SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

52 inlägg 23137 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

stackenas  
#789076
grankarlsson skrev:Testar nu att få upp lite naturlig björk under i en 1:a gallrad tallungskog , tänker att , ljus finns och björken kanske hjälper till att piska ner en del kvist på tallen , istället för att ha det helt rent på backen det ser så sterilt ut när man underröjt kliniskt . Om inte annat kanske det blir några lass ved om några år eller att man tar ner en del tall som oftast efter för glesa förband i tall blivit i stort sett bara massa ändå med all kvist och byter trädslag till björk i dom luckorna detta klimatet som blivit de sista åren har ju ändå gjort att gamla sanningar om vilka trädslag som passar var ( frisk , o torr o olika jordar ) verkar inte längre lika viktiga som förr . det kommer nog snart nya sanningar om vilka trädslag som bör finnas var och man kanske borde inrikta sig mer på vilka trädslag som klarar av klimatomställningar ....


Likväl är björken ett pionjärträd som hellre agerar skärm än växer upp under en 🌳🌳

Malwa
Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

isteskog  
#789083
grankarlsson skrev:Testar nu att få upp lite naturlig björk under i en 1:a gallrad tallungskog , tänker att , ljus finns och björken kanske hjälper till att piska ner en del kvist på tallen , istället för att ha det helt rent på backen det ser så sterilt ut när man underröjt kliniskt . Om inte annat kanske det blir några lass ved om några år eller att man tar ner en del tall som oftast efter för glesa förband i tall blivit i stort sett bara massa ändå med all kvist och byter trädslag till björk i dom luckorna detta klimatet som blivit de sista åren har ju ändå gjort att gamla sanningar om vilka trädslag som passar var ( frisk , o torr o olika jordar ) verkar inte längre lika viktiga som förr . det kommer nog snart nya sanningar om vilka trädslag som bör finnas var och man kanske borde inrikta sig mer på vilka trädslag som klarar av klimatomställningar ....

Tror tyvärr att du får mest lövsly om du gör som du tänkt. För att tallen ska släppa kvisten så måste det bli cirkulation av luft i bestånden och då måste den gallras.

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Knagge  
#789089 Skall man ha något under tall eller björk måste det vara gran .
Ställ granen i luckor så blir beståndet bättre vindfast och man får även en del virke. 🌲 🌲

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

halvproffs  
#796206 Kommer att gallra ur mitt björkbestånd i höst precis som Torbjörn gjort. Ska då ta bilder före och efter. Försöker även få in lite data före och efter.

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

halvproffs  
#798293 Röjt bort allt sly i björk beståndet. Undra om jag kan få upp ett nytt björkbestånd efter avverkning? Granen kommer det inte mycket av däremot björk och andra lövträd.

Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Robur Clivus  
#798297
jessica80 skrev:
r93 skrev:Sedan när man tittar på er gallring så är det som vanligt… man tar alltid för lite!!!

Åkte en sväng och kollade där jag gallrade lite björk förra året… det dubbla kunde jag plockat ut!

Det är som grannen säger ”röjning och gallring av björk ska grannar göra åt varandra, dessutom ska dom helst vara ovänner”


Nej, tyvärr! Du är som många andra ett offer för den äldsta - av många - myter runt björkskötsel. D v s " du ska röja och gallra björken så hårt att du skäms - gå hem och sova på saken - och sedan ta lika mycket till".
Dessa dumheter hörde jag redan i min första skogsutbildning på 70-talet. Det var falskt då och det är falskt nu. Så länge vi sänker grundytan så hårt som är alltför vanligt idag, så etablerar vi heller inte någon lövskötselkultur i det här landet. Björken är ingen hybridasp och kan inte prestera någon grundytetillväxt att tala om när Gy sänks ner mot 10 m2, vilket är vanligt i gallring idag. Trädslaget kräver högre stamantal än dagens rekommendationer för att prestera de 10 m3sk/ha/år, som även självföryngrad vårtbjörk presterar - om den ges chansen. Tjafset om 50 procents grönkrona är överdrivet, huvudstammarna tar alltid för sig tack vare björkens unika skiktningsförmåga.
Alltför hård röjning och gallring skapar breda kronor - se bild och då tappar björkens sin toppskottstillväxt och prioriterar grentillväxt. Målet måste vara att skapa spetsiga kronor - se bild, vilket bidrar till att björken bibehåller vitaliteten i höjdtillväxten.


