Gallring

0 % godkända gallringar i mellersta Finland

122 inlägg 33622 visningar 14 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

0 % godkända gallringar i mellersta Finland

Fredrik Reuter  
#785124Inte en enda undersökt förstagallring i mellersta Finland blev godkänd. Det är resultatet efter att Finlands motsvarighet till Skogsstyrelsen - Skogscentralen, gjort sin årliga gallringsuppföljning. Genom detta minskar tillväxten och därigenom också kolinbindning. Skogsägaren tappar också framtida virkesintäkter.

Gallringsuppföljningen för hela Finland är ännu inte klar men prognoser pekar på att endast 16 % av alla gallringar kommer uppfylla Skogscentralens krav. Totalt inventerar Skogscentralen ca. 300 gallringsobjekt årligen och 86 av dem är nu klara i mellersta Finland.

De vanligaste felen är för hårda uttag, för breda stickvägar och för kort avstånd mellan stickvägarna. Som vi skrev om i våras i tråden Gallringskatastrof även i Finland så påverkar för hårda uttag inte bara minskad kolinbindning utan skogsägaren riskerar ekonomiska förluster när skogsbeståndet inte växer optimalt. Troligtvis ökar också risken för skador.

Skogscentralen har sedan några identifierat "gallringskatastrofen" och undersökningen i mellersta Finland var en separat undersökning för att se trenden. När nu resultatet är så pass oroväckande väljer Skogscentralen att gå till handling:

- Granskningsresultaten är oroväckande. Nu är det dags att alla aktörer i skogsbranschen verkligen anstränger sig att förbättra drivningskvaliteten vid förstagallringar. Vi förbereder ett omfattande utbildnings- och utvecklingsprojekt för att få upp kvaliteten i förstagallringarna till nivån i skogsvårdsrekommendationerna, säger forstrådet Erno Järvinen vid Jord- och skogsbruksministeriet.

Hur det ser ut i Sverige vet troligtvis ingen svensk myndighet. Skogsstyrelsen slutade med gallringsuppföljningar för snart 30 år sedan och sedan dess vilar ansvaret på skogsbolagen. Deras eventuella gallringsuppföljningar publiceras dock troligtvis inte officiellt. Eftersom skogsbruket i Finland och Sverige är så pass likartat så är det inte en allt för kvalificerad gissning att gallringskatastrofen är ett faktum även i Sverige.

Det kan också vara så att det faktum att Finland gått ifrån en kolsänka till en kolkälla i sin klimatrapportering drar åt tumskruvarna även i gallringsskogen. Märker man att gallringen utförs fel och sänker tillväxten och därigenom kolinbindningen i skogen så kan nog starka propåer landa hos skogsbolagen snart.

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: 0 % godkända gallringar i mellersta Finland

Helproffs  
#785234Från början när du drog igång skogsforum var du för Sveriges skogsbruk, nu är 90% av dina trådar emot detsamma samt att du söker starta nya trådar emot det så ofta du kan, det svänger fort i hockey med.. misstänker starkt att ni kommer förlora mycket annonsörer framgent Fredrik.

hfab  
Helproffs skrev:Från början när du drog igång skogsforum var du för Sveriges skogsbruk, nu är 90% av dina trådar emot detsamma samt att du söker starta nya trådar emot det så ofta du kan, det svänger fort i hockey med.. misstänker starkt att ni kommer förlora mycket annonsörer framgent Fredrik.

Jag uppfattar inte att Fredrik är emot skogsbruk!
Däremot tycker jag mig se att han fått upp ögonen för att det finns stor förbättringspottential. Framförallt i balansen mellan industrier och enskilda skogsägare.

Användarvisningsbild

Knagge  
#785241Hårda gallringar ger låg tillväxt och stora skador genom snöbrott vindfällen och barkborre.
Det är därför man inte skall gallra för hårt.

Det är bättre att slutavverka tidigare om man inte har råd eller vill att låta skogen stå.

Detta trodde jag var glasklart efter alla år med både stormar barkborre och snöbrott. 🤔 🤔

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785256Noll procent? Det är väldigt lite. Då kan man undra om normerna är realistiska.

Användarvisningsbild

Sjögården  
1671610295_a184fb38-c1f9-4cad-bd60-8620423b0047.jpeg
Detta bestånd är gallrat med 911 för sex år sedan och förmodligen hade många på forumet sagt att beståndet var förstört och inte heller godkänt i en gallringsuppföljning.
Breda vägar, och för högt uttag hade nog domen blivit med en bild från 2015.
Håller nog i med min strategi.. 😉

r93  
1671612066_ff5ce4e5-3a45-4c62-b829-68c40ecd6c5d.png
hfab skrev:
Helproffs skrev:Från början när du drog igång skogsforum var du för Sveriges skogsbruk, nu är 90% av dina trådar emot detsamma samt att du söker starta nya trådar emot det så ofta du kan, det svänger fort i hockey med.. misstänker starkt att ni kommer förlora mycket annonsörer framgent Fredrik.

