Gallring

0 % godkända gallringar i mellersta Finland

122 inlägg 26123 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

Fredrik Reuter  
#787791 Här är samma artikel som ovan fast på svenska: https://svenska.yle.fi/a/7-10026046

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787812 Hittade den här nu.
https://www.skogen.se/nyheter/finska-fo ... -for-glesa

Avatar Fallback

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787813 @fredrik_reuter, såg du filmen jag hittade om energiuttag i gallring. Ligger i tråden.

Avatar Fallback

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

Torleif  
#787838 Jag är inte skogsutbildad och vet ingenting om normerna men jag förstår mig hyfsat på virke och hur det går att använda. Då man går i hårt maskingallrade bestånd är det uppenbart att om vi skall fortsätta på det här viset blir det nödvändigt att helt förändra träbyggnadsmetoderna och hållfasthetsnormerna för att träet blir för dåligt. Det blir aluminium och plastiserad plåt och cementbaserade material överallt. Sannolikt blir det massavedspris för allt man säljer eftersom ingenting egentligen duger som sågvirke.
Det här samtidigt som vi borde öka andelen trä och minska anden cement och metall om vi skall klara klimatmålen.


Tack för att du tar problemet till tals Fredrik!

Avatar Fallback

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787851 Kvalitetens försämring är en stor orsak till att vi gallrar mycket svagt. Vi bygger en hel del och sågar vårt eget virke så man ser tydligt hur mycket sämre virke från glest växande träd blir. Glesa årsringar och massor med kvistar - bara skräp. Med de nuvarande gallringsmetoderna så duger virket - som du skrev - bara till massaved och energived.

Avatar Fallback

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788394 Luras man av kameran, eller är det verkligen behov av gallring?
https://www.youtube.com/live/eu94CAeL0TU?feature=share

Avatar Fallback

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

hfab  
#788395
bengt.a skrev:Luras man av kameran, eller är det verkligen behov av gallring?

Virkesköpare som har behov av gallring?

Avatar Fallback

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788398 Ja, nån är det.....

Användarvisningsbild

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

HannuRöj  
#788410 Borde ju vara ganska mycket trångigare med 5m fallande..
Hfab, vad tror du enligt kranrörelsen, vad kan kvarvarande stammantalet vara?

(((Säkert förklaringen skulle komma fram på videon, men inte orkar jag stirra en timme och kvart långa gåpro filmer.. 😝

Användarvisningsbild

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

Torbjörn Johnsen  
#788419 Den finska "gallringskatastrofen" verkar diskuteras intensivt i Finland. Här finns två artiklar på finska som går att läsa hjälpligt på svenska med hjälp av Google translate:

https://yle.fi/a/74-20012404

https://yle.fi/a/74-20011979

Den första handlar mycket om maskinförarnas och entreprenörernas perspektiv. En maskinförare är självkritisk och säger att de nu får kalibrera om. Heller spara än fälla i tveksamma lägen. Tvärt emot tidigare när man hellre fällt än sparat vid tveksamma fall. Men mycket handlar om instruktionerna och hur de är satta för uppdraget. Skogsstyrelsen (Metsäkeskus) anger för stora maskiner som en orsak till hårda gallringar men finska entreprenörsorganisationen säger i den andra artikeln att det går att gallra bra oavsett maskinstorlek. Problemet ligger snarare i att man kommer in för tidigt i gallringarna.

En intressant sak som anges är det bidragssystem som finns i Finland för ungskogsskötsel. Där kan skogsägare få bidrag för sena röjningar eller klena gallringar med uttag av energived. Enligt artikeln så finns minimikrav om minsta antalet stammar per hektar som ska tas ut för att bli berättigade till bidrag. Något som kan bidra till allt för höga uttag.

Att peka ut maskinerna och maskinförarna som orsak till de höga gallringsuttagen accepteras inte av entreprenörsorganisationen. Ansvaret för hur gallringarna görs ligger enligt deras organisation Koneyrittäjä hos såväl skogsägaren som beslutar om vad som ska gallras och hos virkesköparen som sätter traktdirektiven.

Det finns mer nyanser i de här artiklarna så testa gärna att översätta dem

Användarvisningsbild

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788422
bengt.a skrev:Luras man av kameran, eller är det verkligen behov av gallring?
https://www.youtube.com/live/eu94CAeL0TU?feature=share


Ser ju inte vara akut o gallra. Hade inte tagit skada av att stå lite till.

Spolade fram till slutet. Där såg det en aning tätare ut.

Avatar Fallback

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

hfab  
#788452
HannuRöj skrev:Borde ju vara ganska mycket trångigare med 5m fallande..
Hfab, vad tror du enligt kranrörelsen, vad kan kvarvarande stammantalet vara?

(((Säkert förklaringen skulle komma fram på videon, men inte orkar jag stirra en timme och kvart långa gåpro filmer.. 😝

Svårt att avgöra från en film.
Oftast upplever jag att bestånden är tätare i verkligheten än vad en film visar.
Tror du det är 5m massa, så gissar jag ca 800 stam/ha kvar.

Användarvisningsbild

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

HannuRöj  
#788468 Så hamnar det faktiskt inom kurvan. 👍
Rekommentationen på torr mo 12-14m är 700-900 st.

Precis likt ljuger min öga. Tittar man på samma stam filmat först i längre avstånd och sen närmare, ser stammen större ut närmare.
Sammt när man flyttar maskinen, blir skogen tätare i ena ställe och klesate i andra.

Avatar Fallback

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788470 Jag ids alls inte räkna stammar - rekommendationerna är enbart för byråkrater och pappersvändare. Man bör i stället se på kronorna. Då kronorna skjuter i höjden alltför mycket så bör man gallra. Fast då måste man ju gå ut i skogen i stället för att sitta vid skrivbordet och se på dataskärmen ...

Avatar Fallback

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788472
Nisse Husberg skrev:Jag ids alls inte räkna stammar - rekommendationerna är enbart för byråkrater och pappersvändare. Man bör i stället se på kronorna. Då kronorna skjuter i höjden alltför mycket så bör man gallra. Fast då måste man ju gå ut i skogen i stället för att sitta vid skrivbordet och se på dataskärmen ...

Såg det på ett grannskifte för några år sedan. Ägaren pratade på gallring, jag förstod ingenting. Efter gallring så låg de mängder med virke på marken och en tallskog kvar. Var en andragallring.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).