Gallring

Banda själv?

16 inlägg 4947 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Banda själv?

Mellanskog72  
#760157 Brukar ni banda en avverkning /gallring själva eller tillsammans med inspektor/planerare?

Borde väl fungera om jag bandar själv och sedan ritar in i karta eller måste planeraren ut ändå?

Erfarenheter?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Banda själv?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760158 Inte låter jag någon utomstående avgränsa mina huggningar. Det har hänt. Men det har inte blivit riktigt rätt alltid.

Användarvisningsbild

Re: Banda själv?

Camaro1969  
#760159 tror nog de vill ha allt i digital karta, bäst vore att gå med planeraren så får den banda efter dina önskemål?

Användarvisningsbild

Re: Banda själv?

Rohdin  
#760160 Planeraren lär gå och gpslogga/banda/banda till saker ändå.

Jag hade som lyftes ovan. Följ med planering ut 👍🏻.

Annars är ju bandad yttergräns skadar ju aldrig.
Även om det finns "obligatorisk" avläggs plats kan även det hjälpa mycket.

Avatar Fallback

Re: Banda själv?

Helmer95  
#760166 De möter väl inga hinder egentligen. Se bara till att inte snåla och ha koll på hur knutar och annat ska va riktat eller prata med entreprenören hur du tänkt. Jag har kört skogsmaskin i snart tio år och fortfarande inte träffat på en markägare som gjort ett bra jobb med en snitselrulle. Sällan inköpare gör de heller iof 😉 🤣

Användarvisningsbild

Re: Banda själv?

Rohdin  
#760167
Helmer95 skrev:De möter väl inga hinder egentligen. Se bara till att inte snåla och ha koll på hur knutar och annat ska va riktat eller prata med entreprenören hur du tänkt. Jag har kört skogsmaskin i snart tio år och fortfarande inte träffat på en markägare som gjort ett bra jobb med en snitselrulle. Sällan inköpare gör de heller iof 😉 🤣


Inköpare ska köpa inte banda 🤣.
Och alltid spännande med knutar, färg på band, tolkning av samma typ av band. Hur det kan skilja så mycket inom samma företag till och med på lokal kontors nivå 🤣

Avatar Fallback

Re: Banda själv?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760171 Bästa sättet att sälja är genom någon sorts anbudsförfarande. Det måste vara du som bestämmer vad du vill sälja. Inte inköparen som bestämmer vad han vill köpa.

Användarvisningsbild

Re: Banda själv?

Elis76  
#760176
Helmer95 skrev:De möter väl inga hinder egentligen. Se bara till att inte snåla och ha koll på hur knutar och annat ska va riktat eller prata med entreprenören hur du tänkt. Jag har kört skogsmaskin i snart tio år och fortfarande inte träffat på en markägare som gjort ett bra jobb med en snitselrulle. Sällan inköpare gör de heller iof 😉 🤣


Hur Tycker Du det skall bandas om Du ger några exempel på slutavverkning och gallring?

Likaså om jag som markägare vill lämna fröträd i en slutavverkning, hur skall man tänka då?

Användarvisningsbild

Re: Banda själv?

Rohdin  
#760179 Tydliga yttergränser, se minst två band "bakåt" hela tiden. Knut emot gräns (ser inte maskinen en knut =avverka trädet)

Bestäm hur många frö träd du vill ha / hektar. Finns en del forskning om antalet/ hektar.
Risken att tallar delvis har dåligt utvecklade kronor och rotsystem. (Risk för vindfällen och några år innan bra kottproduktion) kan ju vägas in också i antal.

Och att man är tydlig att dom bästa tallarna ska vara fröträd.
Sett en del som fått dom klenaste tallarna sparade (för köparen ska få maximalt uttag)

Detaljnivån på planering skiljer väldigt mycket så den är svårare. Men all kultur och all narurhänsyn du vill ta kan du ju banda.

Avatar Fallback

Re: Banda själv?

hfab  
#760183 För att förhoppningsvis få en bra och tydlig planering, gör den tillsammans med köpare eller maskinförare.
Bandade själv en gallring och ritade karta för några år sedan. Som jag sedan gick igenom med köparen.
Likt för####t så blev det inte rätt.

Alternativt be att få en skriftlig instruktion hur aktuellt företag bandar. Och följ instruktionen.
Det skiljer enormt på hur olika företag använder färger antal band mm.

Avatar Fallback

Re: Banda själv?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760202 ...
Senast redigerad av getost91 sön 05 feb 2023, 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Banda själv?

isteskog  
#760213 Bandar alla skogliga åtgärder själv, sen får utföraren inte börja förrän vi träffats och jag sagt hur jag vill ha det gjort.

Avatar Fallback

Re: Banda själv?

alias  
#760233
isteskog skrev:Bandar alla skogliga åtgärder själv, sen får utföraren inte börja förrän vi träffats och jag sagt hur jag vill ha det gjort.


Som jag brukar säga i rollen som beställare av tjänster:
"-Det viktigaste är inte att det blir gjort på rätt sätt, det viktigaste är att det blir gjort på mitt sätt!" 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Banda själv?

Helmer95  
#760304
Elis76 skrev:
Helmer95 skrev:De möter väl inga hinder egentligen. Se bara till att inte snåla och ha koll på hur knutar och annat ska va riktat eller prata med entreprenören hur du tänkt. Jag har kört skogsmaskin i snart tio år och fortfarande inte träffat på en markägare som gjort ett bra jobb med en snitselrulle. Sällan inköpare gör de heller iof 😉 🤣


Hur Tycker Du det skall bandas om Du ger några exempel på slutavverkning och gallring?

Likaså om jag som markägare vill lämna fröträd i en slutavverkning, hur skall man tänka då?


Svårt att få till i text och mitt sätt är säkert fel hos nästa person. De är bara att höra sig för med den som ska utföra avverkning/gallring. Är de mycket önskemål så är de bästa att träffa förare på plats och gå igenom gemensamt.

Avatar Fallback

Re: Banda själv?

Helmer95  
#760306
Rohdin skrev:
Helmer95 skrev:De möter väl inga hinder egentligen. Se bara till att inte snåla och ha koll på hur knutar och annat ska va riktat eller prata med entreprenören hur du tänkt. Jag har kört skogsmaskin i snart tio år och fortfarande inte träffat på en markägare som gjort ett bra jobb med en snitselrulle. Sällan inköpare gör de heller iof 😉 🤣


Inköpare ska köpa inte banda 🤣.
Och alltid spännande med knutar, färg på band, tolkning av samma typ av band. Hur det kan skilja så mycket inom samma företag till och med på lokal kontors nivå 🤣


Haha ja ibland undrar man 😅 som tur är så kör man de mesta åt några få och engagerade inköpare så kommer nog överens med dom för de mesta iaf 😂

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).