Gallring

Avverka, gallra tall på myrmark

14 inlägg 4312 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverka, gallra tall på myrmark

Mossebo  
#769692 Jag har några ha myrmark med enbart tall. Det växer ju egentligen ingenting men jag skulle vilja gallra igenom detta för att få ner lite mera ljus. Kanske kan få fram lite blåbär om inte annat.
Det hade passat mig ganska bra att göra detta redan nu.
Hur känslig är tallen för rotröta om man inte behandlar stubben? Träden är ju upp till 25cm i brösthöjd.
Planerar ju ta ganska hårt. Säkert 60-70% utav stammarna.
Allt är ju inte lika grovt men vill ju göra färdigt när jag ändå är där.
Marken är till stora delar farbar med traktorn så blötare än så är det inte.
Virket kommer jag flisa till ved för husbehov nästa eller ev året därefter.
Håller till i västra Götaland så dagarna är ju fortfarande ganska varma. 14-18 grader kanske.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769702 Är väl ingen fara med tall ?

Användarvisningsbild

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

svampbob  
#769712 Jag har själv manuellgallrat några myrar. Det blir fint, ljust och jag blir glad när jag åker förbi.
Det växer lite och är fint men nog fanns det andra områden där jag hade gjort större ekonomisk nytta.

Avatar Fallback

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769734 Finnarna stubbehandlar all barrskog så ja egentligen finns det behov. Tallen förlorar inte virkesvärde av rotrötan som granen men drabbar av betydande tillväxtförluster.

Inte helt lätt detta, pergamentsvampen är väl heller inte helt lätt för manuellhuggare att hantera. Tyvärr har vi väl inget urea-preparat som är registrerat för användning i skog? Ad-blue bör fungera som substitut men är naturligtvis inte godkänt.

Avatar Fallback

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769749 Ingen behövwr väl godkänna adblue så länge det är på egen mark? Funkar det så gör det. Själv hugger jag tall nu utan betänkligheter. Ska jag in i granen så kanske jag börjar pensla stubbar med adblue även om det känns lite fjolligt.

Avatar Fallback

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

alias  
#769751 Vid gallring av barr i södra Sverige så vill jag absolut stubbehandla både tall och gran vid temperaturer över +5 °C.

@Skogsola: Om du fäller framför P25:an så borde det väl vara enkelt att ha med sig en sprayflaska med urea eller Rotstop - jag upplever att det är värre med logistiken när man manuellgallrar (och då kanske även hugger bort löv), då sprayflaskan har en tendens att bli kvar vid föregående stubbe. Det sabbar "flowet" i arbetet att behöva gå tillbaka och hämta utrustning.

Tror att jag ska testa en annan modell på sprayflaska i år, som kanske kan gå att få med i huggarbältet på ett vettigt sätt.

Hur är det som certifierad skogsägare, finns det inte något skrivet om krav på stubbehandling i gallring vid temperatur över +5 °C?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769754
alias skrev:Hur är det som certifierad skogsägare, finns det inte något skrivet om krav på stubbehandling i gallring vid temperatur över +5 °C?

MVH
Alias


Vet inte men det finns ett definitivt förbud mot att använda oregistrerade bekämpningsmedel. Tänk vad mycket lättare det varit om det funnits godkänt urea för skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769784 Manuellgallrade gran i fjol höst. Hade med adblue i en plåtburk och en rödfärgspensel. Om det är olagligt så är i alla fall risken att bli upptäckt och häktad väldigt liten. Men nån sorts sprayburk vore bättre om man hittar nån som matar ut tillräckligt utan att man ska stå och pumpa.

Avatar Fallback

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

alias  
#769794
busholle skrev:
alias skrev:Hur är det som certifierad skogsägare, finns det inte något skrivet om krav på stubbehandling i gallring vid temperatur över +5 °C?

MVH
Alias


Vet inte men det finns ett definitivt förbud mot att använda oregistrerade bekämpningsmedel. Tänk vad mycket lättare det varit om det funnits godkänt urea för skogsbruk.


