Gallring

Stubbehandling mot rotröta

9 inlägg 3118 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stubbehandling mot rotröta

alias  
#782093 Börjar komma till insikt om att jag nog bör leja för några hektar gallring, trots att det bär mig emot.

Då jag har en del blandbestånd tall-gran så googlade jag lite i ämnet för att försöka utröna hur praxis gällande behandling av tallstubbar ser ut i dagsläget.

Uppfattar den info jag hittade som att man oftast inte behandlar tallstubbar vid gallring.

Jag överväger att ställa det som krav oavsett vem som ska köpa virket och ombesörja avverkningen. Hur svårt är det måntro att programmera om i skördaren så att även tallstubbarna behandlas (tycker spontant att det borde vara tämligen enkelt)?

Jag hittade även denna artikel, som fick mig att fundera lite kring vilken kvalitetsuppföljning som finns på stubbehandlingen:
https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... dling.html

Tror att Sydved ansåg att minst 95 % täckningsgrad på 90 % av stubbarna var godkänd nivå, men hur görs ev. uppföljningar och av vem (ev. certifieringsorgan?) och när?

Även logistikkedjan för preparathanteringen är ju väsentlig - har pergamentsvampen dött innan den når stubben så kvittar ju täckningsgraden på stubben.

MVH
Alias



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Stubbehandling mot rotröta

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782110 Enklast är väl att ha som krav att de ska ske december till mars.
Idag tror jag alla dörrar kör med fast preparat och bara för med sig vatten och färg i tankarna. Så får är det inget problem med hanteringen. Stubbbrhsnflingen kollar maskin lagen själva samt i södras fall även i den stora gallringsupoöljningen. Hur svårt det är att gå till på tallen har jag ingen koll på.

Användarvisningsbild

Re: Stubbehandling mot rotröta

bodaedet  
#782139 Det är bara att bocka i i datorn vilka trädslag som ska behandlas 👍

Avatar Fallback

Re: Stubbehandling mot rotröta

Pelle Skog  
#782152 Det är olika vilka som gör uppföljningen. Ibland är det studenter och ibland bolagens eget folk. Jag gjorde lite uppföljningar åt Sydved i somras. Inför det gick jag en minikurs i hur man ställer in rotstoppen på maskinerna så att jag även kunde hjälpa till med det vid behov.
Man ska köra med rotstopp när dygnsmedeltemperaturen är över + 5 grader om jag minns rätt, och i första hand på gran. På Sydved körde de bara på gran men när jag kom dit fick de köra även på tall för att jag skulle kunna kolla. Uppenbarligen var det inte så svårt att ställa in det.

Användarvisningsbild

Re: Stubbehandling mot rotröta

halvproffs  
#782176 Ifjol gjorde jag ett hygge på ca 2ha och 500fub med mest gran.
Mellanskog avverkade och när jag kollade avv så hade dom struntat i rötstoppet trots att jag krävde det. Den så kallade skogliga rådgivaren (som inte har skoglig utbildning) sa att det var helt onödigt.
Han visste tydligen bättre än forskarna. 👎

Avatar Fallback

Re: Stubbehandling mot rotröta

alias  
#782201
Tåndemåla skrev:Enklast är väl att ha som krav att de ska ske december till mars.
Idag tror jag alla dörrar kör med fast preparat och bara för med sig vatten och färg i tankarna. Så får är det inget problem med hanteringen. Stubbbrhsnflingen kollar maskin lagen själva samt i södras fall även i den stora gallringsupoöljningen. Hur svårt det är att gå till på tallen har jag ingen koll på.


Jo, att kravställa "vinteravverkning" för just den här gallringen hos mig löser förmodligen problemet för den enskilda avverkningen.
Skulle alla skogsägare ställa det kravet så försvårar det ju logistikplaneringen för entreprenörer och industri oerhört.
Jag tänker därför att det är viktigare att belysa frågorna (genom att vara frågvis och krävande som skogsägare och beställare 😉) för att branschen som helhet ska tänka till kring, och vid behov ev. förbättra, gängse rutiner.

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Stubbehandling mot rotröta

jannee  
#782205 Forskning och forskare i all ära, men hurudana se bevisen ut på att rotstopp gör nytta och hur stor nytta?
I min ungdom gallrade jag när det var bra med sav i träden (lätt att barka), när jag långt senare slutavverkade detta skifte märktes ingen förhöjd mängd röta.
Som det idag är har jag mer röta i gallringsbestånden som jag slutavverkat VINTERTID än där jag vår/försommargallrade i min ungdom.
Undrar lite hur rotstoppet fungerar på rötan som finns nere i jorden (i stubben), ryktas att den kan leva kvar i 20 år och i så fall gör rotstoppet varken till eller från vid slutavverkning - egentligen ej heller i gallringar eftersom de kvarvarande trädens trädens rötter snart växt bort till den ruttna stubben/roten.
Sant eller osant?

Användarvisningsbild

Re: Stubbehandling mot rotröta

Finnetfel  
#782254 Visst gör stubbehandlingen skillnad, finns otaliga studier på just det. Stubbehandlingar görs i förebyggande syfte, även på figurer som redan är rötskadade. Rötan sprids med både rotkontakt och genom sporer i luften, orsaken till dina observationer i egna bestånd beror troligen på att det i området tidigare funnits röta där du avverkat senaste tiden på vintern. De områdena du avverkade i unga år hade troligtvis inte röta sedan tidigare och området var troligtvis ett område med lite sporer i luften under tiden för avverkning och troligen ingen spridning via rotkontakt heller. Som svar på frågan så gör nog stubbehandling skillnad, även på klena stammar.

Avatar Fallback

Re: Stubbehandling mot rotröta

Tralsmo  
#782268 Dett förhåller sej som bodaedet säger.
Det är bara å bocka i så kan man få det på vilket trädslag man vill.

Stubbehandlinng skall utföras över nämnda temperaturer.
Allt annat är fusk å ska tasitu med på allvar.

Huruvida det verkligen hjälper har ja ingen aning om men om forskarna har räknat ut det så bör det följas.
Röta i gran ä väl det största problemet vi har numera.

Som alias nämner så är hanteringen av rotstoppet viktigt att det hanteras rätt.
Förmodligen fuskas det en del me det.

Som tåndemåla säger så kollas täckningen på södra å det är inte fusk där Alla fall.

När det gäller tall så ä de nog inte onödigt, ja har inte koll på det.
Vill man ha det på tall så är de inte omöjligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).