ons 31 aug 2022, 23:09#769167
Ponsse verkar på hugget med nyheter den senaste tiden eller har man kraftsamlat mot just denna mässa? Kanske inte rätt tråd men lite funderingar. Ni som kan maskintillverkarna och deras olika styrkor, vilka tycker ni är mest innovativa och lägger mest resurser på forskning och utveckling samt har storleken att våga gå först? Om jag intar ett teknikoptimistiskt sinne så borde just skogsmaskiner med den tekniska utvecklingen vi befinner oss i kunna skapa nya affärsmodeller för dessa företag. Det här är endast ett fiktivt scenario för lite egen tankegympa. Dagens affärsmodell bygger på att man bygger skotare/skördare i ganska små serier, halvt hantverksmässigt, grundtekniken man utgår ifrån har varit ganska lika de senaste 40 åren även om detaljer finslipats och utvecklats. Man säljer maskiner till entreprenörer som i sin tur har en affär mot skogsbolaget/skogsägaren. Grovt räknat utgör kanske personalkostnaden 30-45 % av timkostnaden mot slutkund, bränslekostnad kanske 20-30%, för att hålla uppe produktiviteten med dessa kostnadsposter har maskinerna blivit större vilket ger lägre enhetspriser men blir ofta en latent kostnad för slutkund med tex markkompaktering och körskador samt breda stickvägar. Ponera ett teknikoptimistiskt scenario där Lidar, gps, radar, AI, och självkörande system skulle börja konkurrera, skogen är ett ganska optimalt ställe där området man jobbar inom är "privat" och kan avgränsas (Positivt ur juridisk aspekt). Jämför med Volvos TARA system
https://www.volvoautonomoussolutions.co ... /tara.html . För kunden är kvalitet samt kostnad per enhet det styrande beslutet. Kan man ta bort den direkta lönekostnaden samt kanske även del av bränslekostnad mot ett batteri/H2 samt göra enheterna (Tex skotarna) mindre så uppstår nya värdekedjor där en tidigare maskinleverantör kan ta större del av värdet i affären. Jämför med Volvo länken, säg att volvo istället för att sälja en dumper (Inkl service och reservdelar) till en entreprenör, istället bygger en organisation utifrån autonoma minidumpers och säljer en tjänst direkt till slutkund utifrån ett pris per transporterad mängd samt avstånd. Samma koncept skulle kunna växa fram inom skogsindustrin, ponera att detta scenario blir verklighet, vilken maskintillverkare skulle ni gissa ha bäst förutsättningar att lyckas?