Det kan ju bli en filosofisk, såväl som juridisk, frågeställning om huruvida man bekämpar rotröta eller ägnar sig åt manuell skogsgödsling med mycket låga givor... 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

Mossebo  
#769796 Jag tolkar svaret på min fråga att det går rätt bra att gallra tall redan nu. Har lite röjning att göra oxå men d är skönt att varva arbetet med lite huggning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

alias  
#769798
Skogsola skrev:Manuellgallrade gran i fjol höst. Hade med adblue i en plåtburk och en rödfärgspensel. Om det är olagligt så är i alla fall risken att bli upptäckt och häktad väldigt liten. Men nån sorts sprayburk vore bättre om man hittar nån som matar ut tillräckligt utan att man ska stå och pumpa.


Har kört med en sån här Gardena handspruta, men tror att det finns bättre konstruktioner för denna läcker om den välter:

1662400361_20220307_163255.jpg


Tror även att man helst ska leta efter en modell med membran som tål högt pH-värde (11-12) för att de inte ska gå sönder så fort.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

Sörlänningen  
#769807
alias skrev:Vid gallring av barr i södra Sverige så vill jag absolut stubbehandla både tall och gran vid temperaturer över +5 °C.

@Skogsola: Om du fäller framför P25:an så borde det väl vara enkelt att ha med sig en sprayflaska med urea eller Rotstop - jag upplever att det är värre med logistiken när man manuellgallrar (och då kanske även hugger bort löv), då sprayflaskan har en tendens att bli kvar vid föregående stubbe. Det sabbar "flowet" i arbetet att behöva gå tillbaka och hämta utrustning.

Tror att jag ska testa en annan modell på sprayflaska i år, som kanske kan gå att få med i huggarbältet på ett vettigt sätt.

Hur är det som certifierad skogsägare, finns det inte något skrivet om krav på stubbehandling i gallring vid temperatur över +5 °C?

MVH
Alias


Varför skulle det finnas i certifieringen? Miljömänniskorna skulle ju älska om det blir mycket röta. Allt som förstör skog eller orsakar mänskligt lidande anses ju utan reflektion vara bra för miljön.

Däremot har det visat sig att det rent skogligt är bra att behandla både tall och gran vid plusgrader, även om tall väl knappast i praktiken behandlas i Sverige (även om man ju alltså gör det i Finland).

Användarvisningsbild

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

HannuRöj  
#769813
alias skrev:
Skogsola skrev:Manuellgallrade gran i fjol höst. Hade med adblue i en plåtburk och en rödfärgspensel. Om det är olagligt så är i alla fall risken att bli upptäckt och häktad väldigt liten. Men nån sorts sprayburk vore bättre om man hittar nån som matar ut tillräckligt utan att man ska stå och pumpa.


Har kört med en sån här Gardena handspruta, men tror att det finns bättre konstruktioner för denna läcker om den välter:

1662400361_20220307_163255.jpg


Tror även att man helst ska leta efter en modell med membran som tål högt pH-värde (11-12) för att de inte ska gå sönder så fort.

MVH
Alias

Den här har jag varit mycket nöjd, bra och billig och pumpen är effektiv.
Säljs under flera varumärken, tror jag köpte min från Biltema tre somrar sen.
https://www.k-rauta.fi/tuote/paineruisk ... DUQAvD_BwE

Avatar Fallback

Re: Avverka, gallra tall på myrmark

Hema  
#769815
HannuRöj skrev:
alias skrev:
Skogsola skrev:Manuellgallrade gran i fjol höst. Hade med adblue i en plåtburk och en rödfärgspensel. Om det är olagligt så är i alla fall risken att bli upptäckt och häktad väldigt liten. Men nån sorts sprayburk vore bättre om man hittar nån som matar ut tillräckligt utan att man ska stå och pumpa.


Har kört med en sån här Gardena handspruta, men tror att det finns bättre konstruktioner för denna läcker om den välter:

1662400361_20220307_163255.jpg


Tror även att man helst ska leta efter en modell med membran som tål högt pH-värde (11-12) för att de inte ska gå sönder så fort.

MVH
Alias

Den här har jag varit mycket nöjd, bra och billig och pumpen är effektiv.
Säljs under flera varumärken, tror jag köpte min från Biltema tre somrar sen.
https://www.k-rauta.fi/tuote/paineruisk ... DUQAvD_BwE

Den var ju inte dyr! 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).