Gallring

0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

122 inlĂ€gg 26094 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

HannuRöj  
#788477 😀 Dom som blivit intervjuade av Yle sa att det gĂ„r gallra lika bra med stora maskiner. Det stĂ€mmer nog helt inte.
För stor skotare Àr klart den största orsak för bredda stickvÀgar. Som var allra vanligaste fel.
Grundytan hade ökat till rekommenderande nivÄn om stickvÀgarna hade varit 1m smalare.

Med storskördare med lÄng kran har kontrollarealen blivit gallrat enligt kravet. Var inte för glest pÄ mellanzonerna.

Malwa
Avatar Fallback

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

plutten  
#788496 Janne SeppĂ€nen heter han som gallrar i videon, Han kommenterade metsĂ€keskus kontrollgranskning i en video nyligen och konstaterade att en orsak till det dĂ„liga resultatet Ă€r att figurerna som gallras har blivit betydligt mindre till ytan Ă€n tidigare. Ă€r dĂ„ figuren lĂ„ngsmal kan vĂ€garna bli en för stor del av ytan. ocksĂ„ ifall figuren Ă€r mycket oregelbunden. Är bestĂ„ndet dessutom olikĂ„ldrigt med nĂ„gra överstĂ„ndare som behöver tagas bort Ă€r risken att nĂ€r man fĂ€ller de större trĂ€den skadas de mindre trĂ€den med stamskador som följd. För att inte "brinna" i en eventuell granskning tar skördarföraren bort de trĂ€d som evevtuellt fĂ„tt stamskador med ett kanske glest bestĂ„nd som följd. SĂ€kert finns det andra orsaker ocksĂ„.

Avatar Fallback

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

Röjkvist  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#788503
bengt.a skrev:Luras man av kameran, eller Àr det verkligen behov av gallring?
https://www.youtube.com/live/eu94CAeL0TU?feature=share

Ska man följa Södras regler sÄ verkar det rÀcka att gÄ en svÀng med röjsÄgen.

Avatar Fallback

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

bengt.a  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#789196 HÀr Àr en till utan röjsÄg.

AnvÀndarvisningsbild

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

JensSkoog  
#789199 Det dÀr mÄste ju kosta skjortan!

AnvÀndarvisningsbild

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

Vedmaskin  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#789201
bengt.a skrev:HÀr Àr en till utan röjsÄg.


Finska skördarförarare mÄste ha ordentligt med tÄlamod...

Funderar om det inte varigt bÀttre med en klipp istÀllet.

AnvÀndarvisningsbild

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

Torbjörn Johnsen  
#789202 Det finns bidrag för ungskogsröjning med energiuttag i Finland och i kombination med desperat stor efterfrÄgan pÄ biobrÀnsle (och massaved) sÄ gÄr det tydligen att gÄ in med en gallringsskördare i sÄdan hÀr skog. Just klenvirkes-bidragen nÀmns i nÄgon av artiklarna som en möjlig orsak till hÄrda uttag. För att vara bidragsberÀttigad mÄste man tydligen ta ut ett minimiantal av stammar per hektar och Àr det inte riktigt stamtÀtt sÄ finns risken att uttaget blir för hÄrt.

AnvÀndarvisningsbild

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

Fredrik Reuter  
#789203 De senaste videos som lÀnkats in hÀr tror jag inte kan sÀgas visa gallring generellt i Finland. I den sista videons titel sÄ finns ordet "experiment" eller liknande med och det handlar om uttag av heltrÀd. Jag tror man kan söka statligt stöd i Finland för ett sÄdant projekt men tror samtidigt inte att det vÀrst mÄnga objekt som ser ut sÄ?

Generellt tror jag Finland har varit bÀttre pÄ att röja skogarna Àn vi i Sverige, vi har diskuterat det i trÄdar som Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

paavo25  
#789427 Sista videon, Ponsse prövar första gallring kvistat energivirke ungefÀr översatt, kvistat virke snÀppet bÀttre betalt

Sak tvÄ, seppÀnens videon, typ största maskinen i soken, perspektivet blir via kameran sÄ trÀden, alla ser mindre ut Àn verkligheten, Har sett normal gallring som han kommenterar varför och vad kommer, stockar, ej ens minimi ser ut som massa bitar och massa kÀpparna ser ut som störar. Han har videon som mÀtaren syns, dÄ fÄr man hum med mÄtt. IÄf profs chauför, de gÄr fort, sÄ snappa upp all info blir att pausa lite videon

Har sett dylik ponse sqorpion som varit i för ung skog, med god chauför, helt okej ser de ut som



LÀgg tekstnig pÄ, rigtigt förstÄelig svenska fÄr google översatt det till

Risupeto pÄ en grÀvmaskin i ungskog, en bangÄende typ 16t tar garanterat lika rum i spÄret som en scorpion
PÄ finska alla videon, men en innovation som börjats tillverkas och gÄr bra Ät

AnvÀndarvisningsbild

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

HannuRöj  
#800957 Jaha.. 🙄

Enligt skogstidningen MetsÀlehti hade Skogscentralen gjort mÀtningarna med drönare men genomförd kontrollmÀtningarna manuellt nu i veckan.
Resultatet blev helt annan. Grundytorna och galringstyrkan hade hela tiden varit mest i acceptabelt nivÄ. Felet pÄ drönarmÀtningen hade varit som största i skogar med lövblandning.

