Gallring

Manuell förstagallring för nybörjare

48 inlägg 20829 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

MohedaPlusZetor  
#747142
Skogsöga skrev:Ser ut att vara plan och lättkörd mark. Med traktor och vagn behöver du då bara ca 2,5m stickväg. 2,5m förband ger 1600 stam/ha vilket är ungefär vad jag strävar efter i en första gallring. Med lite planering kommer vägarna knappt att märkas efter några år. Ser ut att vara hög tid för gallring. Med stormarna i färskt minne är mitt mantra ju tidigare gallring desto bättre. Andragallring gjord vid ca 30 års ålder på G30 och över. När man gör det själv ser jag det mest som en skötselåtgärd och virkesvärdet som en bonus. Som flera sagt det blir lätt för mycket kvar, mottot är därför hellre fälla än fria. Har du bara helger på dig är det hög tid att sätta igång. Skaffa något att fälla på så arbetshöjden blir bra. Byggen stabil träbock eller ta en meter vägtrumma på min 50cm. Arbetet att flytta med den har man igen mångfalt i bättre arbetsställning och mindre stensågning.

Lycka till!


Koncist och bra! Tackar för svaret! 😀

Det enda jag tänker på när det säjs att man inte ska ta för lite är om det även gäller när man bor på ställen där det blåser mycket? Våran gård ligger mer eller mindre på toppen av en bergssluttning så det blåser mycket rent naturligt... Jag har alltid fått höra att om träden står lite tätare (inte jättetätt så de blir långa och klena) så liksom stöttar de varandra och därmed blåser de inte av lika lätt? Stämmer det? Eller är det snarare att de växer sig grövre och stabilare om de särställs och får bra utrymme att växa?

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747176 Tätt eller glest finns det många åsikter om men ett par saker kan de flesta vara överens om. 1. Kraftiga förändringar mår inga bestånd bra av 2. Ska man skapa glesa bestånd så gör man det med fördel när skogen är ung.

Användarvisningsbild

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

Rossignol  
#763357 På nätet kan du läsa och skriva ut Skogsskötselserien:

https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-sk ... selserien/

Jag är medlem i föreningen Skogen och läser deras tidskrift som också heter Skogen. Där kommer personer som har lite alternativa idéer till tals. Bra som motpol till industrins skrifter som förespråkar hur vi ska göra för att industrin ska få maximal vinst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).