Gallring

Gallring lärkbestånd

9 inlägg 4092 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring lärkbestånd

Johan på hästbacken  
#735709 Jag planterade 2004 hybridlärk på gammal granmark, proviens Holbeck DK. Marken är en G 28 -G 30och granen var skadad av röta. Min tanke var att även om lärken kan angripas av röta är omloppstiden betydligt kortare. Avverkningen bör kunna ske vid 40-50 års ålder istället för 60-80 år.
17 år efter plantering är det nu dags för första gallring. Beståndet har haft en fantastiskt utveckling och huvudstammarna är nu mellan 22-28 i diameter/brösthöjd
Min och nuvarande ägare inom familjen räknar med en gallring till om ca 10 år
Hur ska man tänka på stamantal efter den första gallringen och vad år lämpligt stamantal i slutbeståndet efter andra gallring



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring lärkbestånd

Badbollen  
#735718 Imponerande ungomstillväxt!

Södra nämner två skötselstrategier för lärk i skriften "Så sköter Södra skog" som kanske är av intresse? https://www.sodra.com/_download/sp/?fil ... a_skog.pdf

Du verkar arbeta efter skötselstrategi nummer ett, med två gallringar och sedan slutavverkning. För den strategin anges stamantalet till 1 100 st efter förstagallring och 750 st efter andragallringen.

Avatar Fallback

Re: Gallring lärkbestånd

torpöbo  
#735757 Hur ser det ut med avsättning av virke?

Avatar Fallback

Re: Gallring lärkbestånd

Axl  
#735825 Har du tur finns någon mindre såg i närhet, dom brukar vara intresserade. Har man större volymer går det att exportera. Vet inte om det finns någon större aktör än i södra Sverige som har börjat såga.

Avatar Fallback

Re: Gallring lärkbestånd

torpöbo  
#735832 Det är ju många som planterar lärk nu i sviterna efter granbarkborren. Det kanske leder till en efterfrågan.

Avatar Fallback

Re: Gallring lärkbestånd

alias  
#735840
torpöbo skrev:Hur ser det ut med avsättning av virke?


Är rätt säker på att Södra har en lärktimmerprislista på Långasjö VO, men har inte kollat prisnivån.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallring lärkbestånd

Johan på hästbacken  
#735877 Det verkar att bli massaved av lärken
Jag har jobbat en hel del med lärkvirke. Första gången 2002 då vi fick byta ut sågade stängsel stolpar i
ett naturreservat. Stolparna var kraftig rötskadade efter endast 3 år. Kvalitén var nog den som vi kan räkna med i vårt gallringsbestånd . Däremot har jag sett ett trallgolv som var sågat och hyvlat från 40 årig lärk som såg helt fantastiskt ut Tror det håller länge om det är tak över altanen. Ett annat användning är som boxväggar i häststall. Hästarna verkar inte intresserade av att bita i lärkvirke. Jag har även arbetat med sibirisk lärk som använts i utemiljöer. Sibiriskt är något helt annat än vår hybridlärk, mycket tyngre och kärna ända ut till barken

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring lärkbestånd

torpöbo  
#735880
Johan på hästbacken skrev:Det verkar att bli massaved av lärken
Jag har jobbat en hel del med lärkvirke. Första gången 2002 då vi fick byta ut sågade stängsel stolpar i
ett naturreservat. Stolparna var kraftig rötskadade efter endast 3 år. Kvalitén var nog den som vi kan räkna med i vårt gallringsbestånd . Däremot har jag sett ett trallgolv som var sågat och hyvlat från 40 årig lärk som såg helt fantastiskt ut Tror det håller länge om det är tak över altanen. Ett annat användning är soim boxväggar i häststall. Hästarna verkar inte intresserade av att bita i lärkvirke. Jag har även arbetat med sibirisk lärk som använts i utemiljöer. Sibiriskt är något helt annat än vår hybridlärk, mycket tyngre och kärna ända ut till barken


Hur har bestånden du gått igenom sett ut med om man jämfört hybrid och sibirisk?

Användarvisningsbild

Re: Gallring lärkbestånd

Johan på hästbacken  
#735898 Som skogsägare har jag bara erfarenhet av hybridlärk. Men som företagare inom mark stängsel och utemiljö har jag kommit i kontakt med lärkvirke både från svensk hybridlärk och från sibirisk lärk importerat från Ryssland. Kvaliten på virket är helt olika. Den ryska är oftast med täta årsringar och tungt som ekvirke.
Svensk hybridlärk är mycket lättare och breda årsringar

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).