Undrar vad som ska hÀnda nÀst. Skandalen har orsakat skada och dÄligt rykte för skogsektorn i varje fall.
https://www.metsalehti.fi/artikkelit/me ... /#33688964

Avatar Fallback

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

Nisse Husberg  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#800961 Det som jag har sett av gallringar i skogen (med egna ögon) har nog varit fruktansvÀrt glesa. SÄ jag undrar allt ...

Avatar Fallback

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

r93  
#800964
Torbjörn Johnsen skrev:Hur ser du pĂ„ nyheterna frĂ„n Finland om för hĂ„rda gallringar dĂ„ @Lars Lundqvist SLU? Är det fejk news eller finns det grund för Skogscentralens resultat?


”Fejk news” var det ja
..

AnvÀndarvisningsbild

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

HannuRöj  
#800970 Hade ju varit klockt att dubbelkolla omedelbart varför resultatet blev ovanligt dÄlig förran meddelanden slÀpptes ut.

Hela sanningen var alltsÄ inte överbredda stickvÀgar, om kameran rÀcknade inte vissa lövtrÀd alls.
Stammantal och grundyta ger Ă€ven dom helt olika resultat. Vet inte men jag misstĂ€nker att drönarkameran kan inte göra annat Ă€n rĂ€ckna stammantalet per meter. Om provytan Ă€n en strĂ€cka, kanske antalet kan variera berĂ„ende hur bredd strĂ€ckan Ă€r, eller hur bredda trĂ€den Ă€r. đŸ€”

AnvÀndarvisningsbild

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

Fredrik Reuter  
#800980 Intressant!

TyvĂ€rr Ă€r det ju sĂ„ att vi svenskar generellt Ă€r dĂ„liga pĂ„ det finska sprĂ„ket sĂ„ jag försökte anvĂ€nda Google Translate för att lĂ€sa artikeln. Översatt till engelska verkade det funka nĂ„gorlunda.

Om översÀttningen fungerar och jag förstÄr rÀtt sÄ har Skogscentralen, i sin ordinarie verksamhet och inte för att kontrollera den ursprungliga mÀtningen, gjort fÀltmÀtningar pÄ förstagallringar i centrala Finland. Resultatet visade att grundytan var högre vid fÀltmÀtning jÀmfört med den mÀtning vi diskuterar hÀr i trÄden och att ingen av gallringarna de undersökt hamnade under §20 i Finlands skogsvÄrdslag. Jag gissar att §20 kanske kan likna Sveriges §5?

Om jag tolkar artikeln rÀtt sÄ har "skogsindustrin" gjort egna mÀtningar i mellersta Finland och hittat störst skillnader i björkbestÄnd. De har begÀrt att Skogscentralen ska utföra kontrollmÀtningar för att fÄ klarhet i detta men det har inte Skogscentralen svarat pÄ Ànnu.

Utöver detta sÄ har Skogscentralen sin Ärliga uppföljning som blev klar 30 mars 2023. Denna har vi inte följt upp hÀr i trÄden tyvÀrr men hÀr finns pressmeddelandet pÄ svenska. I pressmeddelandet tar Skogscentralen upp det faktum att de unika mÀtningarna i centrala Finland avvek frÄn den nationella mÀtningen:

- NÄgon entydig orsak till skillnaden i resultaten hittades inte i den kvalitetsbedömning som Skogscentralen gjorde. Om man vill ta reda pÄ mer om orsakerna borde man undersöka förhÄllandena i JyvÀskylÀtrakten nÀrmare.


Resultatet frÄn den nationella mÀtningen visade att gallringarna blivit bÀttre men att det finns förbÀttringspotential. 22 % av de undersökta gallringarna var godkÀnda. 64 % hade brister eller anmÀrkningar och 14 % var underkÀnda eller felaktiga som Skogscentralen skriver.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland

HannuRöj  
#800986 😁 Nu Ă€r jag nĂ€stan lika dĂ„lig pĂ„ svenska, men helt rĂ€tt blev din översĂ€ttning, Fredrik.

Det har jag ingen koll om det fanns nÄgon rena björkbestÄnd med, tror pÄ artikels talas om björkbalndning i barkskog.

StÄd inget Ànnu om detta i Skogscentralen sidorna igÄr, men MetsÀlehti har alltid varit en pÄlitlig kÀlla.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).