Gallring

Gödsling av granskog

13 inlägg 4739 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gödsling av granskog

Simon90  
#742064 Hej detta blir mot första inlägg på skogsforum men har varit aktiv med att läsa allt som skriv på detta underbara forum:)

Nu till min fråga,

Jag har tillgång till en massa säckar med gräsgödsling som jag inte har någon använing för och undrar om detta går att gödsla granskog med?
Har oxå ett par pallar med någon annan gödsling
Lägger upp ett par bilder med innehållsförteckningen och om någon kunnig på området kan hjälpa mig 💪



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gödsling av granskog

HannuRöj  
#742079 😀 Det går väldigt bra att utnyttja alla gamla åkergödseln som skogsgödsel, även de som hårdat i säcken.
Det som krävs mest är kväve, men gör ingen skada att gödseln innehåller småa mängder av fosfor, varken skog eller miljön.

Användarvisningsbild

Re: Gödsling av granskog

Simon90  
#742083 Hej vad skoj:) då har jag lite arbete framför mig
Vet du på ett ungefär hur mycket av gräsgädslingen per hektar jag ska lägga ut?
30 årigt granbestånd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gödsling av granskog

Emanuel90  
#742090 En normalgiva är väl 150 kg kväve per hektar, motsvarande 750 kg gödning (115,4 säckar) per hektar för det med 20% kväveinnehåll eller 1250kg (192,3 säckar) för det med 12% kväve.

Avatar Fallback

Re: Gödsling av granskog

blavattnet  
#742202 Jag skulle nog ta ett lite äldre bestånd, närmare slutavverkning.
I "Skogsgödsling– en handledning från Skogforsk" finns följande "baskrav":
1641458933_baskrav.jpg


Bifogar även hela PDF:en:
Skogsgodsling_en_handledning.pdf

Användarvisningsbild

Re: Gödsling av granskog

Simon90  
#742222 Hej tack för att du kommer med idéer :)
Nu är det så att jag har massa gödning som vi har fått och tänkte kick starta beståndet 😁 gallring gjord för ca två år sen och jag har inget annat bestånd som passar bättre, vi har massor av 80 årig tall marker men vi har inte hunnit gallra dom ännu:) kom gärna med förslag
Finns det någon nackdel att slänga på gödning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gödsling av granskog

Elis76  
#742225 Skogsgödsling måste anmälas till Skogsstyrelsen minst sex veckor före man planerar att börja gödsla.

Anmälan gör man enklast med den blankett om anmälan för samråd 12 kap. 6 § miljöbalken som finns på Skogsstyrelsens hemsida.
På blanketten framgår vilka uppgifter som ska finnas med i anmälan.

Användarvisningsbild

Re: Gödsling av granskog

Simon90  
#742226 Så som jag har fattat det så gäller det bara maskinellt spridning ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gödsling av granskog

Simon90  
#742228 Anmälan om samråd till Skogsstyrelsen
Om du gödslar vid fel tillfälle, på fel plats eller med fel gödselmedel kan det vara dåligt för miljön. Du måste därför anmäla din planerade skogsgödsling till Skogsstyrelsen minst sex veckor före du planerar att börja gödsla. Anmälan gäller för all maskinell skogsgödsling.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gödsling av granskog

Elis76  
Användarvisningsbild

Re: Gödsling av granskog

Simon90  
#742236 Hej hej dom hänvisar till skogsstyrelsen och som jag skrev tidigare är det maskinellt spridning som är anmälningsplikt så att gå och hand sprida gödning måste vara ok förutsatt att man följer riktlinjerna :) rätta mig gärna ifall jag har fel

   TS
Avatar Fallback

Re: Gödsling av granskog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742238 Om inte annat så är det svårt att bevisa efteråt.

Avatar Fallback

Re: Gödsling av granskog

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742275
Simon90 skrev:Hej tack för att du kommer med idéer :)
Nu är det så att jag har massa gödning som vi har fått och tänkte kick starta beståndet 😁 gallring gjord för ca två år sen och jag har inget annat bestånd som passar bättre, vi har massor av 80 årig tall marker men vi har inte hunnit gallra dom ännu:) kom gärna med förslag
Finns det någon nackdel att slänga på gödning?


80-årig tall låter som ett lönsammare objekt att gödsla.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).