Gallring

Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

56 inlägg 16343 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Rossignol  
#763367 Jag har flera bestånd av gran (SI G34 och G36) som snart är gallringsmogna. De har vuxit bra och röjning är utförd. Dock är bestånden långsmala och där ena sidan vetter mot fastighetsgräns, berg etc. Den andra sidan vetter mot bilväg. Bredden varierar mellan 10 och 40 meter. Jag tycker det verkar som en dålig idé att ta upp stickvägar i sådana bestånd. Därför funderar jag på att låta maskinen ta från bilvägen så långt den når dvs ca 10 m. Den ytan som är innanför skulle jag sköta själv. Problemet är att jag inte hinner mycket på en vinter om jag jag ska gallra traditionellt och köra ut det. Dessutom lär jag inte komma upp till 10 m3 och då få avdrag på leveransen.

Då är min idé istället att bara fälla det som ska bort och låta det ligga. Att fälla en gallringgran tar inte så lång tid.

Fördelar som jag ser:
1. Jag kan hugga även utanför vinterhuggningsperioden
2. Jag lär hinna göra allt själv
3. Jag slipper stickvägar
4. Jag kan sprida arbetet över längre tid
5. Det blir mer gagnvirke vid 2:a-gallringen

Nackdelar som jag ser:
1. risken för angrepp av barkborre
2. Jag måste göra lite mer än att bara fälla för minska risken för barkborreangrepp
3. Att jag ev retar upp Skogsstyrelsen
4. Det blir inget gagnvirke. Men den nackdelen som känns som verkligen marginell i denna kalkyl.

Är det någon här som praktiserar detta brukningssätt?
Vad har ni i så fall för erfarenheter?


Senast redigerad av Rossignol lör 09 jul 2022, 18:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763370 Hugger du själv vintertid på helger så får du ihop 10 m3 fub. Har själv aldrig fått detta löjliga avdrag. Fastän jag har levererat mindre.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

alias  
#763375
Rossignol skrev:Jag har flera bestånd av gran (SI G34 och G36) som snart är gallringsmogna. De har vuxit bra och röjning är utförd. Dock är de långsmala och där ena sidan vetter mot fastighetsgräns, berg etc. Den andra sidan vetter mot bilväg. Bredden varierar mellan 10 och 40 meter. Jag tycker det verkar som en dålig idé att ta upp stickvägar i sådana bestånd. Därför funderar jag på att låta maskinen ta från bilvägen så långt den når dvs ca 10 m. Den ytan som är innanför skulle jag sköta själv. Problemet är att jag inte hinner mycket på en vinter om jag jag ska gallra traditionellt och köra ut det. Dessutom lär jag inte komma upp till 10 m3 och då få avdrag på leveransen.

Då är min idé istället att bara fälla det som ska bort och låta det ligga. Att fälla en gallringgran tar inte så lång tid.

Fördelar som jag ser:
1. Jag kan hugga även utanför vinterhuggningsperioden
2. Jag lär hinna göra allt själv
3. Jag slipper stickvägar
4. Jag kan sprida arbetet över längre tid
5. Det blir mer gagnvirke vid 2:a-gallringen

Nackdelar som jag ser:
1. risken för angrepp av barkborre
2. Jag måste göra lite mer än att bara fälla för minska risken för barkborreangrepp
3. Att jag ev retar upp Skogsstyrelsen
4. Det blir inget gagnvirke. Men den nackdelen som känns som verkligen marginell i denna kalkyl.

Är det någon här som praktiserar detta brukningssätt?
Vad har ni i så fall för erfarenheter?


Varför inte lägga flera korta stickvägar vinkelrätt från bilvägen och låta skördaren hugga hela beståndet ( och ev. spara lite i kanten mot fadtighetsgränsen ogallrat)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Fredrik Reuter  
#763381 Eller skippa gallringen på såpass bra granbonitet?

Bild från Skogsstyrelsens tidning för 15 år sedan. Zooma för att läsa.

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Brozzlaren  
#763386 Idealiskt område att gallra manuellt, så nära vägen. Dra ut för hand brozzla, beroende på storlek på avd ska det inte va nåra problem att få ihop 10 fub. Nu har jag ju i och för sig inte en aning om hur det ser ut, men jag antar att det närmar sig 25 år.

