Gallring

Min första gallring och leveransvirke

206 inlägg 34032 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Helproffs  
#778278
Tåndemåla skrev:Men vi får ju snart veta vilka som är bäst på skoglig rådgivning till flera hundra tusen markägare. Torbjörn kommer ge oss osäkra svarte när som. Har aldrig varit så nära.


Tycker fortfarande FoT satt sig själva på för höga hästar och inte har tort under fötterna...

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Älgfoderodlare  
#778279 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Sjögården  
#778280
Helproffs skrev:
Tåndemåla skrev:Men vi får ju snart veta vilka som är bäst på skoglig rådgivning till flera hundra tusen markägare. Torbjörn kommer ge oss osäkra svarte när som. Har aldrig varit så nära.


Tycker fortfarande FoT satt sig själva på för höga hästar och inte har tort under fötterna...

Får nog hålla med Tåndemåla att det är orättvist att påstå att alla inköpare har en dold agenda där man bortser från skogsägarens bästa för sin egen vinnings skull.
Tycker man får mycket goda råd men naturligtvis är det upp till en själv att bedöma och ta beslut.
Sen är det faktiskt så att man behöver andra ögon för att få ett ärligt förslag på lämpliga åtgärder.
På sin egen fastighet, i sina egna bestånd blir man ofta låst i sin egen uppfattning.
Har själv blivit väckt av en klarsynt inspektor som varit ärlig och tydlig.
Till och med blivit bromsad i lite för offensiva åtgärder vilket jag uppskattat.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Älgfoderodlare  
#778281 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Rohdin  
#778285 De inaktiva skogsägarna är mångfald flera än de aktiva.

Dom flesta som väljer att jobba/ studera inom skogsbruket är ju allt som oftast intresserade av skogen i sig, sen att man som inköpare av skogsråvara har ett mål med sitt arbete (gäller väl oavsett vad du arbetar med idag så ska du presterar något som genererar pengar).

Men jag upplever samtidigt att många ifrån plantör-skördarföraren-inköparen osv har allt som oftast en stark yrkestolthet och man vill ju att det ska bli bra det man gör på sitt arbete.

Att alla virkesköpare endast är ute för att luras och köpa så billigt virke som det går av dumma skogsägare är bara en barnslig syn, fokusera istället på att få mer skogsägare att göra aktiva val med sina fastigheter, varför denna "svartmålning".

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

hlb  
#778289 Nu får vi dra in Tåndemåla i värmen igen, Han är ju en oerhörd kompetens, som vi måste lyssna till och ta tillvara, särskilt träffarna hemma hos honom har varit suveräna. Om jag har sårat dig var det inte meningen, förlåt.

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

r93  
#778318
Helproffs skrev:
Tåndemåla skrev:Men vi får ju snart veta vilka som är bäst på skoglig rådgivning till flera hundra tusen markägare. Torbjörn kommer ge oss osäkra svarte när som. Har aldrig varit så nära.


Tycker fortfarande FoT satt sig själva på för höga hästar och inte har tort under fötterna...


Givetvis är det så, men det är många som har förstått att skogsforum 2022 är väldigt lite skogsbruk & desto mer hata skogsindustrin, elbilar (?) elförsörjning (?) en makalöst dålig scanning av skogen, lulucf och liknande.

Det konstiga är att det inte framkommer en enda idé om hur ett alternativt bruk ska göras, utan det är bara gnäll.

De med kunskap (tåndemåla, lars etc) blir ignorerade, den ene t.o.m. hånad i podden, Ulf får hållas…..

Tyvärr har detta forumet snart inget med skog att göra längre utan man är mest här och kollar vad dagens bidrag till dålig stämning är.

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

jannee  
#778327 Det är absolut inte lätt att vara virkesinköpare men framförallt när det handlar om en 1:a gallring och skogsägaren mer eller mindre kräver att det också ska ge ett så bra NETTO som möjligt.
Har f*n ska denne då bära sig åt.
Kräver han att skogsägaren SJÄLV först ska gå runt och själv ta ned/bort ALLA enbitsträd blir han jobbig
Förklara han också att de måste ta ganska hårt för att det ska ge netto blir han än mer impopulär.
Försök att förklara för en snål/dumsnål skogsägare att ett nollresultat eller t.o.m. minus är upp till skogsägaren att själv avgöra/påverka.
Försök att få en skogsägare att inse att ett minus vid 1:a gallringen kan göra att det blir ett betydligt större plus vid nästa gallring.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

hlb  
#778333 Mycket rätt i det du skriver. Känner ändå inte att jag kommer i kategorin dumsnål skogsägare, då vi alltid gör gallringar själva med Hypron. Slogans som " vi ger bättre gallringsnetto" borde förtydligas med " vi siktar på de största, när vi gör vägarna." Viktigt att vara tydlig och låta skogsägaren själv välja.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Knagge  
#778369 Jag skulle få förtroende för en virkesköpare som talade om att rotnettot blir högre med hårdare gallringsstyrka.
Men också att risken för skador ökar med hårdare gallringsstyrka.
Nu är de livrädda för ordet rotnetto och talar hellre om virkespriser och om avverkningskostnad.
En välgjord gallring kostar pengar rotnettot kan bli dåligt.
Är virkesköparen ärlig och redovisar kostnader innan kontraktskrivning så borde han få kunder.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

hlb  
#778371 Det kallas att bygga förtroende. Min sydvedare är väldigt bra på det, så nu får jag va på min vakt, så han inte lurar mig, men han vet att jag blir rätt tjurig om jag inte är nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Älgfoderodlare  
#778373 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tralsmo  
#778376 Det blev ju en bra debatt om detta, tycker ja.

