Gallring

Snöbrott i gallrad granskog

25 inlägg 8019 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snöbrott i gallrad granskog

Niklas persson  
#742147 Såhär ser det ut hos mig på några ha. Aldrig sett nåt liknande. Väldigt tråkigt! Blir ju orolig för framtida stormar med alla luckor som blir…

Malwa
Avatar Fallback

Re: Snöbrott i gallrad granskog

jannee  
#742150 Kommer det inga stormar de närmaste 3 till 4 åren är faran över. Runt sådana luckor har träden en vidunderlig förmåga att stabilisera sig.
Har under årens lopp avverkat en hel del s.k. dubbeltoppar, har inte märkt att de är mindre än träden runt omkring,
Ok, vissa har varit betydligt mindre andra minst lika grova, nu har jag dock aldrig räknat åldern och jämfört
Hade mycket med toppbrott vintern 70/71, tror jag, dessa är nu avverkade och det blev mer eller mindre alltid en massabit runt brottet.

Avatar Fallback

Re: Snöbrott i gallrad granskog

Lillkungen  
#742162 I norra Skåne fick vi först 35 - 40 cm blötsnö som sedan frös till is. Granarna knäcktes som tändstickor. Har s k max-försäkring hos LF. Inte värd ett ruttet lingon när olyckan väl är framme. Bolaget betalar 105 kr för varje avverkad m3fub, men inte ett öre för vare sig fördyrad avverkning eller för framtida förlorat virkesvärde. Självrisken är däremot på 9 500 kr. Så, välj ett annat försäkringsbolag. Länsförsäkringar är inte ett bolag som står på försäkringstagarens sida.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöbrott i gallrad granskog

Erre  
#742174
Tåndemåla skrev:3-4 grenvarv på gran 6-8 på tall är vanliga hållhakarna man kan gå på.

Tåndemåla brukar alltid ha koll.
Men vågar man lita på dom reglerna nu i barkborretider?
Man är ju orolig för att borrarna ska flygga rätt in i toppbrutna granar.

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott i gallrad granskog

Sjögården  
#742188 Jag lider med er som drabbats. Har varit med om några snöbrott under åren. Som tröst brukar det se bra mycket bättre ut när man städat undan det värsta. Ekonomiskt är det katastrof och arbetet är fruktansvärt tråkigt.
Får det gå några år brukar det läka ihop i luckorna och är överens med er som säger att det går att lämna mycket av de brutna granarna med 4-5 grenvarv gröna.
Här har vi mycket kronhjort och de granarna bryts på 2,5 m höjd så där är inte mycket att be om.. 😉

Avatar Fallback

Re: Snöbrott i gallrad granskog

Amatörhuggare 62  
#742189 Granbarkborrens vårsång.

Granarnas toppbrott, luktar så gott så gott.
Vi svärmar, å flyger.
Å får så,brått så brått.
Här ska borras, å gnagas.
Lägga ägg, å få.
En massa smått.

Avatar Fallback

Re: Snöbrott i gallrad granskog

r93  
#742192 Barkborrar går inte att bli klok på, även jag har haft en hel del toppbrott, men inte ett avbrutet träd är angripet, likaså har jag en ledningsgata som toppkapades med helikopter, inte ett kapat träd blev angripet.

Jag är mer rädd för luckor i bestånden än att det står några avbrutna här och där.

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott i gallrad granskog

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742212
Erre skrev:
Tåndemåla skrev:3-4 grenvarv på gran 6-8 på tall är vanliga hållhakarna man kan gå på.

Tåndemåla brukar alltid ha koll.
Men vågar man lita på dom reglerna nu i barkborretider?
Man är ju orolig för att borrarna ska flygga rätt in i toppbrutna granar.

Är man i Skåne är det inga problem då de är så låg stam av ggb är man i Kalmar län är det kanske mer riskfyllt. Mest beror det på hur grov den drabbade skogen är.
Vintern 10-11 hade vi extrema skador av toppbrott bland annat gick det våren 2011 27 maskingrupper i Korsberga socken bara på södra. Då hade vi denna rekommendation och det ser rätt så bra ut i dessa skogar idag.

Avatar Fallback

Re: Snöbrott i gallrad granskog

Lillkungen  
#742224 Låter bra. Då sparar jag granar med tre - fyra gröna grenvarv. Tack för alla goda råd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöbrott i gallrad granskog

paavo25  
#742743 Mig har dom lärt jag har för tätt, redan från från sånt man får ner med vanlig röjsåg, då blir dom klena, sedan galring i sådant är ytters känsiga. Därför en orsak jag själv pynjar och tra för lite lite oftare, liksom riskerna minskar. Nu flertal år min region varit utan snöbrott, men typ tio år sen fler g per vinter de fanns sådanna förutsättningar de kan knäcka, och de brast ocksån. Har märkt de ruttnar lätt raskt neråt från bristan. Bekagit är de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).