Gallring

Min första gallring och leveransvirke

206 inlägg 34018 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#777981 Måste kolla lite med er. Det känns nästan som jag tar för mycket. Även om jag bara tar det klenaste. Här är en före och efter bild. Tycker ni jag ska ta lite mindre eller är det okej?

Före
1667660468_729f7436-f704-4904-84e2-201623051ecf.jpeg

Efter
1667660468_e9f7b8a2-7801-4b96-9c16-a9678e884829.jpeg

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Sjögården  
#777983 Det ser bra ut och snyggt också. Skött bestånd sedan förut gör det lätt att få ett bra resultat. 👍

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

machonisti  
#777991 Du behöver inte oroa dig. Nästan omöjligt att gallra för hårt med motorsåg tvärtom så lämnar man ofta lite för mycket. Men inget att oroa sig för det heller, då kan man gallra en gång till.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#777992 Tack ska ni ha! Då är det bara köra på 😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778057 Snyggt! men du lär ju få återkomma om 10 år och då tänker du varför lejde jag inte in en gallringsgrupp med maskiner från början.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Knagge  
#778058 Bra att manuell gallra själv.
Då får du känsla för skogen.
Du lär dig nya saker och får bra kondition.
💪 💪 💪 🌲 🌲 🌲

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#778061
zorran skrev:Snyggt! men du lär ju få återkomma om 10 år och då tänker du varför lejde jag inte in en gallringsgrupp med maskiner från början.

Tack! Jag ska ju ha något att göra om 10 år också 😉 nä men jag uppskattar den manuella huggningen något så oerhört, så några maskiner skickar jag inte in förens slutaverkning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#778062
Knagge skrev:Bra att manuell gallra själv.
Då får du känsla för skogen.
Du lär dig nya saker och får bra kondition.
💪 💪 💪 🌲 🌲 🌲

Jag köpte skogsfastighet för 1,5 år sedan och lär mig mer för varje dag som går. Kondition ja, den får man på köpet 👍🏻

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Sjögården  
#778067
Persimongreger skrev:
Knagge skrev:Bra att manuell gallra själv.
Då får du känsla för skogen.
Du lär dig nya saker och får bra kondition.
💪 💪 💪 🌲 🌲 🌲

Jag köpte skogsfastighet för 1,5 år sedan och lär mig mer för varje dag som går. Kondition ja, den får man på köpet 👍🏻

Roligt att du kommit igång på ett bra sätt.
Jag har haft nytta av att mäta grundytan och kontrollera mot gallringsmallar ibland ,det tar tid innan man får erfarenhet att känna att man ligger rätt.
Finns bra hjälpmedel på skogskunskap.se och mycket fakta som underlättar när man tvekar och tvivlar.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Älgfoderodlare  
#778124 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#778177
Älgfoderodlare skrev:
Persimongreger skrev:Måste kolla lite med er. Det känns nästan som jag tar för mycket. Även om jag bara tar det klenaste. Här är en före och efter bild. Tycker ni jag ska ta lite mindre eller är det okej?

Före
1667660468_729f7436-f704-4904-84e2-201623051ecf.jpeg

Efter
1667660468_e9f7b8a2-7801-4b96-9c16-a9678e884829.jpeg


Även om jag kan hålla med andra i förhållande till GY o art, så ser jag ju också att det verkar vara rätt öppet runt detta bestånd. Så inte för att kasta smolk i glädjebägaren, men !
Att andragallra Gran i det läge du verkar ha, Västkusten med de ev. väder som kan komma på just den sidan, o ha tagit lite "för mycket" kan ju resultera i onödigt många vindfällen när man nu öppnar upp för vinden. Risken finns ju att det inte kan bli någon ytterligare gallring utan bara rensa skador o en slutavverkning med lägre volym än planerat.
Om du ändå kan o har möjligheten att vara självverksam, så hade jag nog mer satsat på färre o fler uttag med enbart låggallrat över tid o bara sett till slutresultatet, med högre volym / areal = högre antal stam än mall.
Gran tål det utan för mycket självgallring.
Att det kommer bli ett visst netto efter gallringen som självverksam, får man hoppas.
Men långsiktigt så bör man ändå ta med det nettobortfall du får vid en slutavverkning via gallringen, - ev. ytterligare vindfällen utan intäkter alls, som kan komma av en för hård gallring.
I den takt jag gör det, hålls mina bestånd stabilare o mer vindfasta med knappt några vindfällen alls. Trots de stormar vi haft här uppe. Så ditt läge skulle ge en viss oro.

