Gallring

Min första gallring och leveransvirke

206 inlägg 33962 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796369 Ville visa på att det behövs inte mycket märgel för att slutresultatet ska bli något helt annat. Är det räknat från marken eller underkant traven? Underhuggarna innehåller ingen volym. Men jag var lite otydlig i stressen på morgonen

Malwa
Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

valtra mega  
#796374
Persimongreger skrev:
halvproffs skrev:
Persimongreger skrev:Nu kom inmätningen och det gick som prima. Men det var bara 45 fub. Jag måste ha räknat lite i överkant 😉


Bilder kan ljuga heter det men nog ser det ut att vara bortåt 65fub. Kan ju komma en till mätsedel senare. Bra jobbat och fint blev det!

Tack! Det har du rätt i. Får avvakta och se.
Vältans mått var 15 lång 2,5 hög och 3 djup. Sen får man väl ta bort lite från ändarna när man räknar. Men räknar jag bort 1,5 meter från vardera ände så får jag det till 51,3 fub.

tittade på bilden av traven och uppskattade var medelhöjden på 2,5 m är tycker jag att man får korta änden man ser betydligt mera än 1,5 m vad man ser på bilden borde andra änden var betydligt brantar

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796384 Hur många timmar tog huggning respektive körning? Har du någon uppfattning.

Om du var orolig för travens utseende, sǻ skall jag se om jag kan fota min imorgon... 😉

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#796385
Mangan skrev:Hur många timmar tog huggning respektive körning? Har du någon uppfattning.

Om du var orolig för travens utseende, sǻ skall jag se om jag kan fota min imorgon... 😉

I början räknade jag timmar, bensin m.m. Men sen glömdes det av… jag skulle säga 120-130 timmar allt som allt. Hade oftast vagnen med mig när jag kunde få lass med mig hem så vet inte hur många av timmarna som var körning.

Ja jag har fått berättat hemma i byn av många att det var en prydlig välta. Har ju aldrig kört kran innan så har tagit det lugnt och viljat få det fint 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796391 Mycket fint arbete hur som😊👍

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796392 Jag blir inte riktigt klok på var du har gården. Känner inte igen huset. Är det mot Tolarp eller Falnaveka?

Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Persimongreger  
#796393
Tåndemåla skrev:Jag blir inte riktigt klok på var du har gården. Känner inte igen huset. Är det mot Tolarp eller Falnaveka?

I Trotteslöv ligger gården 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min första gallring och leveransvirke

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796394 Okej det förklarar varför jag inte kände till husen. Jag har jobbat på de flesta gårdarna där.
Bland annat planterat det stora området med lärk 2003 som är längs med E4,an

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796406 Så här ser mina vältor ut, än har ingen klagat. 😎

1679045788_img_20230317_094434_339.jpg

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

jannee  
#796409 Som lastbilschaufför hjälper det ändå inte att klaga, om man förmodan skulle göra det bedöms man bara vara gnällig.
Det bästa med dina vältor är att de ligger bra, inga ledningar eller lös mark, men även rena från grenar, att man får flytta fram en gång spelar mindre roll.
De verkar dessutom vara jämna = ett stort plus :-bd

Avatar Fallback

Re: Min första gallring och leveransvirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796443 Som av en slump stod det två(!) lastbilar och skulle lasta min välta för en timme sedan. Prata med en av dem medan den andra lastade, och frågade vad han tyckte. "Äh, ibland skall det vara lite grisigt", så det verkar inte vara något jätteproblem. Han tyckte dessutom det såg skoj ut när jag lastade av med vajerkranen. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).