SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Dags att gynna självverksamheten i skogen?

61 inlägg 26584 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749624 Självverksamhet behöver inte vara avverkat virke liggande vid bilväg. Man kan göra mycket annat. På två ben.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Mellberg  
#749629 En premie på 100 :- för leveransvirke alla sortiment skulle få ut många i skogen. Om inget görs tror jag självverksamheten, vad gäller avverkning, kommer att vara mer eller mindre borta, när vi som idag är pensionärer, lägger av.

Sällan man hör en motorsåg numera, i alla fall här i Norr. Det kommer att gå samma väg vad gäller plantering och röjning.

Det är ju skrämmande, när unga friska människor inte hänger med en gammal gubbe som jag. Klart dom ger upp, efter några timmar. Som alltid finns det undantag. :D

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

jocke.edlund  
#749630 Gällö skog har en premie på upp till 140kr/m3 för sågtimmer som leveransvirke nu.
https://www.instagram.com/p/CaAYrKooj_F/

Det vore rimligare om det var skogsägarföreningarna som behandlade självverksamma bäst, inte bolagen. Bolagen har däremot större handlingsutrymme. Om det saknas råvara och/eller maskinresurser löser de problemet. Föreningarna är bundna till "lika för alla medlemmar"-principer och kan inte särbehandla självverksamma med premier. Då är det mer "rättvist" att köpa externt virke dyrare från icke-medlemmar vid behov. Stelbentheten i skogsägarföreningar är en stor nackdel, deras inköpare/rådgivare har inget förhandlingsutrymme, de kan knappt lägga ut ett gruslass på en väg som "premie".

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Sture Andersson  
#749633 DAGS ATT GYNNA SJÄLVVERKSAMHETEN I SKOGEN.
Ja håller helt med om att det är på tiden att det blir så, pengar styr ju allt så en premie skulle nog hjälpa även om det inte är lätt få människor jobba i dag , gå på gym och flåsa omkring går bra men gå till skogen med motorsåg är jobbigt . Det är ju endast självverksamma som har en chans mot granbarkborrarna ,dom som jagar barkborrar med skördare ,kommer ju till skogen när dom fluget ut för flera månader sen.

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

brassel  
#749637
Sjögården skrev:För egen del gör jag allt som går att göra på två ben i skogen och det räcker gott…. 😉


Ser också mest ekonomi att konkurrens-utsätta det som görs på två ben.
Så sedan några år blir det mindre och mindre levvirke.
Och mer
Traktplaneringar.
Plantering
Röjning
Skördar-olämpligt.
Försöker dock få så bra pristillägg som möjligt på de 75 +-75 m3 levvirke/år de brukar bli.
Men de är egentligen nästan fikapengar företagsmässigt tänker jag.

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749673 Det lilla jag orkar manuellhugga "skänker" jag till föreningen. De kan möjligen knota att jag använder dem som slasktratt för småskvättar. Å andra sidan så kan jag ju kontra med att det de köper av mig är väldigt billigt emot vad timmer kan kosta.

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

brassel  
#749679
Skogsola skrev:Det lilla jag orkar manuellhugga "skänker" jag till föreningen. De kan möjligen knota att jag använder dem som slasktratt för småskvättar. Å andra sidan så kan jag ju kontra med att det de köper av mig är väldigt billigt emot vad timmer kan kosta.


Kan tänka mig att göra liknande med levvirket.
Men tyvärr så upplever jag Mellanskog har varit tveksamma att dela gårdens m3 med någon annan.
Nuvarande partners har ej haft problem att jag är "otrogen"; ofta samråder jag även innan och förklarar varför.

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

80-90  
#749701 Det lilla jag hugger manuellt får jag lika betalt för som leveransvirke . Stora Enso säljer jag till

Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

skogshare  
#749712 Jag menar att även möjligheterna till självverksamhet gynnas av ett gallringsfritt skogsbruk där bara slutavverkning och ev markberedning överlåts åt köpare/ eller andra externa aktörer. Gärna genom rotpostförsäljning om det fortfarande finns tillräcklig konkurrens.

När det gäller föryngring och övriga skogsvårdsåtgärder vore det intressant att veta om och hur det går att utveckla och ekonomiskt stimulera ett brukande där flera familje- eller släktmedlemmar (både yngre och äldre) aktivt kan engageras i skötseln av den egna skogen.

