Gallring

Min första gallring och leveransvirke

206 inlägg 33950 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#780345
r93 skrev:När man tittar på din trave så är det inget du behöver bekymra dig över! Ser knappt ut att vara någon röta.

Bra tråd, snyggt jobbat!


Tack så mycket!
Om du tittar på bilden så ligger det en stock på skogsvagnen som hela änden i stort sätt är röta på. Inga problem att slänga med den då? Annars har det varit väldigt lite röta i det jag huggt.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

Amatörhuggare 62  
#780346 I V -Göta har Syster avverkat nu.
På hennes lista , på massaveden
Prima
Sekunda
Utskott
Här i Kalmar
Har vi.
Prima
Sekunda
Å så nya sortimentet.
Fiberved

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

r93  
#780347
Persimongreger skrev:
r93 skrev:När man tittar på din trave så är det inget du behöver bekymra dig över! Ser knappt ut att vara någon röta.

Bra tråd, snyggt jobbat!


Tack så mycket!
Om du tittar på bilden så ligger det en stock på skogsvagnen som hela änden i stort sätt är röta på. Inga problem att slänga med den då? Annars har det varit väldigt lite röta i det jag huggt.


Nä! du kan ju inte ens stoppa in armen i stocken så det är lungt!

Men jag är ganska lik själv, man står gärna och lumpar i skogen för att slippa röta, när man sedan tittar på en trave som är maskinkörd, så förstår man att det är idioti.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Vedproducent  
#780349 Prima, sekunda och sen blir det utskott eller mätningsvägran. Har inte hört något om vrak på övergrovt utan det ska gå i dom klasserna. Men jag blev lite osäker på det nu så lägg gärna ut information om just det övergrova om det skulle behandlas som vrak. Jag tolkar det som att det blir mätningsvägran eller möjligen utskott (vilket ju inte är så mycket bättre det). Men intressant hur det verkligen redovisas.

Annars är reglerna enligt nedan.
https://www.biometria.se/media/e3un4hes ... ssaved.pdf

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780350 Här nere är det 125 cm för massaved barr men den ska då bara vara tre m och särläggas mäts in som 1800 det är den veden som är mellan 70-125 cm grov enda.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Vedproducent  
#780353
Tåndemåla skrev:Här nere är det 125 cm för massaved barr men den ska då bara vara tre m och särläggas mäts in som 1800 det är den veden som är mellan 70-125 cm grov enda.

Jo absolut. Vi har det här också. Det blir ett eget sortiment. Det var nog mer enskilda övergrova stockar som helt enkelt sorteras fel behandlas. Som vrak, utskott eller mätningsvägran?
Annars är det ju grovmassaved barr Max 125 cm, bränsleved alternativt V-Ply vi har att välja på här i söder i alla fall för det riktigt grova. Stockar grövre än 70 cm får inte ligga i vanliga massaveden men hur redovisas det om det ändå slinker med 1-2 stockar?

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Vedproducent  
#780354
Persimongreger skrev:
r93 skrev:När man tittar på din trave så är det inget du behöver bekymra dig över! Ser knappt ut att vara någon röta.

Bra tråd, snyggt jobbat!


Tack så mycket!
Om du tittar på bilden så ligger det en stock på skogsvagnen som hela änden i stort sätt är röta på. Inga problem att slänga med den då? Annars har det varit väldigt lite röta i det jag huggt.

Det får vara obegränsad röta i enskild bit men Max 5 procent av travens ändyta på barrmassaved. Brukar sprida ut det i andra fina travar det som är riktigt ruttet och det har alltid gått i prima.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780357
Vedproducent skrev:
Tåndemåla skrev:Här nere är det 125 cm för massaved barr men den ska då bara vara tre m och särläggas mäts in som 1800 det är den veden som är mellan 70-125 cm grov enda.

Jo absolut. Vi har det här också. Det blir ett eget sortiment. Det var nog mer enskilda övergrova stockar som helt enkelt sorteras fel behandlas. Som vrak, utskott eller mätningsvägran?
Annars är det ju grovmassaved barr Max 125 cm, bränsleved alternativt V-Ply vi har att välja på här i söder i alla fall för det riktigt grova. Stockar grövre än 70 cm får inte ligga i vanliga massaveden men hur redovisas det om det ändå slinker med 1-2 stockar?

Det finns risk att hela stuven blir vrakad och det är en övergrov bit med. Så det är dumt att chansa när det räcker med att göra den 3 m och anmäla den separat. Kommer inte ihåg hur många procent det får vara av för grovt eller fel trädslag innan stuven vrakas

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tralsmo  
#780397 Det blir inte vrakad.
De blir mätningsvägran.
Det räcker med en bit.

Va me på ett möte för några år sen å där (vill ja minnas) att det sades att det är inte bara stuven utan hela lasset det blir mätningsvägran på.

Icke poppis bland timmerchaffisarna.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Sjögården  
#780506 En massavedsbit över 70 cm i ett massavedslass är det mest onödiga man kan ha.
Bara att lägga åt sidan eller svarva ner med motorsågen.
Ingen lysande affär att låta granskogen stå så länge då även timret blir dåligt betalt när det blir så grovt..😉

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

jannee  
#780508 När det är laserscanning av virket, ser verkligen lasern att EN bit är övergrov?
Visserligen inget som kan drabba en ann eftersom vår skog aldrig hinner bli så grov :oops:

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780546
Sjögården skrev:Ingen lysande affär att låta granskogen stå så länge då även timret blir dåligt betalt när det blir så grovt..😉


Det går fort för granar i gamla betesmarker. 65 år och över 70 i maxdia är inte ovanligt häromkring. Med inslag av fårstängsel... 😎

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780556 Här i västvärmland är det max 70 cm för massaveden. Är det friskt så får det bli Vänerblock eller flisved.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#780565 Nu är detta skiftet på 0,7 hektar färdigt och hemkört. Tycker det blir ljust och fint. Hade nog kunnat ta något mer men jag låter det stå nu och kommer tillbaka om något år istället.

Tappade räkningen lite på timmarna men det är runt 50 timmar. Bensin ca 15 liter. Sågolja vet jag inte riktigt. Diesel till traktor är inte mycket då det ligger nära gården. Andel röta vet jag inte riktigt hur jag ska räkna ut men kolla bilden på vältan och avgör. Vältan är 3m bred, 1,3m hög och 12m lång. Jag får det till runt 25 fub, kan det stämma?

Se bilder nedan. Finns före bilder i tråden också.
Kom gärna med synpunkter 🙂

1669302641_44d59013-3106-45b6-bc99-022e29883e0b.jpeg

1669302641_4672de59-f434-4a4d-abc2-4d02ab804a59.jpeg

1669302641_2575b557-4b67-495c-8bc5-a2562ac1ca60.jpeg

1669302641_c7dad027-735b-44ee-8943-66cd5ec73d02.jpeg

1669302640_5030b158-4d72-409a-ac8c-5f22c58bd84a.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Sjögård 4  
#780570 Snyggt jobbat 👍🏼
Ja, 25fub stämmer nog bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).