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Rossignol  
#763387
Brozzlaren skrev:Idealiskt område att gallra manuellt, så nära vägen. Dra ut för hand brozzla, beroende på storlek på avd ska det inte va nåra problem att få ihop 10 fub. Nu har jag ju i och för sig inte en aning om hur det ser ut, men jag antar att det närmar sig 25 år.

Menar du hela arealen? Hade jag bott på gården kanske jag hade gjort det. Nu har jag inte möjlighet att hugga tillräckligt ofta för att det ska fungera. Det är därför jag frågar om en skötselmetod med låg arbetsinsats. Skogen är 16-18 år gammal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Rossignol  
#763388
Fredrik Reuter skrev:Eller skippa gallringen på såpass bra granbonitet?

Bild från Skogsstyrelsens tidning för 15 år sedan. Zooma för att läsa.


Mycket intressant artikel. Ulf Johanssons idé om att sätta färre plantor har fått genomslag först nu. Det kommer nog att bli tuffare för bruken om 20 år då 1:a-gallringsvirket lär minska radikalt.

Jag har ett bestånd Sitka. Vad jag vet har det aldrig blivit röjt. Jag har planerat att göra en underväxtröjning (det finns även en del större träd också) inför 1:a-gallring. Om jag väljer bort gallring; blir det onödigt att underväxtröja också då?

Det låter ju för bra för att vara sant. Plantera och vänta ca 50 år och sedan slutavverka. Då kanske skogsbruk kan bli lönsamt på riktigt!
Senast redigerad av Rossignol tor 14 jul 2022, 13:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Sjögården  
#763389 Röj en gång till, gärna med motorsåg, om du gör det under tidig höst hinner granarna torka ur innan vårens granbarkborresvärmning.
Du bör egentligen behandla stubbarna när temperaturen är över 4 grader.
Detta för att inte sprida rotröta, annars är sista röjningen det mest lönsamma du kan göra.
Om 7-8 år är det bara att göra en normal gallring sedan kan det stå orört.
Har för egen del praktiserat metoden i många år och tycker det ger bra gallringsskogar och skapligt netto i gallringarna..

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Rossignol  
#763391
Fredrik Reuter skrev:Eller skippa gallringen på såpass bra granbonitet?

Bild från Skogsstyrelsens tidning för 15 år sedan. Zooma för att läsa.


Blir alternativet att låta bli gallring bättre ju högre bonitet marken har?
Varför då?
Senast redigerad av Rossignol tor 14 jul 2022, 13:55, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Fredrik Reuter  
#763395 Du har sånt sprut i backen att du kan hålla fler stammar per hektar. Har såklart inte forskat på det men när vi gått igenom G40 bestånd här i Värmland så ser man att de kan växa nära varandra och ändå växa så det knakar.

På en ogallrad G36 bör du nå 1000 m3sk innan typ 70 år. Kanske.

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Rossignol  
#763396
Sjögården skrev:Röj en gång till, gärna med motorsåg, om du gör det under tidig höst hinner granarna torka ur innan vårens granbarkborresvärmning.
Du bör egentligen behandla stubbarna när temperaturen är över 4 grader.
Detta för att inte sprida rotröta, annars är sista röjningen det mest lönsamma du kan göra.
Om 7-8 år är det bara att göra en normal gallring sedan kan det stå orört.
Har för egen del praktiserat metoden i många år och tycker det ger bra gallringsskogar och skapligt netto i gallringarna..


Är det alternativet jag har frågat om som du förespråkar?

Att sedan gallra efter redan 7-8 år låter tidigt. Men då gissar jag att du har gjort din granröjning tidigare än en traditionell 1:a-gallring skulle blivit utförd. Stämmer det?

Min tanke var att utföra "2:a-gallring" vid ca 30 år som brukligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Lillesves  
#763397 Tvillingarnas råd är att låta bli
https://www.atl.nu/skotselexperternas-rad-lat-bli

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

machonisti  
#763406 Personlig upplever jag sanningen mitt emellan ytterligheterna. De bestånd som gett mig mest är där farfar och farsan plockat vartefter.

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Lillesves  
#763408 Håller med, det är lite så vi jobbar här också...

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till traditionell 1:a-gallring av gran

Älgfoderodlare  
#763443 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:48, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).