Rossignol skrev:Sjögården skrev:Röj en gång till, gärna med motorsåg, om du gör det under tidig höst hinner granarna torka ur innan vårens granbarkborresvärmning.
Du bör egentligen behandla stubbarna när temperaturen är över 4 grader.
Detta för att inte sprida rotröta, annars är sista röjningen det mest lönsamma du kan göra.
Om 7-8 år är det bara att göra en normal gallring sedan kan det stå orört.
Har för egen del praktiserat metoden i många år och tycker det ger bra gallringsskogar och skapligt netto i gallringarna..
Är det alternativet jag har frågat om som du förespråkar?
Att sedan gallra efter redan 7-8 år låter tidigt. Men då gissar jag att du har gjort din granröjning tidigare än en traditionell 1:a-gallring skulle blivit utförd. Stämmer det?
Min tanke var att utföra "2:a-gallring" vid ca 30 år som brukligt.
Brukar göra sistaröjningen vid 15 årsåldern och en manuell förstagallring vid 22-23 årsåldern.
Rena granbestånd , en maskingallring vid 30 årsåldern sedan får det stå.
Har mest tallbestånd och blandbestånd och där behövs det ett par gallringar till.
Allt syftande till att skapa tallstammar med rejäl dimension av bra kvalitet i rotstocken och balans mellan rot, stam och krona.
Är medveten om att jag inte har G 40 med vare sig Värmlandsgran eller Bollebygdsgran där man kan jobba likt tvillingarna i Hyssna.
Skulle jag försöka mig på gallringsfritt skulle det bli skräp av allt på den här marken.
Tyvärr ser jag många som skippar sista röjningen och skickar in skördaren vid 30 årsåldern med massor av stam av med klena dimensioner.
Inte bra för vare sig plånboken eller beståndkvaliteten.. 😉