt hänger på låset för sådana affärer.

LRK är inte någon bra form för gallring. Om du vill ha ett fast pris per m3, kommer den som avverkar att ta de stammar som täcker kostnaden, och då blir det inte en normal beståndsvårdande låggallring. AU är en bättre form för gallring. Slutavverkning är en helt annan sak, men du löper risk att få ett dåligt bestånd kvar med LRK i gallring.


Håller inte med. Med din syn skulle illsinniga entreprenörer ta det bästa även i AU. De flesta vill göra ett bra jobb dvs det ska se bra ut efter - annars lär det ju inte bli så många fler jobb åt den kunden.

Har sålt LRK både i slutavverkning och gallring med bra resultat - det viktiga är att i skrift som påskrives av säljare/köpare förtydliga vad man vill med gallringen, såsom grundyta/stammar efter gallring, vad som ska tas ut etc.

En variant är avverkningsuppdrag med ett garanterat netto per m3fub. Men ta in vad bruttopriserna samt kostnaden för avverkning är.

Huruvida du får några bud på aktuell post med aktuellt val av försäljningsform avgörs av hur attraktiv posten är vilket i princip betyder volym, avstånd till industri samt hur köparna ligger till med sina lager.

Hur ser underlaget ut - bedömd uttagsvolym, medeltransportavstånd, närhet till industri?

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

LesterCGarreth  
#792308 Var i ligger problemet att nyttja Stora Ensos väg? Är väl perfekt att de stora bolagen bygger vägar, och brukar aldrig vara ett hinder att bruka dem.

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Sommar  
#792346 De har höjt priset för att använda vägen, måste försöka gå plus på gallringen och är bara en familjeskogsbrukare.

   TS
Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

alias  
#792347
Sommar skrev:De har höjt priset för att använda vägen, måste försöka gå plus på gallringen och är bara en familjeskogsbrukare.


Vad vill de ha per m3fub?

Nog måste gallring i ett så pass grovt bestånd (medeldiameter 24 cm) gå plus även om man gör en riktig låggallring och trots att det ligger i det berömda "prisdiket"?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Sommar  
#792367 Tack Alias. Priset i m3sk var 8 kr i höstas. Får kolla helheten, hur långt det är till vanlig väg, avverkningskostnad (skotningsavståndet är ganska långt om man inte kan ta en genväg vid sidan av myr), hur massavedspriset utvecklas i vår och lite sådant.

   TS
Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

alias  
#792373
Sommar skrev:Tack Alias. Priset i m3sk var 8 kr i höstas. Får kolla helheten, hur långt det är till vanlig väg, avverkningskostnad (skotningsavståndet är ganska långt om man inte kan ta en genväg vid sidan av myr), hur massavedspriset utvecklas i vår och lite sådant.


8 kr/m3sk motsvarar ca 10 kr/m3fub.

Om alternativet är mer än ett par hundra meter längre skotningsavstånd så tror jag att det är lönsammare att betala för att nyttja vägen.

Kan nämna att jag själv betalade just 10 kr/m3fub 2019 till en granne för att skota ca hundra meter över dennes hygge och lägga upp virket vid dennes upplagsplats. Alternativet hade varit att bygga en egen upplagsplats för ca 100 m3 fub, vilket hade varit en klart sämre affär då jag inte har mer att avverka i närområdet på ca 25 år.

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).