Gallring

Begagnat eller nytt?!

19 inlägg 4449 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Begagnat eller nytt?!

Skogsgalej  
#784057 Är i vägarna att starta igång en egen gallringsgrupp och letar först å främst efter en skördare. Nu är frågan, ska man starta med begagnat eller är det bara å beställa helt nya grejer för flera miljoner eller försöka få tag i nån fräsch begagnad å köra igång med först? Finns en fräsch John deere 1070D - 2007 ute just nu och är det ens nåt att fundera på att skaffa? För å nackdelar? Finns förmodligen nån entreprenör här i forumet som själv har eget å kör gallring å kan komma med några kloka ord och tips? Mvh



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Begagnat eller nytt?!

hfab  
#784151
Skogsgalej skrev:Är i vägarna att starta igång en egen gallringsgrupp och letar först å främst efter en skördare. Nu är frågan, ska man starta med begagnat eller är det bara å beställa helt nya grejer för flera miljoner eller försöka få tag i nån fräsch begagnad å köra igång med först? Finns en fräsch John deere 1070D - 2007 ute just nu och är det ens nåt att fundera på att skaffa? För å nackdelar? Finns förmodligen nån entreprenör här i forumet som själv har eget å kör gallring å kan komma med några kloka ord och tips? Mvh

Första frågan blir då vem du ska köra åt?
Ska du köra åt en stor stabil uppdragsgivare, så är väl nya grejer bra. Förutsatt att du inte behöver låna till allt.
En maskin från 2007 skulle jag knappast köpa för att köra på entreprenad.

Avatar Fallback

Re: Begagnat eller nytt?!

maltex  
#784164 Är väl skaplig leveranstid på nya maskiner nu,beställer man nu så levereras det nog tidigast nån gång 2024.

Avatar Fallback

Re: Begagnat eller nytt?!

Amatörhuggare 62  
#784167 Är nog 2 år, man får vänta.
Min kompis har inte, fått sin Komatsu Än.
Den gamle trotjänarn har dags datum gått 28 000 tim.
Nu börjar det röra på sig.
Vecka 2 kommer den,kanske. Men det är ju länge sen det var påsk !
Senast redigerad av Amatörhuggare 62 fre 16 dec 2022, 11:59, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Begagnat eller nytt?!

maltex  
#784191 Ja man får nog räkna med minst 18månaders levtid nu.

Användarvisningsbild

Re: Begagnat eller nytt?!

Skogsgalej  
#784201 Det är åt en större uppdragsgivare. Det är lite panik å vi har letat nån månad nu efter maskin men det är helt tomt på begagnat bland 1070 och 1170. Så alltså en fräsch äldre 1070D ecolll är bara att glömma sålänge tills man kmr över en nyare maskin?

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnat eller nytt?!

Axl  
#784205 Det beror väl på hur mycket timmar den gått och hur kul du tycker det är att skruva?

Användarvisningsbild

Re: Begagnat eller nytt?!

Skogsgalej  
#784223 Den har gått 20000. Men istortsett allt är bytt å renoverat från bakända ända ut i kranspetsen så drf är den väldigt gött iordning. Och att en stor fördel är väl ändå att slippa bli belånad upp över öronen? Men jag vet ju inte, drf försöker jag få lite kloka ord härifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnat eller nytt?!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784241 Låter sunt.

Avatar Fallback

Re: Begagnat eller nytt?!

hfab  
#784248
Skogsgalej skrev:Den har gått 20000. Men istortsett allt är bytt å renoverat från bakända ända ut i kranspetsen så drf är den väldigt gött iordning. Och att en stor fördel är väl ändå att slippa bli belånad upp över öronen? Men jag vet ju inte, drf försöker jag få lite kloka ord härifrån.

Kan du köpa den kontant så varför inte.

Har du verkstad och reservdelar nära?
Hur tänker du lösa skotningen?

Avatar Fallback

Re: Begagnat eller nytt?!

jannee  
#784251 Den åkare jag körde för senast sa:
- Har man inte råd med att köra nytt har man ej heller råd att köra begagnat.
På de åtta år han drivit åkeriet har det gott från 5 begagnade bilar till idag 20 st.
Byter när de gått knappt 100 000 mil.
Han menar att stillestånd och reparationer kostar mer än amorteringar.
Åkeriet har bara löneanställda och mest eget gods med mycket s.k. just in time = får absolut inte krångla.
Nu är han visserligen ekonom och resonerar lite annorlunda mot oss som är vana vid att köra gammalt.
Skogsavverkning och skotning kanske inte är lika känsligt för avbrott.
Man kanske kan resonera annorlunda om man har tid att stå still där och var vecka när som helst + har egen verkstad och är duktig på att skruva.
Ex vet om en firma som kör med en gammal, mer eller mindre utsliten markberedare, står still lite då och då men de räknar ändå med att det är det mest ekonomiska i stället för att köpa nytt.

Avatar Fallback

Re: Begagnat eller nytt?!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784266 Framför allt så är det inte så känsligt för störningar. Känns bra om grejorna kan stå någon vecka utan att fogden knackar på.

Användarvisningsbild

Re: Begagnat eller nytt?!

Skogsgalej  
#784268 Att jag undrar på detta är för att det är den enda maskin i den storleken som finns just nu att få redan i januari, allt annat är flera månader bort och detta va tanken å starta upp med å få tag på en nyare när det finns. Finns en i område med egen verkstad å skruvar på allt möjligt. Före han starta eget var han på jaco i Säffle å skruva maskiner så han kan dom äldre mer än nyare. Delar finns nära till koppom bland annat. Som sagt, frågan var om det är dumt å skaffa denna äldre fräscha maskin först å köra med tills nyare finns till hands. Uppdragsgivaren har letat maskiner sen augusti och är lite bråttom. Skotningen kunde dom ordna på annat vis sålänge, huvudsaken är att en skördare kmr igång först.

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnat eller nytt?!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784271 Hur bevandrad är du som förare och företagare?Det brukar vara nyttigt att börja mjukt med billiga grejor.

Avatar Fallback

Re: Begagnat eller nytt?!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784273 Just nu är det ett kolossalt riv efter gallring här där vi håller på att kravla oss ur prisdiket. Hur ser det ut om två år?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).