Riga Wood https://www.rigawoodvirkesinkop.info/ har mallar, "Gallringsmallar och produktionstabeller för planterad vårtbjörk i södra Finland enl Matti Oikarinen" som hittas via deras hemsida här: https://wixlabs-pdf-dev.appspot.com/ass ... nting=true

Vad tycker ni med erfarenhet av björkskogsskötsel om dessa mallar i fråga om gallringsintensitet och GY?

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Monark1954  
#798401 Intressant läsning från Riga Woods länken.
Läs även pdf:er "ge plats åt björken" och "debattartikel".
GY i gallringsmallarna blir intressant att gämföra med mina 1:a gallringsbestånd som gallrat senaste två vintrar.

Har läst om så olika råd om röj/gallra hårt till jessica80 råd att inte gallra ner till GY 10.
Noterar att vid första gallring råder mallen nära GY 10 vid 1:a gallringsbestånd beroende på ståndortindex sen blir det högre GY vid kommande gallringen.

Är som sagt ingen expert men väldigt nyfiken att lära mej mer.

Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Robur Clivus  
#798484
Monark1954 skrev:Intressant läsning från Riga Woods länken.
Läs även pdf:er "ge plats åt björken" och "debattartikel".
GY i gallringsmallarna blir intressant att gämföra med mina 1:a gallringsbestånd som gallrat senaste två vintrar.

Har läst om så olika råd om röj/gallra hårt till jessica80 råd att inte gallra ner till GY 10.
Noterar att vid första gallring råder mallen nära GY 10 vid 1:a gallringsbestånd beroende på ståndortindex sen blir det högre GY vid kommande gallringen.

Är som sagt ingen expert men väldigt nyfiken att lära mej mer.


Det jag hajade till på var att föreskrivet stamantal/ha vid slutavverkning är högre ju lägre ståndortsindex! Tolkar det som att är man själverksam och gillar björkskog kan man optimera beståndet utifrån grundyta till viss del!

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

halvproffs  
#813907
halvproffs skrev:@Torbjörn Johnsen. Min björkskog som du kollade på liknar i mångt o mycket denna men jag har ett tätare självföryngrat bestånd om jag inte lurar mig på bilderna.
Mitt var också 18cm i snitt och samma ålder så ungefär samma värden här som hos brorsan din.
Tanken är att glesa ut beståndet nästa höst.
Jag har använt en slana på 3m och slagit bort torrkvist på raka fina stammar. Dom sitter inte fast någonting just. Känns som jag förekommer snön som kvistrensare.
Blev lite fundersam på rötan för jag har inte sett någon röta alls i mitt bestånd.


Nu har jag börjat gallra i björkbeståndet och rejält med ved blir det. Har nog gallrat 25% av totalen och peppar, peppar bara 2st som det var början till röta i hittills.
Skulle tro att det blir runt 100 travmeter.
Efter detta ska jag 2a gallra en blandskog med lika delar tall, gran och björk.

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

skogshare  
#813935
Monark1954 skrev:Intressant läsning från Riga Woods länken.
Läs även pdf:er "ge plats åt björken" och "debattartikel".
GY i gallringsmallarna blir intressant att gämföra med mina 1:a gallringsbestånd som gallrat senaste två vintrar.

Har läst om så olika råd om röj/gallra hårt till jessica80 råd att inte gallra ner till GY 10.
Noterar att vid första gallring råder mallen nära GY 10 vid 1:a gallringsbestånd beroende på ståndortindex sen blir det högre GY vid kommande gallringen.

