Gallring

Skadade rådjur på min gårdsplan...något råd?

5 inlägg 3104 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skadade rådjur på min gårdsplan...något råd?

neiwle  
#743315 Jag bor i en central stadsdel i SW Calgary och det finns en mogen hjort med ett tydligt brutet ben (ser nyligen ut). Den har vilat i min trädgård eller hos mina grannar sedan igår kväll. Förutom den uppenbara benskadan ser han ganska frisk, pigg och stark ut. Jag har ringt 311, naturvård och lokala djurskyddshem. Deras svar är desamma: det finns inget vi kan göra, lämna rådjuret ifred och hoppas att det kan överleva på 3 ben. Bevarande kommer ut men deras enda handlingssätt är dödshjälp och eftersom rådjuret verkar friskt, förutom benet, lämnar de det ifred för att se om det kan göra det som ett stativ. De rådde mig att ringa tillbaka om rådjuret blir värre så kommer de och kollar upp det. Vi gör allt vi kan för att ge det så mycket utrymme och hålla människor, hundar, etc, borta från det. Dessa organisationer vet tydligt vad de pratar om men har troligen inte resurserna att hjälpa alla skadade djur, vilket är anledningen till att jag vänder mig till er goda människor cinema hd på Reddit.

Innan någon svarar med "elda upp grillen" eller "fyll frysen" inser du att du helt klart inte kan jaga mitt i staden, var inte dum. Avstå också från att "lägga den ur sitt elände" eftersom det egentligen inte är ett alternativ just nu. Jag hoppas att någon här har några tips. Även om det ser bra ut, har det uppenbarligen smärta och blev troligen påkörd av en bil så det här är inte en "låt naturen ta sin gång"-typ. Jag jagar och har sett djur skadade av rovdjur och jag har aldrig känt ett behov av att ingripa. Det här är ett av människan skapat problem så jag hoppas att det finns en av människan skapad lösning eller något vi kan göra för att hjälpa det överleva (även om det bara är med tre ben). Jag vet att det finns massor av trebenta rådjur där ute, och jag hoppas att den här killen förstår det, men om någon har några råd för att hjälpa honom att bli frisk så snabbt som möjligt, låt mig veta.

Senast redigerad av neiwle fre 14 jan 2022, 17:13, redigerad totalt 1 gång.

TS
Malwa skogsmaskiner för gallring
Användarvisningsbild

Re: Skadade rådjur på min gårdsplan...något råd?

anersimyra  
neiwle skrev:Jag bor i en central stadsdel i SW Calgary och det finns en mogen hjort med ett tydligt brutet ben (ser nyligen ut). Den har vilat i min trädgård eller hos mina grannar sedan igår kväll. Förutom den uppenbara benskadan ser han ganska frisk, pigg och stark ut. Jag har ringt 311, naturvård och lokala djurskyddshem. Deras svar är desamma: det finns inget vi kan göra, lämna rådjuret ifred och hoppas att det kan överleva på 3 ben. Bevarande kommer ut men deras enda handlingssätt är dödshjälp och eftersom rådjuret verkar friskt, förutom benet, lämnar de det ifred för att se om det kan göra det som ett stativ. De rådde mig att ringa tillbaka om rådjuret blir värre så kommer de och kollar upp det. Vi gör allt vi kan för att ge det så mycket utrymme och hålla människor, hundar, etc, borta från det. Dessa organisationer vet tydligt vad de pratar om men har troligen inte resurserna att hjälpa alla skadade djur, vilket är anledningen till att jag vänder mig till er goda människor på Reddit.

Innan någon svarar med "elda upp grillen" eller "fyll frysen" inser du att du helt klart inte kan jaga mitt i staden, var inte dum. Avstå också från att "lägga den ur sitt elände" eftersom det egentligen inte är ett alternativ just nu. Jag hoppas att någon här har några tips. Även om det ser bra ut, har det uppenbarligen smärta och blev troligen påkörd av en bil så det här är inte en "låt naturen ta sin gång"-typ. Jag jagar och har sett djur skadade av rovdjur och jag har aldrig känt ett behov av att ingripa. Det här är ett av människan skapat problem så jag hoppas att det finns en av människan skapad lösning eller något vi kan göra för att hjälpa det överleva (även om det bara är med tre ben). Jag vet att det finns massor av trebenta rådjur där ute, och jag hoppas att den här killen förstår det, men om någon har några råd för att hjälpa honom att bli frisk så snabbt som möjligt, låt mig veta.
. Att låta ” naturen ha sin gång ” och hoppas på att djuret obehandlat ska tillfriskna är inget annat än medvetet djurplågeri..😡

jannee  
#743327 Finns det verkligen ingen som har ett bedövningsgevär som kan skjuta rådjuret?
Om inte, är det skonsammaste att låta avliva djuret.
En älg kan klara sig länge och lida med ett avskjutet ben, men att rådjur blir snart upphunnet och dödat, sådan är naturens lag
Antingen är DU barmhärtig och se omgående till att något görs - eller bara blundar du.
I ett skyddat hägn efter vård kan rådjuret leva länge i det vilda är det bara dagar eller veckor som gäller.

Användarvisningsbild

Gregzore  
#743425 Det brukar vara OK att jaga med pilbåge i stan i Nordamerika. Det var så mina föräldrar har minskat på populationen av hjort iträdgården.

Elmhult  
#743442 Tror detta inlägg är skräp. Ny användare sedan igår och det hänvisas till Reddit samt möjligen automatöversatt från annat språk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).