Gallring

Normal diff mellan avtalat och verkligt uttag?

8 inlägg 3436 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Normal diff mellan avtalat och verkligt uttag?

Wigglo  
#762348
1656526373_d7bcc31f-86ba-4921-b10a-865ef609b8d3.jpeg
Ett stort medlemsägt bolag i södra Sverige har gallrat ett par mindre områden åt oss.
När jag kollar vad som är inmätt så står det för massaved avtalat 70 m3 och inmätt 134 m3, är inte det väl stor diff?
Hur vet jag som lekman att man inte har gallrat för hårt?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Normal diff mellan avtalat och verkligt uttag?

Tosca  
#762352 Mät upp eller be någon som kan hur mycket träd du har kvar.
Då vet du hur mycket du har, det kan ju ha stått mer skog än ni trodde när ni skrev avtalet.

Användarvisningsbild

Re: Normal diff mellan avtalat och verkligt uttag?

Torbjörn Johnsen  
#762357 Det är ganska stor skillnad. Mer än 100 m3fub eller 77% mer än beräknat. Kolla i första hand så att ytan stämmer. Är det det bestånd som överenskommits som gallrats eller har det gallrats mer? Är det avverkat någon "kant", barkborreskadad skog eller annat som är grövre? Mängden timmer är ju avsevärt större än förväntat. Håller annars med Tosca om att ta hjälp av någon som kan mäta (och som inte jobbar för den aktuella virkesköparen). T ex Hushållningssällskapet?

Användarvisningsbild

Re: Normal diff mellan avtalat och verkligt uttag?

Anton Holmström  
#762361 Fråga inspektorn om ni kan få kvalitetsdokumentation av skötselåtgärden, som redovisar vad som står kvar och hur gallringen har förbättrat beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Normal diff mellan avtalat och verkligt uttag?

Wigglo  
#762362 Tack för svaren!
Angående grantimret borde jag nämnt att vi i efterhand kom överens om att de kunde ta en del stora granar i den del som är tallskog.

Jag antar att de kollar i skogsbruksplanen(som samma bolag gjort för 2-3 år sen) för att få fram ”avtalat”.
Ska kolla med inköparen vad de har att säga.

Ytan är snarare lite mindre än avtalat. De struntade i ett litet hörn där de hade behövt korsa ett dike.

   TS
Avatar Fallback

Re: Normal diff mellan avtalat och verkligt uttag?

PinusSylvestris  
#762699 Snabbt och enkelt, utan att behöva involvera någon tredje part i förstaskedet kan ju vara att räkna ut procentuellt uttag med hjälp av din skogsbruksplan.

Användarvisningsbild

Re: Normal diff mellan avtalat och verkligt uttag?

Wigglo  
#762727
PinusSylvestris skrev:Snabbt och enkelt, utan att behöva involvera någon tredje part i förstaskedet kan ju vara att räkna ut procentuellt uttag med hjälp av din skogsbruksplan.

Kollade precis skogsbruksplanen och där är det föreslagna uttaget mer eller mindre i nivå med inmätt. De kanske safear med ”avtalat” av någon anledning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Normal diff mellan avtalat och verkligt uttag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762769 Beroende på hur känslig skogsägaren är så yxar man till lite på en höft i kontraktet. Det viktiga är att alla sortiment är med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).