Gallring

Manuell förstagallring för nybörjare

48 inlägg 27646 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

Manuell förstagallring för nybörjare

MohedaPlusZetor  
#745793Hej Skogsforum!

Får börja med att presentera mig som ny på forumet och till skogsbruk i allmänt.

Vi har på gården ett parti ungskog som kommer behöva en förstagallring inom en snar framtid. Jag skulle gärna vilja försöka gallra manuellt då jag inte riktigt är nöjd med resultatet i grannars planteringar där de gallrat med skördare. Och nybörjare som man är så tänkte jag höra med er mer erfarna vad ni har för tankar och tips om hur man ska gå tillväga!

Lite bakgrund för de som är intresserade - den senaste i familjen som själv var ute och jobbade i skogen var min morfar. När han knallade vidare så togs gården över av min mor, och hon hade inte så stort intresse av att själv jobba med skogsbruket utan tog en mer förvaltande roll och lejde ut arbetet när det behövdes. Nu börjar det bli dags för en annan att ta över, och jag vill gärna försöka vara mer självverksam! Därav investerade vi i familjen för några år sen i en motorsågskurs och en griplastarvagn för att själva kunna vårda skogen. Så det har varit mycket utmaningar och mycket att lära sig, speciellt som man inte direkt har någon att fråga!

Så till själva saken - i skogsplanen som gjordes 2016 står det att området ska gallras inom 5 år, så enligt planen är det lite över tiden. Det är dock helt baserat på virkesinköparens bedömning. Bifogar lite bilder så ni får se hur det ser ut.

1643395941_img_20220128_145453[1].jpg

1643396033_img_20220128_145554[2].jpg
1643396061_img_20220128_145736[1].jpg
1643396081_img_20220128_145750[1].jpg
1643396079_img_20220128_145800[1].jpg

Håller ni med om virkesinköparens bedömning? Är det dags för gallring eller ska vi vänta längre? (Vad jag har läst så vill man ha ca. 3st massabitar per träd, och det känns lite tveksamt om får det när man uppskattar att träden är mellan 8-10 meter höga.) När jag väl kört igång att gallra, hur hårt ska jag ta? När jag tog kortet fick jag lära mig att man ska kunna gå med armarna utsträckta mellan träden (ca. 2 meter), stämmer detta? Gallringen kommer ske med motorsåg och jordbrukstraktor+huggarvagn, och området är ca. 0.4 hektar stort. Tror ni det kan vara ett lagom projekt för en nybörjare, eller tror ni att man tar sig vatten över huvudet?

Kort och gott, hur hade ni gjort om det varit er plantering och ni vart i min sits?

Råd, tankar och åsikter mottages tacksamt!

Tackar på förhand och önskar god helg!

TS
Malwa Combi i 5:e generationen

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745799Perfekt nybörjarprojekt!
Lagom stort för att inte krokna och lagom grovt för att inte knäcka ryggen.
Blir det för lite uttaget så återkommer du bara om 5 år.
Börja med att snitsla vägar så det blir körbart med traktorn och planera utefter det.
Det finns en del litteratur om gallringsplanering som bl.a. Husqvarna skev för 30 år sedan.

Användarvisningsbild

Nyborg  
#745805Håller med! Ser ut som ett perfekt område! Skulle jag gjort det så skulle jag sträva efter att ta de största träden, för att få jämnare dimension på beståndet. /Johan

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745809Gå med armarna utsträckta är väl när man ungskogsröjt. Låter lite tätt efter gallring.

Av egen erfarenhet så tar man för lite i början.

Så står man och funderar så är det bättre o fälla.

Man får inte vänta för länge. När grönkronan minskar till hälften så är det hög tid.

Sedan kan man ju komma igen. När man ser hur bra det växer. 😀

Användarvisningsbild

Badbollen  
#745818Ser ut att vara hög tid för gallring, sett till grönkronorna (2/3 grönkrona av trädets höjd => dags för förstagallring) och hur tätt det ser ut att vara. Glesa ur så att kronorna inte går in i varandra. Ta ut 25-40 % av träden.

https://www.sodra.com/_download/sp/?fil ... 20dagligen.

