SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

52 inlägg 23154 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Torbjörn Johnsen  
#782998
Kjohan skrev:Hur tätt planterades?

Vet inte exakt men kanske 2000 st/ha?

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Sture Andersson  
#783001 När jag ser björk ser jag bara ved , och när dom kommer upp i 25 cm i rot ,är det hög tid för averkning annars går dom inte i vedmaskin .
Därför gallrar jag heller inte så hårt ,för då växer dom på höjden och blir inte så grova .
Förstår att man ska gallra hårt för att få fram fin björkstam, men vem vill köpa det ,och till vilket pris ? jämfört med ved.

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Torbjörn Johnsen  
#783003
jannee skrev:Med dagens vedpriser är det kanske knappt värt mödan att få fram fanertimmer, gäller att m.a.o. finna köpare som betalar för vad varan är värd.
Vet du Torbjörn någon inköpare av sådant ?
Få Putin fortsätta med att djävlas med Västeuropa kommer vi att få stora problem med energiförsörjningen, vilket i sin tur kommer att gynna vedproducenterna.
Du/Ni vill hävda att rötan kommer från skador på stammen, inget som säger att den kommer från marken?, tänker då mest på hur gran kan bli rötskadad.


Det handlar mycket om volymer. Kan man leverera ett billass eller två med sågbar björkstock så går det att få skapligt betalt men det förutsätter en mer direkt kontakt med lövförädlaren än den vanliga vägen att sälja genom t ex skogsägarförening eller annsn skogsindutri-köpare.

Det är stor brist på både sågbar björk och fanérstock runt hela Östersjön. Men just nu vete sjutton om dessa förädlare klarar att konkurrera med vedmarknaden. Det bör gå att få 800-1000 kr/m3fub vid bilväg för björkmassaved som säljs till vedköpare idag. Något liknande kanske går att få ut för sågstock också förutsatt att du kan fylla bil o släp men troligen inte för mindre leveranser.
Sämsta affär man kan göra med björken just nu är att sälja till massaved.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Torbjörn Johnsen  
#783004
Mackanz skrev:Intressant läsning!
Bara en egen fundering som vore kul att veta om någon provat, skulle det rent teoretiskt gå att plantera gran under björkarna för att få upp nästa generations skog med ett bra försprång?
Blir väl en typ av lövskärm?


Det går garanterat alldeles utmärkt att plantera gran under björken. Men ofta kommer den spintant och självföryngrat om det finns gran i närheten. Där vi var och gallrade har det betats av både nöt och häst så därför inga granar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

r93  
#783052
Sture Andersson skrev:När jag ser björk ser jag bara ved , och när dom kommer upp i 25 cm i rot ,är det hög tid för averkning annars går dom inte i vedmaskin .
Därför gallrar jag heller inte så hårt ,för då växer dom på höjden och blir inte så grova .
Förstår att man ska gallra hårt för att få fram fin björkstam, men vem vill köpa det ,och till vilket pris ? jämfört med ved.


Samma här, har några hektar med gammal åker och hagmark som det växer björk i så det knakar.

Har försökt många gånger att sälja björktimmer, men det är svårt med kvalitet, det slutar alltid med att det blir ved av det!


Men det finns ingen huggning som är lika rolig! Blir snabbt kubik när man slipper kvista som en galning!

Vintern har ju slagit till här nere i syd med, så vi får väl se hur vedmarknaden ser ut nästa år, men nu går det åt ved i stugorna!

Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

r93  
#783058
1670577144_97d4ee07-5fc0-439e-9a3f-5e66c54f6b20.jpeg
1670577144_f894ecd2-0e50-419f-b794-59396131484f.jpeg


Här är ett par färska bilder, den ena visar granunderväxten, men det är inte jättemånga år sedan så var det rent under björkarna för jag tog lite ved där, det är nästan bara att plocka ner björkarna nu så har man granskog framöver om man vill.

Det klenare visar en åker som är självföryngrad, har bara röjt det en gång tror jag och inte skött det alls, kommer troligtvis inte att bli något timmer i framtiden heller för nästan allt är krokigt, men ved blir det!

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Torbjörn Johnsen  
#783062 Den där björken på åkermarken ser ju inte hopplös ut tycker jag. Det verkar ändå finnas ganska många bra och raka stammar och de har ju forfarande kronor kvar att jobba med. Testa att märka upp de finaste, rakaste huvudstammarna inom ett område och kolla hur många du har på hektaret m h a en cirkelyta. Det räcker med 5-600 fina björkar som kan bli timmerträd till slutavverkningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Torbjörn Johnsen  
#783063
r93 skrev:
1670577144_97d4ee07-5fc0-439e-9a3f-5e66c54f6b20.jpeg
1670577144_f894ecd2-0e50-419f-b794-59396131484f.jpeg


Här är ett par färska bilder, den ena visar granunderväxten, men det är inte jättemånga år sedan så var det rent under björkarna för jag tog lite ved där, det är nästan bara att plocka ner björkarna nu så har man granskog framöver om man vill.


Eller gallra fram timmerbjörkarna och låta granarna hänga med som underväxt ett tag till😎. Det ser ju ut att finnas fin björk även där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

r93  
#783067 Jo, planen är precis som du säger att gallra ur det klena och se vad som händer, den grövre björken tänker jag inte göra något med än, möjligtvis om några år då granen har kommit upp i storlek till massa, då kan det bli en gransanering, granskog har jag tillräckligt av!

