Gallring

GALLRINGSNETTO?

45 inlägg 15327 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

Tralsmo  
#776188 Vill skogsägaren ha gallringen på ett visst vis så ska han få de.
De ä bra att skogsägare vet hur dom vill ha det å talar om det.

Malwa
Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

jannee  
#776196 Spelar ibland ingen roll när man pratar med de som inga öron har eller tycker att de vet bäst.
Det bästa man kan göra att begära få se ett objekt som entreprenören gjort för att på så vis bedöma om man vill släppa in denne i skogen.
I alla fall Södras inspektorer pratar vitt och brett om hur duktiga deras entreprenörer är sedan kan det visa sig att en del är totalt hjärnbefriade medans andra är hur duktiga som helst.

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Skogrates  
#776200
Uvskogen skrev:Jag ska gallra 10 Ha i vinter i "prisdiket". Begärde garanti minst 0-netto och det gick de med på. Så minus ska du inte behöva gå tycker jag nu när massabruken går så bra.


TS har inte nämnt någon areal. Finns det fastna kostnader som ska täckas också, tex maskintransport? Isf är det bra med stor areal :)

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Sjögården  
#776237
jannee skrev:Spelar ibland ingen roll när man pratar med de som inga öron har eller tycker att de vet bäst.
Det bästa man kan göra att begära få se ett objekt som entreprenören gjort för att på så vis bedöma om man vill släppa in denne i skogen.
I alla fall Södras inspektorer pratar vitt och brett om hur duktiga deras entreprenörer är sedan kan det visa sig att en del är totalt hjärnbefriade medans andra är hur duktiga som helst.

Har ett mycket bra gallringslag som arbetat efter mina önskemål i över 20 år nu.
Men jag är också aktiv och har kontakt med dem både i fält och i telefon när de är igång.
Traktdirektiv i all ära men det kan vara svårt att förstå varandra i skrift ibland.Inspektorer har jag bytt många under den här tiden och det har fungerat bra det med.
Men det är en riskfaktor med flera inblandade om man inte förstår varandra fullt ut.
En skrivet avtalet, nästa traktdirektivet och den tredje skall försöka reda ut vad som bestämts.
Sen ser jag att certifieringen skapar lite diskussioner där entreprenören måste följa regelverket medan jag som skogsägare kan tycka att en del är heltokigt.
Men det är ju det jag får ersättning för.. 😉

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776241 Ja lövandelen i gallring är jäkligt tokig. Det håller jag med om. Efter 12 år som skogsrevisor fsc/pefc så hat jag kollat många hundra gallringar av ett hundratal olika maskingrupper. Överlag är de bra jobb men förstora uttag dålig vägdragning och att allt ska ställas isär är återkommande problem.
Min senaste gallring 2019 inmätt 2020 hade ett netto på 137kr volymen var 350 fub 0,07 medelstam

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Monark1954  
#776351 100 - 150 kr/fub nådde jag på två större förstagallringar i vintras.
Skrev traktdirektivet själv.
Märkte de bästa tallarna för att få de minst älgbetade och mest raka kvar. Lämna de märkta och gran om möjligt, gallra ner mot grundyta 10. Rena björkbestånd i fuktigare partier.
Jag har valt grundytan för att maximera tillväxten på tallarna som sparas.
Östra Jämtland och Norra Skog. En mycket duktig skördarförare är gör inte saken sämre.

Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

surjämten  
#776535 Många bra synpunkter i denna tråd 👍

Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776564
hfab skrev:
isteskog skrev:Vid gallringar går vi en runda och då visar jag hur jag vill ha det gjort, sen springer jag inte där och är i vägen i onödan..... 😉

Många maskinförare vill inte ha en "besserwisser markägare" som talar om hur dom ska göra sitt jobb. 🤔

Om jag (även jag maskinförare) någon gång skulle få med en markägare och prata igenom hur det ska huggas, tror jag att jag blivit så glad att jag bjuder på smörgåstårta 😀.

Synd att du jobbar i Norrland 😉
Jag är alltid med när maskin kommer och när det är gallring så ber jag dem att
lägga Södras gallringmall åt sidan.

Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

Tralsmo  
#776572 Vi har aldrig brytt oss om gallringsmallar.
Det ä bättre å anlita en skördarförare me blick för gallring.
Stor eller liten maskin spelar ingen roll , föraren i skördaren är mycke viktigare.

Själv har ja inte sett nån större vits me beståndsgående maskiner men det viktigaste är att den som hugger har blick för gallring. Sen är de ju så att om skogsägaren vill ha de på ett visst vis så är de de som gäller.

Behöver man pengar så ä de väl så då.

Vill man gallra för att få bra skog i framtiden så är väl det det bästa enligt min mening å då blir gallringen något annorlunda. Ofta med lägre intäkt.

Ja håller me dom som säger att första gallring är en skogsvårdande insats. Behöver inte gå plus. Men det beror ju på hur man röjt.

Ä man snål i en ände så kostar det i en annan. Men de får nästa generation beala.

Sen är det ju så att de är för dåligt betalt för det man säljer.

Inte å förglömma är att entreprenörerna som gör jobbet får inte mer betalt än att dom me näppe kan hålla näsan över vattnet.

Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

Tralsmo  
#776577 Ja funderade lite på det här nu å blir ju nogot irriterad.

Kostnadstrycket ligger ju på skogsägare å skogsentrepenörer.

Skogsindustrin å föreningarna kan ju sätta vilket pris dom behagar.
Ibland ä de ner å ibland ä de upp för dom.
Merparten är nog upp för skogsindustrin.
Man kan ju fundera på hur mycke det investerats efter Gudrun å Per i skogsindustrin.

För skogsägare va de ju en riktig dipp neråt.
Skogsindustrin har ju accelererat ordentligt efter de.
Man kan ju undra om dom hadde problem å bli av me pengarna?

Nu under pandemin har ju vinsten accelererat till sanslösa mått inom skogsindustrin.
Verkar som dom helt plötsligt inte vet va dom ska göra av pengarna?

Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

jannee  
#776588 En duktig skogsentreprenör = en som har bra folk och gör bra jobb behöver absolut inte ligga lägst i pris.
Självklart jagar skogsägare kostnader, men en entreprenör med riktigt gott rykte är ALLTID fullbokad.
Nu är det så illa för skogsentreprenörerna att de är för många, av just den orsaken kör de så pass billigt som de ändå gör.
Men på något lustigt sätt har de råd att investera och t.o.m inhandla skogsgård efter skogsgård :?:
Det var tvärtom efter Gudrunstormen, då räckte inte maskinparken till, maskiner från Mellansverige flyttade ned för att de fick möjligt att köra in guld.
Då fick vi skogsägare mer eller mindre stå för hela kakan, förutom de som hade skrivna kontrakt med Södra och dessutom rätt försäkrade, för dem blev förlusten förhållandevis överkomlig.

Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

Tralsmo  
#776700
jannee skrev:En duktig skogsentreprenör = en som har bra folk och gör bra jobb behöver absolut inte ligga lägst i pris.
Självklart jagar skogsägare kostnader, men en entreprenör med riktigt gott rykte är ALLTID fullbokad.
Nu är det så illa för skogsentreprenörerna att de är för många, av just den orsaken kör de så pass billigt som de ändå gör.
Men på något lustigt sätt har de råd att investera och t.o.m inhandla skogsgård efter skogsgård :?:
Det var tvärtom efter Gudrunstormen, då räckte inte maskinparken till, maskiner från Mellansverige flyttade ned för att de fick möjligt att köra in guld.
Då fick vi skogsägare mer eller mindre stå för hela kakan, förutom de som hade skrivna kontrakt med Södra och dessutom rätt försäkrade, för dem blev förlusten förhållandevis överkomlig.



Som vanligt Janne så har du en poäng.
Nähä duktiga entrepenörer behöver inte ligga lägst i pris.
Nu är det så att den ackordslistan som ligger högst ä inte den som nödvändigtvis genererar högst netto för entreprenören.
Vill inte ge mig in i den diskussionen så de får stanna där.

De ja kan säga är att ja formulerade mej lite dåligt.

Dom allra flesta skogsägare är inte ogina å blir jobbet utfört som dom vill ha de så ä priset ingen stor sak.
Det betyder ju naturligtvis inte att det får kosta va som helst.

Kan bara referera till mej själv. Va det kostade glömmer man snart om bara jobbet blir utfört så man blir nöjd.
Blir det inte det så retar man sej på det i evighet.

Det ja menade va att det som pressar priser på entreprenörer ä inte skogsägare.
Det är nån annan.

Virket ska va billigt å blir det dyrt å avverka eller gallra så gnäller ju skogsägaren på nettot , naturligtvis.
Då ligger de ju nära till hands å ta ut den dåliga betalningen te skogsägaren på nån annan.

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Erre  
#776726 Tycker du formulerar dig bra Tralsmo. 👍

Helt enig med dig.
Ett dåligt jobb för att det ska gå fort å bli billigt är något man stör sig på länge. Väldigt ovärt.

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Martin Växjö  
#776733
surjämten skrev:Många bra synpunkter i denna tråd 👍

Verkligen bra! Mina synpunkter: du gallrar inte mer i ditt liv än att du hinner besöka skördare och skotare och förvissa dig om att all viktig info kommit fram och föraren förstått direktivet. Vidare tycker jag att man med fördel kan anlita en lokal entreprenör och skicka som leveransvirke om denne inte kan skicka räkning direkt till bolaget. Skattemässiga fördelar med avverkningsuppdrag slår inte hårt på en gallring. Då kan man själv föra dialogen med föraren (sannolikt densamma som äger maskinen). Dessutom slipper maskinförare åka länet runt för att få arbeta. OCH man slipper betala för de hyfsade påslag som åtminstone jag har hört att vissa bolag gör på avverkningskostnaden. När det kommer till relaskop och gallringsmall är det väl de bästa verktygen som finns för gallring. Man behöver inte följa dem men förhålla sig till dem är väl inte fel. Och vintergallra gran. Detta är ju det svåraste för stora bolag men inkörströskeln för rotröta är nog ganska låg. Kostnad för förstagallring ska vara underkastat allt annat men nog ska det vara bra klent eller litet bestånd för att inte få en slant över.

Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

hfab  
#776739 Som tillägg till ovanstående.

Du får förmodligen både bättre gallring och bättre netto om du följer Martins råd 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).