Användarvisningsbild

machonisti  
#7458300,4 ha

Kör själv!!
Vad kan gå riktigt fel??

zeetorg  
#745834Jag tycker att det ser ut som om träden kan vara drygt 10 meter så då tycker jag att det skulle vara ok att gallra.

Är dom bara 8-10m som du tror så skulle jag gå igenom det med röjsågen och ta bort det klenaste för att sedan vänta något år innan jag gallrade.

fri  
#745846O,4ha är ju en alldeles lagom storlek att prova gallring om du vill det, jag har lärt och praktiserat nått liknande och försökt få 2-2,5m mellan granarna.

Jag framför en annan tanke än majoriteten här, jag är inte alls säker på att marken kommer att producera mer eller värdefullare virke om du gallrar granen, den ser ut att trivas och lär fortsätta att växa och eventuellt börja självgalra de klenaste träden om du inte gör nått men de träden föreslår ju ändå vissa att du ska röja ner nu så de ger ju ändå inget ekonomiskt.
Om du kan få ett netto och en timmpeng på din gallring så KÖR, om du tror att det inte ger nått ekonomiskt och du inte äger nån pappersmaskin skulle jag i din situation möjligtvis hugga lite hemved i beståndet och inte gallra för att hålla virkesköparn och industrin nöjd.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745848Hugg! Men ta för all del de minsta och sämsta först. Ta försiktigt och återkom efter några år. Det enda som kan gå fel är om du börjar ta de största. som någon skrev. Då är det lätt gjort att trasa sönder skogen.
Räkna inte med någon hög timpenning på jobbet. Se det som en trevlig friluftsaktivitet.
Senast redigerad av Skogsola lör 29 jan 2022, 07:34, redigerad totalt 1 gång.

jannee  
#745849Snitsla ut och avverka först körvägar, ta till lite i överkant, du ska kunna nyttja dem även nästa gång.
Gallra så DU tycker det ser bra ut, ta bort sämre, mindre träd.
När du gjort så går du tillbaka och ta lika mycket till, då som först blir det riktigt lika bra.
Man varken ska eller kan hänga upp sig på att alla träd måste stå med ett viss avstånd från varandra.
Ett snittavstånd på 2,5 meter mellan träden är något du väl kan utgå från.
Riktiga överståndare är något du bör plocka direkt, annars satsar på det som växer bäst.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745850Det här med gallringsuttag har diskuterats i ett otal trådar. Forskarnas budskap är "Trädens rumsliga fördelning har mindre betydelse". I praktiken betyder det. : Hugg de sämsta och spara de bästa och häng inte upp dig på avstånd.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#745852Kloka tankar från erfarna skogsägare,tycker ni fångat det mesta.
Är det så bördig mark som det ser ut så är nog en gallring med 30-35% uttag lagom.
Jag hade nog gjort ännu en gallring om 7-8 år och sedan inget mer.
Det blir då slutavverkning vid 55-60 årsåldern.
Alternativet är ingen mer gallring då är det färdigt 10 år tidigare.
Men jag tänker södra Sverige och G30 och uppåt.
Och det kan jag bara gissa.. 😉

jannee  
#745856Det är vid maskingallringar det ta så mycket som 30 till 35 %.
NU gallrar du själv, gör inte dessa monstervägar, plockar bort det svagaste och eventuellt skadat så räkna inte med mer än MAX 25 %
Räknar du med att återkomma ganska snart kan du räkna med 20 % bort.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#745857Med smala vägar och mindre uttag vid stickvägssidorna brukar jag ta mer ute i beståndet.
Det är fördelen med att inte maskinen inte behöver så mycket utrymme.
Har aldrig tagit för mycket vid manuellgallring utan ständigt fått återkomma fortare än jag tänkt.
Och det gör inte de flesta.. 😉

skogslaban  
#745884Ett litet tips avverka massaveden i fallande längder , då får du ut mer bitar per träd. I och med att du har en griplastarkärra så har du inga problem med lite längre bitar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).