Jag uppfattar inte att Fredrik är emot skogsbruk!
Däremot tycker jag mig se att han fått upp ögonen för att det finns stor förbättringspottential. Framförallt i balansen mellan industrier och enskilda skogsägare.

Absolut finns det förbättringspotential, men vad vill man förmedla med denna bilden som även ligger på twitterkontot?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#785275Frågan är varför Skogsforum väljer att illustrera med en bild som inte har med den finska uppföljningen att göra.

Jag har gjort samma reflektion som helproffs; Varför lägger ni så ofta tid på att göra slarviga negativa analyser och inlägg om skogsbruk?

Att peka på brister är en sak, att vara tendentiöst slarvig nåt helt annat.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#785277Hur ser du på nyheterna från Finland om för hårda gallringar då @Lars Lundqvist SLU? Är det fejk news eller finns det grund för Skogscentralens resultat?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#785281Det går inte att säga varken bu eller bä utan att veta hur dom inventerar och hur bedömningen av godkänt är satt och vad den grundar sig på. Har ni läst den finska originalrapporten eller har ni tillgång till en svensk eller engelsk version så ni vet vad ni skriver om?

När det gäller bilden har ni själva beskrivit den som genrebild, alltså utan koppling till finska gallringar.

När det sen gäller spekulationerna om svenska gallringar, har ni nånting objektivt att luta er mot?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#785283Här finns lite beskrivet i hur och varför gallringsundersökningarna görs i Finland samt om resultaten:
https://www.metsakeskus.fi/sv/aktuellt/ ... dationerna

Gallringarna har undersökts av Metsäkeskus sedan flera år tillbaka och dessa undersökningar har visat samma resultat. Att en mycket stor andel av gallringarna inte klarar de finska skogsskötselrekommendationerna.

Vi har skrivit ganska mycket om den svenska "Gallringskatastrofen" och har bl a använt siffror från Riksskogstaxeringen för att se hur det ser ut. Här finns mer i detta ämne (även länkad i trådstarten):
Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Mot bakgrund av detta finner vi det inte osannolikt att Sverige befinner sig i en liknande situation som Finland men att vi helst inte vill prata om det.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#785285De jämför tydligen med ospecificerade rekommendationer som inte finns beskrivna.

Jo, jag har tidigare läst er tråd Gallringskatastrofen och hade synpunkter även på den.

I båda fallen tycks det bygga på en förlegad uppfattning om att det finns nåt slags optimal skötsel för alla skogsägare som bara handlar om virkesproduktion i volym och inte om ekonomi, fast som egentligen inte ens handlar om maximal volymproduktion utan om en subjektiv uppfattning om vad som är "bra" eller godkänd skötsel.

Så frågan är fortfarande, har ni läst den finska rapporten så ni vet vad de jämför med.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#785288Vi har skrivit tidigare om gallringsuppföljning i Finland i tråden Gallringsuppföljning län för län 2015 (Fin).

Vidare finns information (på finska) om hur uppföljningen genomförs här: https://www.metsakeskus.fi/sites/defaul ... usohje.pdf

Tyvärr verkar den svenska versionen fallit bort för tillfället men den har funnits och finns i Googles Cache: https://webcache.googleusercontent.com/ ... clnk&gl=se

Taget från denna så verkar det vara ganska "basic" saker de mäter:

Grundyta enligt en gallringsmall (som jag inte hittat på svenska ännu).
Min 19 m mellan stickvägar
Max 4,6 m breda stickvägar
Max 5 % skador på kvarvarande träd
Senast redigerad av Fredrik Reuter ons 21 dec 2022, 11:39, redigerad totalt 1 gång.Anledning: Ändrat från max till min på avstånd mellan stickvägar.

TS

alias  
Fredrik Reuter skrev:Vi har skrivit tidigare om gallringsuppföljning i Finland i tråden Gallringsuppföljning län för län 2015 (Fin).

Vidare finns information (på finska) om hur uppföljningen genomförs här: https://www.metsakeskus.fi/sites/defaul ... usohje.pdf

Tyvärr verkar den svenska versionen fallit bort för tillfället men den har funnits och finns i Googles Cache: https://webcache.googleusercontent.com/ ... clnk&gl=se

Taget från denna så verkar det vara ganska "basic" saker de mäter:

Grundyta enligt en gallringsmall (som jag inte hittat på svenska ännu).
Max 19 m mellan stickvägar
Max 4,6 m breda stickvägar
Max 5 % skador på kvarvarande träd

Visst ska det vara Min 19 m mellan stickvägar?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#785292Såklart!

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).