Gallring

Min första gallring och leveransvirke

206 inlägg 34012 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Erre  
#779793
Persimongreger skrev:Började skota lite för omväxlingens skull. Tvungen o prova nya vagnen också ju. Tycker det är svårt att få vältan rak och jämn… hur noga är det egentligen?
1668787496_d69a0f69-e1c7-46c3-b6f0-ac7459e86b88.jpeg

1668787496_442d17d0-80d8-4259-b71a-d28447cc05e5.jpeg

Gör alla som dig så skulle timmerchaufförerna jubla.
Fin välta. 👍

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#779817
jannee skrev:Max 5 cm därefter blir det avdrag om inte lastningsvägran. :!: :!:

Nää, skämt åsido, inte så noga, helst inte över 30 cm och helt ok med underlägg.
Helst inte för många grenar med, där och var en är ingen ovanlighet.
Massaved som ligger lite huller om buller, halvt på tvären är en styggelse, men det förekommer.
Tycker du har gjort en väldigt fin välta, MEN massaveden har lite olika längder - eller ljuger bilden.

Det är 3 metersmassa. 2,70-3,30.
Tack för svar, jag försöker lägga så rakt och jämnt som möjligt. Men har ju aldrig kört skogsvagn innan så det tar lite extra tid…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#779818
Erre skrev:
Persimongreger skrev:Började skota lite för omväxlingens skull. Tvungen o prova nya vagnen också ju. Tycker det är svårt att få vältan rak och jämn… hur noga är det egentligen?
1668787496_d69a0f69-e1c7-46c3-b6f0-ac7459e86b88.jpeg

1668787496_442d17d0-80d8-4259-b71a-d28447cc05e5.jpeg

Gör alla som dig så skulle timmerchaufförerna jubla.
Fin välta. 👍

Tack så mycket. Det var kul att höra! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

hlb  
#779904 [quote="hlb"]Nu har jag haft turen att få "Mannen med Elmias guldyxa" att komma en heldag till våra fastigheter. Undrar hur jag kunde lyckas med det? Ska bli spännande.

Idag har vi haft "mannen med guldyxan" på en heldag i skogen. Mycket mycket trevligt. Det mesta blev bekräftelser, där vi tänker lika, men väldigt mycket nya saker snurrar runt i skallen i kväll.
Blev mycket om vilka trädsorter ska prioriteras var och vad gör man när myrgallringarna är avverkningsmogna?
Vi glömde faktiskt att frysa på fyrhjulingarna i minus 1 och snö i luften. 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#779960 Bra tillväxt i början men sen väldigt täta. Indikerar det på bra röjning men för dålig gallring? Eller ska det vara så tätt?
1668938145_c0e2307f-943c-4c1f-8c1f-3c0cbaf9f454.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Sjögården  
#779979 Fanns nog inget lövsly på det hygget… 😉

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

halvproffs  
#779982 Nu hat jag inte följt tråden så det får bli lite gissning.
Är det glest planterat och senare inte röjt så minskar tillväxten.
Eller om du tagit förvuxna sk vargar så blir det samma utveckling av årsringarna.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Vildmark  
#779992 gissar på att det är gammal åkermark med bra näring som räckt de första åren och sedan tagit slut allt eftersom?

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Lillesves  
#779995
Persimongreger skrev:Bra tillväxt i början men sen väldigt täta. Indikerar det på bra röjning men för dålig gallring? Eller ska det vara så tätt?
$matches[2]

Här är inversen av ditt träd 😀

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tralsmo  
#779999 Kanske ja fått spader, vet inte?

Men de du visar lillesves, kan de va ett Ulf1 träd?

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#780002
halvproffs skrev:Nu hat jag inte följt tråden så det får bli lite gissning.
Är det glest planterat och senare inte röjt så minskar tillväxten.
Eller om du tagit förvuxna sk vargar så blir det samma utveckling av årsringarna.

Det ända jag vet är att det ska vara planerat 1984 enligt den tidigare ägarens skogsbruksplan. Just denna granen stod väldigt nära två andra betydligt större granar. Kanske har den blivit undertryckt och därför inte fått samma tillväxt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#780339 Hur gör ni med rötan i massaveden. Utesluter ni den helt för att slippa vrak?
Enligt södras prislista står det "Lagringsröta i enskild stock max 10 procent av tvärsnittet
15 cm innanför stockändan." Vet inte om jag är trög men jag fattar inte riktigt vad som menas med det.

Kan någon förtydliga lite för mig vore jag tacksam!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Vedproducent  
#780340
Persimongreger skrev:Hur gör ni med rötan i massaveden. Utesluter ni den helt för att slippa vrak?
Enligt södras prislista står det "Lagringsröta i enskild stock max 10 procent av tvärsnittet
15 cm innanför stockändan." Vet inte om jag är trög men jag fattar inte riktigt vad som menas med det.

Kan någon förtydliga lite för mig vore jag tacksam!!

Det finns inget vrak på massaveden längre. Den delas in i prima och sekunda.

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

r93  
#780341 När man tittar på din trave så är det inget du behöver bekymra dig över! Ser knappt ut att vara någon röta.

Bra tråd, snyggt jobbat!

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

isteskog  
#780342 Övergrovt och fel trädslag medför vrak även idag, men annars är det prima och sekunda som gäller!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).