Är som sagt ingen expert men väldigt nyfiken att lära mej mer.


Vore spännande med en översiktlig jämförelse mellan data från @jessica80s bestånd och Oikarinens vad gäller volym- och kvalitetsutveckling liksom mellan deras respektive skötselstrategier och filosofier.

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

skogshare  
#813946
Robur Clivus skrev:
jessica80 skrev:
r93 skrev:Sedan när man tittar på er gallring så är det som vanligt… man tar alltid för lite!!!

Åkte en sväng och kollade där jag gallrade lite björk förra året… det dubbla kunde jag plockat ut!

Det är som grannen säger ”röjning och gallring av björk ska grannar göra åt varandra, dessutom ska dom helst vara ovänner”


Nej, tyvärr! Du är som många andra ett offer för den äldsta - av många - myter runt björkskötsel. D v s " du ska röja och gallra björken så hårt att du skäms - gå hem och sova på saken - och sedan ta lika mycket till".
Dessa dumheter hörde jag redan i min första skogsutbildning på 70-talet. Det var falskt då och det är falskt nu. Så länge vi sänker grundytan så hårt som är alltför vanligt idag, så etablerar vi heller inte någon lövskötselkultur i det här landet. Björken är ingen hybridasp och kan inte prestera någon grundytetillväxt att tala om när Gy sänks ner mot 10 m2, vilket är vanligt i gallring idag. Trädslaget kräver högre stamantal än dagens rekommendationer för att prestera de 10 m3sk/ha/år, som även självföryngrad vårtbjörk presterar - om den ges chansen. Tjafset om 50 procents grönkrona är överdrivet, huvudstammarna tar alltid för sig tack vare björkens unika skiktningsförmåga.
Alltför hård röjning och gallring skapar breda kronor - se bild och då tappar björkens sin toppskottstillväxt och prioriterar grentillväxt. Målet måste vara att skapa spetsiga kronor - se bild, vilket bidrar till att björken bibehåller vitaliteten i höjdtillväxten.


Riga Wood https://www.rigawoodvirkesinkop.info/ har mallar, "Gallringsmallar och produktionstabeller för planterad vårtbjörk i södra Finland enl Matti Oikarinen"

Vad tycker ni med erfarenhet av björkskogsskötsel om dessa mallar i fråga om gallringsintensitet och GY?


Vore intressant om någon i forumet vill försöka ge en uppfattning om vad aktuella gallringarna och slutavverkningarna i Oikarinens typbestånd kostar idag per m3fub med de data som redovisas och förutsatt ett givet skotningsavstånd och eventuellt andra parametrar.

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

halvproffs  
#814129 Nu är ju den här björken inte planterad som trådens överskrift är. Kanonväder att arbeta i, runt nollan på morgonsidan och 6-7grader när jag åker hem vid halvtolvtiden. 4tankar bensin har då används.
Det är nog tur att jag har bensinsågar för då hittar jag på dom på ljudet. Jag är nämligen duktig på att lägga bort dom 😤

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Knagge  
#814132 Ser bra ut är de kvistrensade upp till 5-6 meter så kan det bli pengar i det när de är i timmer dimension. Bra jobbat 🌳

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

HannuRöj  
#814134 Zoomar man lite så syns dock mycket bra översikt.
😀 Det är toppkvalitet, halvproffs!

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

halvproffs  
#814136 Oj oj tackar Hannu 👍. Men det har varit ett tacksamt område att gallra.
Om jag tar det från början så röjde jag vid 5-6års ålder, sen vid 10 år blev det flisved. Vid 15 år gjorde jag en lättare 1a gallring och nu vid 19 år en 2a gallring, allt inriktat på att få fram raka stammar utan skador.
Tror att vid 30 år kan slutavverka beståndet.
Första gången jag provat detta med björk och detta har gett mersmak. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).