Gallring

Min första gallring och leveransvirke

206 inlägg 33943 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

isteskog  
#785653
machonisti skrev:Jobbar i vinter med en 4 ha avdelning dylikt bestånd. Undergallring till 90 % och någon enstaka överväxt stackare.

Kvalitetsgallring med andra ord, Macho! 👍

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

machonisti  
#785656 Absolut Iste, svårt att tänka bulk då man lärt av de gamla.

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

isteskog  
#785659 Gammal kunskap håller än! 👍

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785691 Snudd på lika bra om det självgallrar sig lite, blir lika mycket över o h inte kört med maskin bland resten av stammarna. Så en försiktig manuell gallring.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#785716 Tack för era svar! Det blir en manuell huggning på det klena. Men jag har märkt att det är betydligt mer rotröta här än i de andra bestånden jag varit i... Skall man behandla stubbarna? Och isåfall kan man spraya på adblue istället för rotstopp?

Sen är det tyvärr toppbrott på några fina granar. Skall man ta ner det direkt? Eller kan de stå kvar? Fortfarande lite grönkrona kvar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

isteskog  
#785720 Hugger du när det är kallare än +5 så ska det inte vara någon fara. Jag skulle ta ner toppbrotten, dels kryper röta ner uppifrån och så är dom försvagade med en risk för borrangrepp.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785724
isteskog skrev:Hugger du när det är kallare än +5 så ska det inte vara någon fara. Jag skulle ta ner toppbrotten, dels kryper röta ner uppifrån och så är dom försvagade med en risk för borrangrepp.

Har ni mycket borrar där uppe?

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

isteskog  
#785738
Tåndemåla skrev:
isteskog skrev:Hugger du när det är kallare än +5 så ska det inte vara någon fara. Jag skulle ta ner toppbrotten, dels kryper röta ner uppifrån och så är dom försvagade med en risk för borrangrepp.

Har ni mycket borrar där uppe?

Lokalt finns det angrepp av barkborren. I Norra Hälsingland har det blivit mycket angrepp av märgborren? i den toppbrutna skogen 2020. I Gästrikland är det större angrepp av barkborren än hos mig iaf.....

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785748 Lite samma som här nere då. Här har vi bara mindre lokala angrepp kvar efter de stora 18-20. Några större angrepp finns mellan Nybro och Kalmar samt runt Mönsterås. Annars är det först öster om åtviuoch vidare norr ut som det finns problem

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

jannee  
#785916 Försök bara inte att bagatellisera angreppen söder om Nybro.
Vet om en mer eller mindre pedantisk skogsägare till 125 ha skogsmark som i år tvingats avverka runt 2000 M3fub borrskadad gran.
Denne skogsägare går dagligen i sin skog och avverkat borrträd sedans 2018, satt ut ett 20 tall borrfällor, trots detta fått enorma angrepp just 2022.
Nää, sanningen är den att ALL GRANSKOG i sydöstra Götaland över 60 år ligger väldigt risigt till, försök inte ropa faran över, för den är INTE över.
Blir det fortsatt torra vårar och varma TORRA somrar är granskogen ett mine blott.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785917 Antingen läser du inte det jag skriver eller vill du inte förstå. Blir det storm eller ny torka kan det bli angrepp igen över stora områden. Men det är inte samma skador i år som förra året så är det. Jag vet gårdar i princip hela Götaland som har svåra angrepp men det är inte att jämföra mot tidigare år.

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

jannee  
#785920 Du Tåndemåla är också en person som aldrig kan ha fel.
I.o.f.s. har du ej nu heller fel.
Men nu är det så "enkelt" att den skog som borrarna tog 2018 och framåt var den grövsta/äldsta och den skog som stod på torkkänsliga områden, nu är den borta men borrarna går nu på skog som tidigare klarat sig eller ej varit i riskzonen.
M.a.o. borrarna har inte sänkt kraven, men blivit betydligt FLER - FLER, något ingen expert kan fatta??????
Som grädde på moset sänks dessutom vattennivån i marken vilket gör att träden blir än mer utsatta.
En regnrik höst - förvinter är skit samma, det är SNÖ som ligger länge på våren vi behöver.
Det är åt helvete fel när välgallrad granskog (G32) i 60 års ålder som normalt växer bra angrips av borren och måste avverkas.
Skog som skötts efter alla konstens regler blir angripen - ok klimatet har förändrats och vi okunniga skogsägare drabbas.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#791394 Som nämndes tidigt i tråden så blir det sällan som planerat. Åkte på Covid och diskbråck så har tyvärr inte blivit någon huggning i januari. MEN idag kändes det lite bättre så jag körde igång lite lugnt och lätt igen. 👍 😎
1675602863_83b5d935-9900-4d13-999d-477f94a0e33f.jpeg


Och vältan har växt på sig lite sen sista uppdateringen. L:15 H:2,5 B:3 = 64 fub?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

JensSkoog  
#791397 Snyggt, @Persimongreger :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Elis76  
#791400 Jag säger som @Jens
Snyggt jobbat @Persimongreger :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).