Tack för ditt svar. Och du har helt rätt i att det är öppet. Det är därför jag varit lite orolig att ta för mycket. Kommer nog bara ta det absolut klenaste resten av detta skiftet. Sen gå över på nästa skifte istället. Konstigt nog så sa min kontakt på Södra när vi gick där att jag kunde ta rätt rejält just här. Men jag antar att han vill få in volymer bara…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Torbjörn Johnsen  
#778205 Virkesköpare är tyvärr inte alltid de bästa rådgivarna när det gäller skogsskötsel. Speciellt inte när det gäller gallring.

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Sjögården  
#778209
Persimongreger skrev:
Älgfoderodlare skrev:
Persimongreger skrev:Måste kolla lite med er. Det känns nästan som jag tar för mycket. Även om jag bara tar det klenaste. Här är en före och efter bild. Tycker ni jag ska ta lite mindre eller är det okej?

Före
1667660468_729f7436-f704-4904-84e2-201623051ecf.jpeg

Efter
1667660468_e9f7b8a2-7801-4b96-9c16-a9678e884829.jpeg


Även om jag kan hålla med andra i förhållande till GY o art, så ser jag ju också att det verkar vara rätt öppet runt detta bestånd. Så inte för att kasta smolk i glädjebägaren, men !
Att andragallra Gran i det läge du verkar ha, Västkusten med de ev. väder som kan komma på just den sidan, o ha tagit lite "för mycket" kan ju resultera i onödigt många vindfällen när man nu öppnar upp för vinden. Risken finns ju att det inte kan bli någon ytterligare gallring utan bara rensa skador o en slutavverkning med lägre volym än planerat.
Om du ändå kan o har möjligheten att vara självverksam, så hade jag nog mer satsat på färre o fler uttag med enbart låggallrat över tid o bara sett till slutresultatet, med högre volym / areal = högre antal stam än mall.
Gran tål det utan för mycket självgallring.
Att det kommer bli ett visst netto efter gallringen som självverksam, får man hoppas.
Men långsiktigt så bör man ändå ta med det nettobortfall du får vid en slutavverkning via gallringen, - ev. ytterligare vindfällen utan intäkter alls, som kan komma av en för hård gallring.
I den takt jag gör det, hålls mina bestånd stabilare o mer vindfasta med knappt några vindfällen alls. Trots de stormar vi haft här uppe. Så ditt läge skulle ge en viss oro.

Tack för ditt svar. Och du har helt rätt i att det är öppet. Det är därför jag varit lite orolig att ta för mycket. Kommer nog bara ta det absolut klenaste resten av detta skiftet. Sen gå över på nästa skifte istället. Konstigt nog så sa min kontakt på Södra när vi gick där att jag kunde ta rätt rejält just här. Men jag antar att han vill få in volymer bara…

Hugger du inte sönder kanten mot väster brukar det inte vara några problem.Det är skillnad om man tar ett hygge i gräns mot gallringen året innan, då kan det dra i kull hela beståndet första höststormen.
Sen har jag lärt mig att man måste ta lite risker ibland, vi med våra tunga blötsnöområden från öster skulle aldrig kunna göra något i ungskogen annars.
Och efter några år återhämtar sig bestånden förvånansvärt fort.
Skall snart sistagallra ett 33 årigt granbestånd som blev riktigt toppbrutet efter förstagallringen.
Det går faktiskt inte att se nu att det var så skadat.
Tror som sagt att risken att man tar för hårt med manuell gallring är i det närmaste obefintlig.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#778226 Jag tar risken och kör på! Skiftet är bara på 0,7 hektar så det är ingen förmögenhet vi pratar om. Sen ger jag mig på de andra skifterna och dom är mycket mer skyddade 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778232
Torbjörn Johnsen skrev:Virkesköpare är tyvärr inte alltid de bästa rådgivarna när det gäller skogsskötsel. Speciellt inte när det gäller gallring.

Vilka är bäst då?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).