Gallring

App/program för planering av gallring utan att vara bolag

4 inlägg 2984 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

App/program för planering av gallring utan att vara bolag

Forestry  
#789365 Hej på er,

Har en fråga angående digitala verktyg för att planera en gallring.

Jobbar åt ett företag med ganska stort skogsinnehav som sköts i stora drag i egen regi med egna maskiner.

Vet någon om det finns nån smidig programvara/app som man kan ha med sig ut i fällt när man bandar in tex en gallring som har gps stöd och loggar gränser samt det man ritar in i kartan som miljöhänsyn, fornlämningar, basvägar och annat bra att veta. Detta bör sedan kunna överföras in i skördarens dator och sedan vidare till skotaren med loggspår efter skördaren.
Alla som kör maskin vet ju att en bra karta och bra bandat gör underverk, inte minst på vintern med upplega och mörker.

Skogsbolagen har ju sina system för detta, men utan att ha kollat upp prisbilden för dessa kan jag tänka mig att det är ruskigt dyra system.

Kunna göra detta själv då vi har egna maskiner skulle vara fint.

Har googlat runt massor och hittat vissa webbaserade system som timbertrack osv. Men svårt att få tag i nån bra information och om de finns system för detta även om man inte är ett stort bolag.

Borde finnas fler ute i detta land som är självverksamma med egna maskiner och lite större skogsinnehav som kanske har eller haft samma funderingar.

Tack sam för svar



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: App/program för planering av gallring utan att vara bola

Aleck  
#789371 Hej!

Jag hade nog rekommenderat att bygga en databas med QGIS och jobba mot den i skogen med antingen Mergin Maps eller Qfield.

Det är både billigt/gratis och relativt open source. Dock krävs det lite kunskap att bygga databasen med alla lager att jobba i. Därefter borde det inte vara så svårt att jobba med praktiskt i skogsbruket, alla som har ritat i gis-appar tidigare känner snabbt igen sig.
Det är även möjligt att plocka med skogsbruksplanen i skogen på det viset.

Det borde vara en bråkdel kostnad mot de stora systemen, men ändå ha möjlighet att bygga in det mesta!

Avatar Fallback

Re: App/program för planering av gallring utan att vara bola

Forestry  
#789870 Tack för svar!

Jag har laddat ner dessa program och börjat mecka lite. Jag är inte jättebra på datorer och har aldrig hållt på med denna typ av program tidigare och inte heller byggt några databaser. Men är jätte tacksam för tipset och kommer kämpa med att försöka lära mig och få ihop nått som kanske kan funka i maskinen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: App/program för planering av gallring utan att vara bola

Anton Holmström  
#789883 SWmaps för Android är också bra, fast med lite inlärningskurva.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).