Alias beskriver ( som vanligt) detta ganska bra me sina fem ören.

Janne är rak å utan kompromiss. Uppskattar ja alla fall.

Älgfoderodlares har ochså bra synpunkter även om ja personligen har accepterat det här jävla bau.
Hela samhället är ju indoktrinerat av det å miljön å klimatet ä nog bara svepskäl för å tjäna pengar.


Ja håller me hlb, tåndemåla är definitivt en stor begåvning.
Vore väldigt tråkigt om han lämnar forumet.

Forumägarna håller ja definitivt inte alltid me men ja kan nog se ett gott perspektiv i de dom återger.
Att dom vill få det hela att gå ihop är väl inget konstigt. Det vill väl alla.
Ja tror att det behövs röras ordentligt i grytan.
På den punkten har ja inget att kritisera.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

hlb  
#778379 I alla fall roligare och bättre än att koka i tryckkokare med locket på. Vi har kanske t.o.m har fått någon inköpare (rådgivare) att fundera lite.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Torbjörn Johnsen  
#778411
r93 skrev:Det konstiga är att det inte framkommer en enda idé om hur ett alternativt bruk ska göras, utan det är bara gnäll.


Nja, så illa är det väl ändå inte? Om vi skriver om för höga gallringsuttag så är ju givetvis lösningen att minska på gallringsutagen. Det framgår ju oftast av texterna/artiklarna vi gör och går ju om inte annat att lista ut. Lösningen är ju inte att sluta gallra utan att gallra bättre. Ur skogsägarens perspektiv. Allt blir så svart eller vitt men man måste kunna kritisera saker i skogsbruket som inte fungerar så bra i syfte att göra det bättre. Nu tolkas all kritik ibland som att vi är helt emot någonting? Men så är det sällan utan det finns alltid nyanser.

Enligt mig så är en av de största problemen i svensk skogsbruk att vi ligger väldigt högt i avverkningsintensitet. Vi tar i princip ut hela tillväxten och det ger en hel del mindre önskvärda effekter. Dels så ger det höga virkesflödet ett för stort utbud och därmed lägre priser. Dels så gör det att andelen äldre skog sjunker snabbt vilket påverkar biologisk mångfald på ett negativt sätt.

Vi skulle mycket väl kunna gallra betydligt försiktigare än vad som är det genomsnittliga fallet idag. En del gallringar görs utomordentligt bra men många görs ändå för hårt. Senast läste jag en artikel i ATL om precisionsgallring där forskarna i en bisats sa att samtliga provytor de mätt uppvisade för hårda uttag och låg under gallringsmallarna. En del hamnade t o m under §10-nivån. På Gallringsdagarna 2018 visade forskaren Martin Goude en graf över ett stort antal gallringsytor med data både från SLUs fasta provytor samt från Södras gallringsuppföljningar. Det mesta låg under gallringsmallarna eftert gallring och många gallringar var utförda i skog som var för hög/för gammal för att gallra på et säkert sätt.

Mycket av dagens diskussion och kritik gentemot skogsbruket, inte minst i "Slaget om skogen fortsätter" handlar om att vi ska bruka mer skogar hyggesfritt. Det är inget som varken jag eller Fredrik ställer upp 100-procentigt på. OK, om förutsättningarna är de rätta kan säkert några fler procent mer av skogen brukas på detta sätt men tillämpat på bred front rakt över är risken stor att vi hamnar riktigt snett med allt för hårda gallringar även i äldre skog.

Målet för en skogsägare måste rimligen vara att ha höga virkesförråd i slutavverkningsskogen men med för hårda gallringar när skogen växer som mest så blir det istället Ebberöds bank av det hela. Jag tror även att du @Tåndemåla ställer upp på den här tesen? Det ser i alla fall ut så när vi tittade på dina fina gallringsbestånd i mars. Väl sammanhållna, smala stickvägar (Vimek?) och hellre låta det stå lite för tätt och självgallra lite till slutavverkningen än att gå in och riska med ytterligare ett uttag...

När det gäller tall kan man jobba lite annorlunda. Det går att gallra fler gånger även i äldre skog bara man är försiktig och det går att överhålla med fortsatt god produktion och låg risk för den som vill odla timmer.

Försök att se lite mer nyanser än bara svart eller vitt. Kritik kan ibland vara befogad men betyder inte jordens undergång och att allt är fel😎 Det mesta går att göra bättre👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).