Får börja med att presentera mig som ny på forumet och till skogsbruk i allmänt.
Vi har på gården ett parti ungskog som kommer behöva en förstagallring inom en snar framtid. Jag skulle gärna vilja försöka gallra manuellt då jag inte riktigt är nöjd med resultatet i grannars planteringar där de gallrat med skördare. Och nybörjare som man är så tänkte jag höra med er mer erfarna vad ni har för tankar och tips om hur man ska gå tillväga!
Lite bakgrund för de som är intresserade - den senaste i familjen som själv var ute och jobbade i skogen var min morfar. När han knallade vidare så togs gården över av min mor, och hon hade inte så stort intresse av att själv jobba med skogsbruket utan tog en mer förvaltande roll och lejde ut arbetet när det behövdes. Nu börjar det bli dags för en annan att ta över, och jag vill gärna försöka vara mer självverksam! Därav investerade vi i familjen för några år sen i en motorsågskurs och en griplastarvagn för att själva kunna vårda skogen. Så det har varit mycket utmaningar och mycket att lära sig, speciellt som man inte direkt har någon att fråga!
Så till själva saken - i skogsplanen som gjordes 2016 står det att området ska gallras inom 5 år, så enligt planen är det lite över tiden. Det är dock helt baserat på virkesinköparens bedömning. Bifogar lite bilder så ni får se hur det ser ut.
Håller ni med om virkesinköparens bedömning? Är det dags för gallring eller ska vi vänta längre? (Vad jag har läst så vill man ha ca. 3st massabitar per träd, och det känns lite tveksamt om får det när man uppskattar att träden är mellan 8-10 meter höga.) När jag väl kört igång att gallra, hur hårt ska jag ta? När jag tog kortet fick jag lära mig att man ska kunna gå med armarna utsträckta mellan träden (ca. 2 meter), stämmer detta? Gallringen kommer ske med motorsåg och jordbrukstraktor+huggarvagn, och området är ca. 0.4 hektar stort. Tror ni det kan vara ett lagom projekt för en nybörjare, eller tror ni att man tar sig vatten över huvudet?
Kort och gott, hur hade ni gjort om det varit er plantering och ni vart i min sits?
Råd, tankar och åsikter mottages tacksamt!
Tackar på förhand och önskar god helg!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto