Gallring

gallring, bästa möjliga sätt att avverka

31 inlägg 9038 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Sommar  
#791395 Tänker gallra en avdelning rätt så omgående. Funderar på hur jag ska göra eftersom kostnader för avverkning stigit och jag kommer att behöva använda en väg som ägs av Stora Enso, au uppdrag känns riskfyllt. Så undrar hur ni skulle tänka, om leveransrotköp kan vara en bättre idé? Det rör sig om 10 hektar, T24, närmar sig 60 år, så det blir väl en del. Om inte träden stod så tätt (men ändå medeldiameter 24) skulle jag lämna det till slutavverkning, men känns inte bra i det här fallet.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Elis76  
#791399
Sommar skrev:Tänker gallra en avdelning rätt så omgående. Funderar på hur jag ska göra eftersom kostnader för avverkning stigit och jag kommer att behöva använda en väg som ägs av Stora Enso, au uppdrag känns riskfyllt. Så undrar hur ni skulle tänka, om leveransrotköp kan vara en bättre idé? Det rör sig om 10 hektar, T24, närmar sig 60 år, så det blir väl en del. Om inte träden stod så tätt (men ändå medeldiameter 24) skulle jag lämna det till slutavverkning, men känns inte bra i det här fallet.


Var i Sverige är detta?

Vet Du hur mycket skog som står på dessa 10 ha per hektar idag?

https://www.skogskunskap.se/skota-barrskog/gallra/gallringsprogram-och-stamval/nar-ar-det-dags-att-gallra/

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Sommar  
#791409 Tack för svar. Skogen ligger i norra Värmland, så priserna är inte toppen alls. Det finns ungefär 275 m3sk per hektar och bra tillväxt på marken. Men som sagt, inte de bästa förutsättningar vad gäller avverkning. Tidigare har jag kunnat använda en myr vintertid, kanske fortfarande skulle gå om man tar ut virke i kanterna av myren. Men blir i så fall en omväg.

   TS
Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791450 Görs det ens leveransrotköp på gallring? Är väl bara att ta reda på vad som gäller för att bruka vägen.

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791466 Finns det en väg så se till att få använda den. Allt annat blir dyrare och gör alla inblandade förbannade. LRK är inte bra i gallring. Kan bli både glest och höggallrat.

Användarvisningsbild

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Humlas  
#791536 Det gallras alldeles för mycket och för ofta. Finns så många risker förknippade med gallring. Stress, vindkänslighet, inkörsport för röta mm mm.

Gallring som fenomen är en produkt av skogsindustrins finansierade skogsforskning vars främsta syfte är att förse industrin med billig råvara. Inte alls med skogens eller skogsägarens bästa i åtanke.

På de flesta marker förutom de bördigaste så räcker en rejäl sen röjning och sen låter man beståndet bara stå. Kommer ge klart mest kubik till slutavverkningen och med bra kvalité, och man slipper riskfyllda gallringar med uselt netto under tiden.

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

jannee  
#791539 Tror själv att ovan har fel i mer eller mindre allt.
SS förordnade tidigare 2500 granplantor/ha, detta i sin tur innebär då att du då i princip måste röja bort hälften om du ska undvika en tidig självgallring - och till vilken nytta.
Gör i stället en tidig sista gallring om du inte haft mage till att röja så pass hårt att träden utan självgallring klarar sig till avverkningsmogen ålder.
Visst finns risken med att du får in röta vid gallring men den är ändå ganska ringa - min egna erfarenhet, däremot ökar risken radikalt med insektsangrepp om inte kvarstående träd får tillräcklig tillgång till då framförallt vatten.
Vitala träd klarar oftast insektsangrepp medan motsatsen har vi tydliga bevis på sedan 2018.
När jag var ung och gallrade men framförallt forslade ut virket från skogen nyttjade jag en vajerkran, kopplade ofta massavedsbitarna på mitten och drog på så vis till mig knippet. Bunten slog i kvarvarande stammar skrapade rothalsar men trots denna misshandel av kvarvarande skog fick jag ändå inte in någon röta, i alla fall inte att räkna med.
Visserligen skedde då all gallring vintertid inte inte som nu året runt, just det senare kanske kan vara negativt..

Användarvisningsbild

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

skogshare  
#791542
Humlas skrev:Det gallras alldeles för mycket och för ofta. Finns så många risker förknippade med gallring. Stress, vindkänslighet, inkörsport för röta mm mm.

Gallring som fenomen är en produkt av skogsindustrins finansierade skogsforskning vars främsta syfte är att förse industrin med billig råvara. Inte alls med skogens eller skogsägarens bästa i åtanke.

På de flesta marker förutom de bördigaste så räcker en rejäl sen röjning och sen låter man beståndet bara stå. Kommer ge klart mest kubik till slutavverkningen och med bra kvalité, och man slipper riskfyllda gallringar med uselt netto under tiden.


Håller i princip med dig, @Humlas, men vill för gran ändå helst se två röjningar och 800 stammar/ha efter sista röjning och fram till slutavverkning. Gärna blandat med tall, björk och ev. lärk och douglasgran beroende på markslag/bonitet.

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791543 Vi snackar inte granåkrar i söder. Vi snackar en T24 i Värmland. Här gallrar vi och får grovtimmer. Fint att se på blir det och bättre läge än nu blir det inte.

Användarvisningsbild

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

skogshare  
#791544
Skogsola skrev:Vi snackar inte granåkrar i söder. Vi snackar en T24 i Värmland. Här gallrar vi och får grovtimmer. Fint att se på blir det och bättre läge än nu blir det inte.


Bra, @Skogsola! Då sticker jag ut hakan och föreslår 3-4 röjningar till 600-700 stammar/ha fram till slutavverkning beroende på om det är självföryngrat eller planterat. Sista röjningen vid 6-8m beståndshöjd. Slutavverkning när den årliga tillväxten sjunker under medeltillväxten under omloppstiden. Då bör timret bli tillräckligt grovt och slankt. Liksom @Älgfoderodlare tror jag på stamkvistning för kvalitetsdaning.

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

alias  
#791547
Skogsola skrev:Finns det en väg så se till att få använda den. Allt annat blir dyrare och gör alla inblandade förbannade. LRK är inte bra i gallring. Kan bli både glest och höggallrat.


Instämmer!

Roade mig med att kolla i en gallringsmall och när jag går in på en 60-årig T24 och 275 m3sk/ha så hamnar jag på en övre höjd om 18,5 m och 36 m2/ha i grundyta och den övre kanten på det gröna fältet i gallringsmallen slutar på 31 m2/ha.

Om det stämmer så har du ett tämligen överslutet bestånd som jag nog hade förespråkat en svag låggallring i (jag hade nog inte vågat ta ner grundytan lägre än till 28 m2/ha).

Det skulle medföra ett uttag på ca 60 m3sk/ha eller 50 m3fub/ha och en kvarstående volym på ca 215 m3sk/ha.

Är du säker på att ålder och bonitet/SI(H100) stämmer?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791548 Hur beståndet kunde ha hanterats tidigare är fullständigt ointressant. Det som står där nu är vad som gäller.

Användarvisningsbild

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Fredrik Reuter  
#791549
Skogsola skrev:... och bättre läge än nu blir det inte.


Fast det vet vi egentligen inte eller?

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

alias  
#791553
Fredrik Reuter skrev:
Skogsola skrev:... och bättre läge än nu blir det inte.


Fast det vet vi egentligen inte eller?


Avser du virkesmarknad eller beståndsutveckling med den frågan?

Rent skogligt har jag svårt att se att det blir gynnsammare att vänta tills senare med att gallra ett överslutet bestånd. Då är det ett bättre alternativ att låta det stå orört till tänkt slutavverkning - men då lär man nog ha svårt att hitta ett tillräckligt antal stabila fröträd med välutvecklad krona, om man vill självföryngra hygget.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: gallring, bästa möjliga sätt att avverka

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791556 Värmland håller på att kravla sig ur prisdiket. Man vet aldrig när vi ramlar ner igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).