Gallring

SÖDRA väntetid

44 inlägg 11736 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

generationsskifte  
#788253 Skrivit det i andra trådar men hade Södra till att gallra en 1:a gallring och jag bad om en malwa, och det gick att lösa. Väldigt nöjd med resultatet!

Malwa
Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788288 Jag har en H11 just nu och gallrar. Jag planerar vägarna själv och än funkar det bra.
Jag har haft H8 senaste gångerna och dubbla slingerstråk ca 32 m stickvägsavstånd.
Nu kör vi med 20-24 m och lämnar en ogallrat del i mitten. Vägbrädden är ca 4,2 m och helt okej för mig. Ser hellre att han lägger tid på vilka träd han tar och att han jobbar med att lyfta ut träden så riset kommer o vägen utan att det släpas en massa träd på rothalsar. Det är kvalitet för mig.

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

hlb  
#788289 Går väl på grusbackar och heltjälad mark, men är nog tur att kvalitetsbegreppet skiljer sig med olika markägare. Håller din Pappa med dig??? Vem släpar träd mot rothalsar????

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

jannee  
#788291 Just detta med att släpa virke mot rothalsar var något man gjorde innan man begrep bättre :oops:
När man spelande in stock men även massaved med vajerkranen gick det ibland "rätt" illa åt kvarstående skog.
Förunderligt att man inte fick in mer röta än vad man fick, kanske det berodde på att det nästan alltid var på vintern och på den (goda) tiden minusgrader.
Inbillar mig att dagens avverkningsmetoder drar in mer röta, i.o.m. att det numera gallras och körs i skogen året runt.

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788293 Har varken grusbackar eller tjäle. Det är vatten över allt.
Har man en kran 8-10 meter ifrån sig kapar av trädet så har man inte en aning om var som finns 20-25 m bort. Om man kaparanträdet och sedan lyfter ut det till andra sidan stickvägen och sedan arbetar upp trädet är det 10-15 meter max som behöver släpas i skogen istället för motsatsen.
Min far har ingen koll på sådant. Han är byggare och ingen skogsman.
Han är skogsägare för att jag var intresserad av skog och gick naturbruksprogrammet. 92

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

hlb  
#788294 Jag har nog uppfattat din far som en av de klokaste i fråga om skogsbruk. Då måste han väl vara en ren naturbegåvning och sådana får inte föraktas. Kan det vara hans lilla finska brytning, glimten i ögat och räven bakom örat, som gör honom så intressant att lyssna på? Lyssna på honom, du, så går det nog bra. Sedan har du säkert väldigt mycket att lära honom också.😀 😀 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

hlb  
#788297 Jag har ju haft förmånen att få deltaga i ett par av era skogsträffar och de har varit både trevliga och givande. Ni har båda verkligen hjärnor, som klarar av att ta upp och återge väldigt mycket nyttig information.

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

Knagge  
#788310 Jag var på på Tåndemålas träff utanför Ljungby.
Det som slog mig var odlarglädje att Tåndemåla tycker att det är roligt att röja plantera och odla skog .
Och därmed ett brinnande intresse att lära sig allt som en skogsodlare bör veta.

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788327
generationsskifte skrev:Skrivit det i andra trådar men hade Södra till att gallra en 1:a gallring och jag bad om en malwa, och det gick att lösa. Väldigt nöjd med resultatet!

Jag har samma erfarenhet och har också skrivit om det i andra trådar.

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

Helmer95  
#839315
Martin Växjö skrev:[quote=”Helmer95”] Helmer95: När jag körde H11 så lurade man ofta bort Markägare med sina traktorer som skulle skota själv 🚜 högg vägar på 2,9-3,1 meter brett och det blir tajt i kurvorna även med en traktor 😇


Vadå lura? En smal traktor och vagn går nog hantera den bredden med men hade han en stor traktor och rejäl vagn och du visste det så är det väl inte att luras att hugga vägar han inte kommer fram på. Det är väl att jävlas eller inte sköta sitt jobb. Är det beställt till en viss maskin så försöker man väl göra så bra jobb man kan? Klämma sig emellan med en H11 på 2,9 m låter ju idioti om man vet att traktorn inte kommer komma fram. Då blir ju vägen jättebred istället när skadade träd har tagits bort.[/quote]

Jag har visst missar ditt svar! Luras var kanske ett konstigt ordval av mig men är det sagt från markägare att hålla igen vägar så gott jag bara kan så gör jag det. Har denne markägare inte koll på innan hur mycket plats han behöver med traktorn medans han skäller på mig för att vägarna är för breda så är alternativen få. Många gånger har man försökt förklara men vill inte folk lyssna så är det inte mitt problem längre. Men visst jag kanske borde varit tydligare i mitt första inlägg.

