Gallring

Vad är det för fel på träden?

8 inlägg 3385 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är det för fel på träden?

Fixaren1  
#768859 Jag har en granavdelning som inte mår bra. Det är rätt klent med grönkrona och viss avgång med träd som självdör. I skogsbruksplanen stod rekommenderad gallring 2028 men pga de små kronorna gallrade jag i vintras.
Det var mycket röta i beståndet och skördarföraren kunde inte ta bort alla träd såg osunda ut.
Marken är planterad, det finns odlingsrösen men det var inte betesmark direkt vid planteringen. Lite oklart hur länge sedan det var betesmark eller odlat.
Mycket skador som bilderna visar men i olika stadier.
En tanke är att slutavverka och börja om med tall men jag tycker det är granmark. Det är inte torrt ( jo i sommar) och sluttar svagt så inte t.ex. regnvatten blir stillastående.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på träden?

Mellberg  
#768863 Gissar på rotröta.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på träden?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768865 Kolla upp gran kräfta.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på träden?

Torbjörn Johnsen  
#768868 Här finns liknande problem med svar och länkar: Torleif - Identifiera sjukdom på granar

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på träden?

Fixaren1  
#768869 Ja det verkar vara kräfta enligt bilder i gammal tråd. Vad göra då? Panikavverka alltihop för att minska spridningen eller plocka träd vartefter? Kommer smittan att överföras till en ny generation gran?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på träden?

AKKAMAAN  
#768882 Vart i landet är detta? Det är svårt att se detaljerna på skadorna. Ser ut som bark strimlor rivits längs trädstammen. Skulle kunna vara betesskador av älg eller hjort. Det vore inte första gången älgen tar till granbark i brist på annan föda...

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för fel på träden?

Älgfoderodlare  
#768883 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för fel på träden?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768895
AKKAMAAN skrev:Vart i landet är detta? Det är svårt att se detaljerna på skadorna. Ser ut som bark strimlor rivits längs trädstammen. Skulle kunna vara betesskador av älg eller hjort. Det vore inte första gången älgen tar till granbark i brist på annan föda...

Har hört att det ska vara mineralbrist när älg repar granbark.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).