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

magnum_4wd  
#749748 Tänkte jag skulle skriva ett AU-kontrakt med Södra, sålt till olika "bolag" tidigare.
Men efter att läst igenom kontraktet och ska till att skriva på så är man tveksam.
Övriga kontrakt har man ju sett är skrivna till köparens fördel men det finns ju möjlighet att förhandla och komma överens om vissa saker och då skriva in det i kontraktet, i södra ska ju allt vara så lika för alla.
Södras kontrakt som ska vara en förening för medlemmarna tycker jag nästan är ännu mer skrivet till södras fördel.
1. Tex. så vill man inte skriva in att avverkning ska ske på tjälad eller torr mark.
2. Intäkter enligt södras prislista på AVTALSdagen. Inget om eventuella höjningar som kan bli när avverkningen sker, verkar som ett bra sätt att kontraktera mkt virke till dagens priser. Enligt inspektorn finns det mkt som är kontrakterat och detta är en del av Södras förklaring att de inte har någon brist på virke "till sågen" och därför inte kan/vill/behöver höja priserna något nämnvärt.
3. Kostnaderna ska dock beräknas vid avverkningstillfället.
4. Sen så står det att kostnaden för markskoningsgarantin dras några kronor per inmätt m3.
5. Tycker de har högre avverkningskostnad per m3 jämfört med annat bolag. Verkar som södra lägger på ett par kronor på entreprenörens räkning, tycker det skulle vara tvärtom istället.
6. Och till sist att de ska ha ränta på ev. förskott, i 14 månader från kontraktsdag. (sen vänder det till en ränta åt andra hållet)

Vad tycker ni andra om Södras kontrakt och tex. kostnader för markskoningen, avverkningskostnader och övrigt jämfört mot "bolagen"?
Vet att det kommer efterlikvid och utdelningar framöver med Södra men frågan som man funderar på är vem som är bäst egentligen, eller minst dåligt???

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749844 Vad gäller självverksamhet så tas det motorsågskörkort i en aldrig sinande ström. De som räknade med en avmattning när "alla" hade tagit det räknade fel. Nya sågar säljs det också. Kanske är det så att det känns bra att ha sågkörkort och en ny såg på hyllan även om det inte blir så mycket mer. Det lilla som huggs hamnar i den egna vedpannan och inget fel i det.

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

phh  
#749858 Intressanta synpunkter i denna spalt.
Att ha tagit motorsågskörkort känns självklart alldeles oavsett hur mycket såget sedan används. Dock har jag svårt tro att den som fått prova på att gå med röjsåg eller gallra manuellt med sin Stihl i sin skog, skulle tycka att det finns något mer meningsfullt att göra under fritiden.

Frågan om Södras prisbild är dock mer komplicerad och kan säkert vändas och vridas på mycket. Som inblandad i processen när ICA tvångsinlöste handlarnas aktier inför en kommande börsnotering, vet jag att tjänstemännen fort glömmer vilka som är ägare och faktiska beslutsfattare i en ekonomisk förening eller AB. Strukturen blir ofrånkomligt sådan att tjänstemännen driver organisationen utan ägarinflytande så snart ägaren är ett anonymt kollektiv. En av de viktiga orsakerna till varför man ska ha ett väl tilltaget insatskapital i Södra är att få del av den insomnade förmögenhet som finns i Södra när ägarna vaknar och ser till att börsnotering sker. Det är kanske dags för ett ägaruppror?

Eller så är det bara mina fantasier i den Coviddimma vi befinner oss i fn.

Men lek ändå med tanken vad ett AB skulle vara värt med den historiska vinst Södra presterat och sätt in de värden i de senast gjorda bolagsförsäljningarna i skogsbranschen, som exvis Vida. Många skulle bli förvånade över resultatet. Ju mer anonym skogen blir för delägarna, desto större är risken. Att vara självverksam delägare borde därför var ett egenintresse för tjänstemännen i Södra. Dvs för att få ha kvar makten i Södra.

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749859
80-90 skrev:Det lilla jag hugger manuellt får jag lika betalt för som leveransvirke . Stora Enso säljer jag till

Det man hugger själv är ju leveransvirke. Har fått gallrat av HAL, ska bli intressant att se om det är prisskillnad på det jag huggit själv.

Användarvisningsbild

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749870
Skogsola skrev:Vad gäller självverksamhet så tas det motorsågskörkort i en aldrig sinande ström. De som räknade med en avmattning när "alla" hade tagit det räknade fel. Nya sågar säljs det också.


Ny såg förra veckan ✔️
Motorsågskörkort i helgen✔️
😎

Avatar Fallback

Re: Dags att gynna självverksamheten i skogen?

80-90  
#749875
bengt.a skrev:
80-90 skrev:Det lilla jag hugger manuellt får jag lika betalt för som leveransvirke . Stora Enso säljer jag till

Det man hugger själv är ju leveransvirke. Har fått gallrat av HAL, ska bli intressant att se om det är prisskillnad på det jag huggit själv.

Ursäkta min felskrivning!! De betalar nog det samma de med . För tror inte det går å få sämre betalt på nått vis än vi har här i v Värmland

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).