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

Sörlänningen  
#839332
Skogsola skrev:Hur ser era kontrakt ut? I det finstilta kan det stå att de har fem år på sig men det är förhandlingsbart som allt annat.


Fast är det förhandlingsbart? Finns det exempel på någon som har lyckats förhandla om det här med Södra?

Det är ju sant att när man skriver ett kontrakt med Södra så antar vi ju alla att det kommer gå betydligt snabbare än fem år, för det är inte ett rimligt sätt att planera sin skog på att någon annan skall få avverka när vederbörande vill under fem år. Och de flesta av gör säkert informella överenskommelser med Södra om när de skall komma ("kommande vinterhalvår, innan april"). Men samtidigt vet vi ju vilka kontrakt vi skriver på.

Åtminstone där jag har skog verkar läget vara att de kör med otroligt få avverkningsgrupper och åtminstone min gubbe på Södra verkar ha ungefär noll makt över när han kan få tag i avverkningsgrupper eller andra entreprenörer. Särskilt markberedning har ofta hamnat otroligt sent och på fel tid på året.

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

jannee  
#839341 Södra har otvivelaktigt problem med att få dugliga entreprenörer till att avverka, deras ersättning till "sina" skogsentreprenörer har varit för låga.
På grund av detta har de fått anlitat mindre dugliga vilket ställt till problem både för skogsägarna men även för Södra.
Sedan har de privata men även Sydved sugit åt sig gräddan från Södra genom att ge mindre dåligt betalt.

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839342
Sörlänningen skrev:Åtminstone där jag har skog verkar läget vara att de kör med otroligt få avverkningsgrupper och åtminstone min gubbe på Södra verkar ha ungefär noll makt över när han kan få tag i avverkningsgrupper eller andra entreprenörer. Särskilt markberedning har ofta hamnat otroligt sent och på fel tid på året.

Här är det tvärtom. Min "södra-gubbe" har hört av sig när de haft entreprenörer i närheten och undrat om det är någon åtgärd som behöver genomföras när de ändå har maskiner i närheten. Fick gjort en 1:a gallring som jag funderat ett bra tag över inom en vecka efter telefonsamtalet 😀

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

Robur Clivus  
#839348
Sörlänningen skrev:
Skogsola skrev:Hur ser era kontrakt ut? I det finstilta kan det stå att de har fem år på sig men det är förhandlingsbart som allt annat.


Fast är det förhandlingsbart? Finns det exempel på någon som har lyckats förhandla om det här med Södra?

Det är ju sant att när man skriver ett kontrakt med Södra så antar vi ju alla att det kommer gå betydligt snabbare än fem år, för det är inte ett rimligt sätt att planera sin skog på att någon annan skall få avverka när vederbörande vill under fem år. Och de flesta av gör säkert informella överenskommelser med Södra om när de skall komma ("kommande vinterhalvår, innan april"). Men samtidigt vet vi ju vilka kontrakt vi skriver på.

Åtminstone där jag har skog verkar läget vara att de kör med otroligt få avverkningsgrupper och åtminstone min gubbe på Södra verkar ha ungefär noll makt över när han kan få tag i avverkningsgrupper eller andra entreprenörer. Särskilt markberedning har ofta hamnat otroligt sent och på fel tid på året.


självklart kan man reglera ovan, lägg till KPI uppräkning på priserna tills avverkningen är slutbetald, lägg till ränte klausul från avverkningdatum tllls slutlikviden är betald, lås avverkningskostnad vid kontraktsskrivning som ej indexregleras medans intäkter indexregleras, man kan lägga till vad man vill i ett skrftligt avtal så länge man inser att det är köpande part som har behovet, säljande part har oftast tiden på sin sida (Om det inte är granbarkborre angripet bestånd). Vill du ha snabb åtgärd så strukturera incitamenten så det lönar sig!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).