Gallring

SÖDRA väntetid

39 inlägg 10699 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

r93  
#782424
Sjögården skrev:En av mina grannar har som strategi att ringa ner inspektorn för att komma före i kön.
Det fungerar inte och det tycker jag är bra.
Har man bråttom får man ta det innan kontraktet är skrivet eller vända sig till någon annan aktör.
Har för egen del varit oförskämt tydlig en gång på 23 år när slutavverkningen blev godkänd av Skogsstyrelsen med en muntlig uppmaning att - hugg direkt, innan det blir överklagat.
Då kom skördaren inom en vecka.
Och det är jag evigt tacksam för.. 😉


Det är sant, anledningen att jag blev väldigt påstridig i detta fallet var att inspektorn sa att det skulle huggas om två månader cirka från då vi skrev kontraktet, då jag löneslavar till vardags så blev det halvbråttom att röja det, jag trodde att jag skulle ha hela vintern på mig, så jag fick ta ledigt från jobbet för att hinna detta, sen blev det inte huggt, då var det om ytterligare ett par månader, sedan fortsatte det så, till slut blev jag irriterad.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

Urskog90  
#782879
jannee skrev:Svaret är nog att de har väldigt ont om entreprenörer.
Om du gallrar med en H 8 eller en H 11 är nog skit samma, avgörande är hur duktig entreprenören är.
Än viktigare är att virket körs ut med en GALLRINGSKOTARE - det är den som tar plats.
Begär att få se objekt som din eventuella entreprenörs förare gallrat.


Jag skotar ut själv så det är inga problem med skotare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

Urskog90  
#782881 [quote="jannee"]Har inte med väntetiden alls att göra, men har du röjt ordentligt = röjt ned ALLA enbitsträd som ändå ska bort?
Just detta kan vara skillnaden om det ska gå plus eller minus.[/quote

Det är röjt för några år sedan så det är bara köra på!
Jag brukar normalt sett gallra själv men den kommande tiden har jag tyvärr inte just tid till det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

Urskog90  
#782886
hfab skrev:
Urskog90 skrev:Jag beställde tidigare i höstas en Förstagallring av södra! Dock så kommer dom först till våren, om ens det, kanske till nästa höst till och med! Det kunde han inte svara på!
Och då med en H11 eller 1170!
Så det är nog sista gången jag lejer in dom!
Är det fler som upplever långa väntetider? Eller hur ser det ut? Jag har aldrig varit med om det tidigare! Har dom brist på entreprenörer eller vad är problemet?
Onödigt stor maskin för en Förstagallring också kan jag tycka.

Om du inte är nöjd med upplägget, så borde du aldrig ha skrivit på kontraktet.
Din underskrift är ju ett kvitto på att du godkänner affären.

Något som flera skogsägare behöver lära sig idag är att beställa skogstjänster.


Jag hade såklart inte skrivit under om det inte kändes bra! Väntetiden skaver lite men vad är alternativet? Finns ju andra fristående entreprenörer också men upplever inte att det går snabbare där.
Tråden är mest en fundering över varför det ser ut som det gör och hur andra skogsägare upplever det

   TS
Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782907
Urskog90 skrev:Tråden är mest en fundering över varför det ser ut som det gör och hur andra skogsägare upplever det


Tråden är ett klockrent exempel på varför virkespriserna inte lyfter. Skogsbolagen är helt enkelt väl försedda med virke.

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

r93  
#782922
busholle skrev:
Urskog90 skrev:Tråden är mest en fundering över varför det ser ut som det gör och hur andra skogsägare upplever det


Tråden är ett klockrent exempel på varför virkespriserna inte lyfter. Skogsbolagen är helt enkelt väl försedda med virke.


Det är dom garanterat!

Hörde av mig till två bolag, ingen hörde av sig.
Grov skog, inget skotaravstånd, upplägg vid riktig byväg, ”smörkörning” enligt entrepenören.

Så just nu är jag glad att södra finns, annars vet jag inte hur jag skulle gjort?

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

JerryH  
#782925
r93 skrev:
busholle skrev:
Urskog90 skrev:Tråden är mest en fundering över varför det ser ut som det gör och hur andra skogsägare upplever det


Tråden är ett klockrent exempel på varför virkespriserna inte lyfter. Skogsbolagen är helt enkelt väl försedda med virke.


Det är dom garanterat!

Hörde av mig till två bolag, ingen hörde av sig.
Grov skog, inget skotaravstånd, upplägg vid riktig byväg, ”smörkörning” enligt entrepenören.

Så just nu är jag glad att södra finns, annars vet jag inte hur jag skulle gjort?



Exakt det som jag återkommande nämnt i trådar där folk gnällt på Södra o att de betalar för lite.. Det är lätt för privata sågar att betala hur mycket de vill, de behöver bara skriva kontrakt så mycket som de vill ha o behöver för stunden. Samma gäller ju själva körningen med, Södra har ju iaf lite ansvar att ta hand om kontrakterat virke etc, sen om det tar upp till 2 år, man får iaf kontrakt på det.. =)

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783305 Är ju mer noga att det varit röjt i rätt tid under åren än vilken maskin de kommer med. Antingen så körs det beståndsgående eller stickvägsgående, och det bör köras med samma metod även i andragallringen som det har körts med i förstagallringen. Körvägarna anpassas ju till maskinvalet i förstagallringen.