Däremot hade jag tänkt ta ner ett halvt hektar där björken är som störst för det har kommit så mycket ek under som vore kul att se hur det utvecklas, mycket bok är det med… men den kväver ju allt på backen…..

Hinner jag hälften vad jag tänkt i vinter så är jag nöjd.

Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

r93  
#783069 Sedan när man tittar på er gallring så är det som vanligt… man tar alltid för lite!!!

Åkte en sväng och kollade där jag gallrade lite björk förra året… det dubbla kunde jag plockat ut!

Det är som grannen säger ”röjning och gallring av björk ska grannar göra åt varandra, dessutom ska dom helst vara ovänner”

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

jessica80  
#787053
r93 skrev:Sedan när man tittar på er gallring så är det som vanligt… man tar alltid för lite!!!

Åkte en sväng och kollade där jag gallrade lite björk förra året… det dubbla kunde jag plockat ut!

Det är som grannen säger ”röjning och gallring av björk ska grannar göra åt varandra, dessutom ska dom helst vara ovänner”


Nej, tyvärr! Du är som många andra ett offer för den äldsta - av många - myter runt björkskötsel. D v s " du ska röja och gallra björken så hårt att du skäms - gå hem och sova på saken - och sedan ta lika mycket till".
Dessa dumheter hörde jag redan i min första skogsutbildning på 70-talet. Det var falskt då och det är falskt nu. Så länge vi sänker grundytan så hårt som är alltför vanligt idag, så etablerar vi heller inte någon lövskötselkultur i det här landet. Björken är ingen hybridasp och kan inte prestera någon grundytetillväxt att tala om när Gy sänks ner mot 10 m2, vilket är vanligt i gallring idag. Trädslaget kräver högre stamantal än dagens rekommendationer för att prestera de 10 m3sk/ha/år, som även självföryngrad vårtbjörk presterar - om den ges chansen. Tjafset om 50 procents grönkrona är överdrivet, huvudstammarna tar alltid för sig tack vare björkens unika skiktningsförmåga.
Alltför hård röjning och gallring skapar breda kronor - se bild och då tappar björkens sin toppskottstillväxt och prioriterar grentillväxt. Målet måste vara att skapa spetsiga kronor - se bild, vilket bidrar till att björken bibehåller vitaliteten i höjdtillväxten.

Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

isteskog  
#787057 Härligt med någon mer som tycker att björken gallras för hårt! Det blir ju som sagt mycket kvist och mycket sly som kommer upp mellan stammarna. 😎

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787061
jessica80 skrev:
r93 skrev:Sedan när man tittar på er gallring så är det som vanligt… man tar alltid för lite!!!

Åkte en sväng och kollade där jag gallrade lite björk förra året… det dubbla kunde jag plockat ut!

Det är som grannen säger ”röjning och gallring av björk ska grannar göra åt varandra, dessutom ska dom helst vara ovänner”


Nej, tyvärr! Du är som många andra ett offer för den äldsta - av många - myter runt björkskötsel. D v s " du ska röja och gallra björken så hårt att du skäms - gå hem och sova på saken - och sedan ta lika mycket till".
Dessa dumheter hörde jag redan i min första skogsutbildning på 70-talet. Det var falskt då och det är falskt nu. Så länge vi sänker grundytan så hårt som är alltför vanligt idag, så etablerar vi heller inte någon lövskötselkultur i det här landet. Björken är ingen hybridasp och kan inte prestera någon grundytetillväxt att tala om när Gy sänks ner mot 10 m2, vilket är vanligt i gallring idag. Trädslaget kräver högre stamantal än dagens rekommendationer för att prestera de 10 m3sk/ha/år, som även självföryngrad vårtbjörk presterar - om den ges chansen. Tjafset om 50 procents grönkrona är överdrivet, huvudstammarna tar alltid för sig tack vare björkens unika skiktningsförmåga.
Alltför hård röjning och gallring skapar breda kronor - se bild och då tappar björkens sin toppskottstillväxt och prioriterar grentillväxt. Målet måste vara att skapa spetsiga kronor - se bild, vilket bidrar till att björken bibehåller vitaliteten i höjdtillväxten.

Jag håller med i allt detta.
Det viktiga som jag ser det är att man är aktiv och med från början i åtgärderna och då gärna många men låga uttag.

Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

grankarlsson  
#788979 Testar nu att få upp lite naturlig björk under i en 1:a gallrad tallungskog , tänker att , ljus finns och björken kanske hjälper till att piska ner en del kvist på tallen , istället för att ha det helt rent på backen det ser så sterilt ut när man underröjt kliniskt . Om inte annat kanske det blir några lass ved om några år eller att man tar ner en del tall som oftast efter för glesa förband i tall blivit i stort sett bara massa ändå med all kvist och byter trädslag till björk i dom luckorna detta klimatet som blivit de sista åren har ju ändå gjort att gamla sanningar om vilka trädslag som passar var ( frisk , o torr o olika jordar ) verkar inte längre lika viktiga som förr . det kommer nog snart nya sanningar om vilka trädslag som bör finnas var och man kanske borde inrikta sig mer på vilka trädslag som klarar av klimatomställningar ....

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

jessica80  
#789026 Det här med trädslag på olika ståndorter...
Tänk på att björken ofta rekommenderas att gynnas på fuktiga marker. Men där björken producerar som mest - d s v runt 10 m3sk/ha/år - det är alltid på frisk marktyp. Där är det alltid vårtbjörken som dominerar av björkarterna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).