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783377 Tror att bolagen är avvaktande nu. Trodde dock att flis för värme och papper hade god efterfrågan fortfarande.

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

Helmer95  
#788158
Urskog90 skrev:Jag beställde tidigare i höstas en Förstagallring av södra! Dock så kommer dom först till våren, om ens det, kanske till nästa höst till och med! Det kunde han inte svara på!
Och då med en H11 eller 1170!
Så det är nog sista gången jag lejer in dom!
Är det fler som upplever långa väntetider? Eller hur ser det ut? Jag har aldrig varit med om det tidigare! Har dom brist på entreprenörer eller vad är problemet?
Onödigt stor maskin för en Förstagallring också kan jag tycka.


När jag körde H11 så lurade man ofta bort Markägare med sina traktorer som skulle skota själv 🚜 högg vägar på 2,9-3,1 meter brett och det blir tajt i kurvorna även med en traktor 😇

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

alias  
#788160
Helmer95 skrev:
Urskog90 skrev:Jag beställde tidigare i höstas en Förstagallring av södra! Dock så kommer dom först till våren, om ens det, kanske till nästa höst till och med! Det kunde han inte svara på!
Och då med en H11 eller 1170!
Så det är nog sista gången jag lejer in dom!
Är det fler som upplever långa väntetider? Eller hur ser det ut? Jag har aldrig varit med om det tidigare! Har dom brist på entreprenörer eller vad är problemet?
Onödigt stor maskin för en Förstagallring också kan jag tycka.


När jag körde H11 så lurade man ofta bort Markägare med sina traktorer som skulle skota själv 🚜 högg vägar på 2,9-3,1 meter brett och det blir tajt i kurvorna även med en traktor 😇


Hur bred är H11:an och med vilken däcksutrustning?

Pratade med en Södrainspektor för lite sedan och han trodde att merparten av deras kontrakterade gallringsskotare var runt 3 m breda. Jag tycker att det låter onödigt brett.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788208
alias skrev:
Helmer95 skrev:
Urskog90 skrev:Jag beställde tidigare i höstas en Förstagallring av södra! Dock så kommer dom först till våren, om ens det, kanske till nästa höst till och med! Det kunde han inte svara på!
Och då med en H11 eller 1170!
Så det är nog sista gången jag lejer in dom!
Är det fler som upplever långa väntetider? Eller hur ser det ut? Jag har aldrig varit med om det tidigare! Har dom brist på entreprenörer eller vad är problemet?
Onödigt stor maskin för en Förstagallring också kan jag tycka.


När jag körde H11 så lurade man ofta bort Markägare med sina traktorer som skulle skota själv 🚜 högg vägar på 2,9-3,1 meter brett och det blir tajt i kurvorna även med en traktor 😇


Hur bred är H11:an och med vilken däcksutrustning?

Pratade med en Södrainspektor för lite sedan och han trodde att merparten av deras kontrakterade gallringsskotare var runt 3 m breda. Jag tycker att det låter onödigt brett.

MVH
Alias

JD 1010 är väl ca 295 cm, tycker det är lite brett. Särskilt i gran, tall eller löv spelar det väl ingen roll med den bredden.

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788209 När jag körde H11 så lurade man ofta bort Markägare med sina traktorer som skulle skota själv 🚜 högg vägar på 2,9-3,1 meter brett och det blir tajt i kurvorna även med en traktor 😇[/quote]

Hur bred är H11:an och med vilken däcksutrustning?

Pratade med en Södrainspektor för lite sedan och han trodde att merparten av deras kontrakterade gallringsskotare var runt 3 m breda. Jag tycker att det låter onödigt brett.

MVH
Alias[/quote]
JD 1010 är väl ca 295 cm, tycker det är lite brett. Särskilt i gran, tall eller löv spelar det väl ingen roll med den bredden.[/quote]
H8 är ca 230-240 cm.

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

Martin Växjö  
#788221 [quote=”Helmer95”] Helmer95: När jag körde H11 så lurade man ofta bort Markägare med sina traktorer som skulle skota själv 🚜 högg vägar på 2,9-3,1 meter brett och det blir tajt i kurvorna även med en traktor 😇[/quote]

Vadå lura? En smal traktor och vagn går nog hantera den bredden med men hade han en stor traktor och rejäl vagn och du visste det så är det väl inte att luras att hugga vägar han inte kommer fram på. Det är väl att jävlas eller inte sköta sitt jobb. Är det beställt till en viss maskin så försöker man väl göra så bra jobb man kan? Klämma sig emellan med en H11 på 2,9 m låter ju idioti om man vet att traktorn inte kommer komma fram. Då blir ju vägen jättebred istället när skadade träd har tagits bort.

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

jannee  
#788252 När en del av Södras entreprenörer gallrar blir inte vägarna direkt smala, minst 5 meter men oftast "något" bredare, gäller tydligen att få fram så mycket virke de är f*n till. :twisted:
Som ett brev på posten kommer sedan vår herre och plockar ytterligare några kantträd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).